Už ji mám v ruce, červnovou novinku. Postupně jsem tu recenzoval všechny modely RX 100 a nikdy se netajil nadšením, nejinak tomu bude i tentokrát! Po první procházce velká spokojenost. Srdcem přístroje je dvacetimegový ultrarychlý vrstvený jednopalcový CMOS Exmor RS s 315 body na fázovou detekci rozmístěné po 65% ploše, což umožňuje průběžné ostření i při frekvenci 24 oken za vteřinu. Výklopný dotykový displej lze vyklopit nahoru o 180 stupňů a dolů o 90. Procesor přístroje je Bionz a výrobce poukazuje na příbuznost s jeho vlajkovou lodí, bezzrcadlovkou Alpha 9, zde se naráží na akcelerační modul LSI, který se stará o snížení šumu. Když jsem zde přístroj začátkem června uváděl, dal jsem najevo nelibost nad změnou optiky – místo rozsahu ekv. 24-70 (což je klasika) je tu 24-200, je to tedy takřka ultrazoom se světelností F1.8-2.8. Fotil jsem v sobotu 14.července v Praze na Vítkově, tradičně tu jsou husitské slavnosti a historičtí šermíři tu předvádějí bitvu husitů s křižáky.
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/sony_rx100vi_a1.jpg)
První dojmy
Rozměrově vše při starém, je to opravdu kompakt velký 102 x 58 x 43 mm. Změnilo se trochu . Displej je dotykový včetně toho, že dokáže fungovat jako touchpad (koukáte elektronickým hledáčkem a palcem nastavujete ostřicí bod. Elektronický hledáček je vychytaný. On je vyskakovací (viz obrázek nahoře), ale dosud bylo nutno vytáhnout očnici. U šestky jen stisknete tlačítko a lup, displej vyskočí a můžete koukat (oční korekce je samozřejmostí i zde). Hledáček snad by měl mít rychlejší obnovovací frekvenci, mně ale nikdy nepřipadalo, že by blikal. Pozměnilo se menu, o něm podrobně pojednám příště v recenzi, hodně se přiblížilo ovládání fullframe A7. První dojem tedy – příjemný ovladatelný kompakt, má to naprostý automat, ale i program, priority clony a času a plný manuál, umí to plynulé panorama a samozřejmě video. Není tu přehršel ovládacích prvků, tlačítko pro koš má písmeno C a to je volitelné, defaultně je na něm přístup k ISO. Mně připadá šikovnější si ho nastavit na kroužek u objektivu, ale je to diskutabilní, možná by tam byla lepší korekce expozice – i to lze.
V praxi
Bylo hodně prudké sluníčko, což silně poznamenalo výsledek. Fotil jsem souběžně v RAW a JPEG, jenže je to novinka a Adobe Camera RAW ještě šestku neumí, takže fotky jsou všechny z JPEG. Samozřejmě jsem zkoušel nejdřív efekty rozsahu zoomu. Tohle je ekvivalent ohniska 24 mm.
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/vitkov/vitkov_01m.jpg)
Ekvivalent 200 mm už pěkně komprimuje prostor a přestože je hloubka ostrosti na kompaktu vždycky velká, jakýs takýs separační efekt se tu projeví. Chce to ale krátký čas, fotky na 1/200 jsem neměl ostré, tahle je na 1/1600 na 500 ISO a každý vous je vidět.
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/vitkov/vitkov_02m.jpg)
Výklopný displej umožní snadno fotit i z podhledu, bez něho bych se snad musel ponořit do vody.
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/vitkov/vitkov_03m.jpg)
A jsme u problému kompaktu, málo platné, ten dynamický rozsah jednopalcového čipu je omezený. Obrázek nahoře je upravený, má projasněné stíny, takto ten obrázek vypadal, když se ve foťáku narodil.
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/vitkov/vitkov_04m.jpg)
Co mě potěšilo, tyhle nové modely od čtyřky počínaje bleskově ostří. Vidíte pejska v tahu a cvak, streetovka je hotová. Tyhle vrstvené hybridní čipy spolu s moderními procesory to prostě zvládnou. Mám vyfocenou i holčičku, která upadla a nepředpokládal jsem, že bude ostrá… a je ostrá a neukazuju ji jenom z ohleduplnosti, ona fakt chudinka plakala.
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/vitkov/vitkov_05m.jpg)
Samozřejmě když je měkké světlo, je po problémech – toto je pan středověký sklář. Ukazovala se tu všelijaká řemesla.
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/vitkov/vitkov_06m.jpg)
Byl bych to měl brát krátkým ohniskem, ale přece jen na reportáž se ten zoom vyplatí. Ohnisko ekv. 115 mm, s předchozími modely bych tu byl doslova krátkej.
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/vitkov/vitkov_07m.jpg)
Zase ukázka podhledu díky výklopnému displeji. Mdlé světlo ve stanu, 500 ISO, protisvětlo.
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/vitkov/vitkov_08m.jpg)
Průnik slunečního světla na bílou košili – a je vymalováno. Kožešníkova dílna, mladý učeň.
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/vitkov/vitkov_09m.jpg)
Odpočinek před bitvou, zase výhoda dlouhého ohniska – zkrácená perspektiva.
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/vitkov/vitkov_10m.jpg)
Na samotnou bitvu jsem neměl nervy, ale Žižku jsem vám vyfotil. Tak aspoň s pivem, palcát je za pasem. Mohu prozradit, že nakonec vyhrál…
![](/obrdg2018/fotaky/sony_rx100vi/vitkov/vitkov_11m.jpg)
Shrnutí
Bál jsem se, že na 200 milimetrů se dočkám bídného výsledku, on ten rozsah 24-200 si žádá hodně konstrukčních kompromisů. Ale obavy byly zbytečné, i na dlouhé ohnisko kreslí objektiv velmi dobře. Je zřejmé, že tím skoro ultrazoomem užitná hodnota přístroje hodně vzrostla a není tedy divu, že podle světových statistik se přístroj dobře prodává. U nás stojí 34 tisíc a to je na kompakt opravdu raketa, plnoformátová A7 II stojí taky tolik a jednička dokonce jen 22 tisíc. Je to ale kvalita, skvělá optika a spolehlivá rychlost ostření – v podstatě se mi nestalo, že bych měl obrázek neostrý. A za to se platí.