Nezařazené

Sony NEX3 (zkušenosti)

Měl bych napsat „recenze“, jenže za a) je to foťák který jsem si koupil, b) jsem ho protáhl po všech čertech v Tibetu a Nepálu… zkrátka mám s ním zkušenosti a o ně se s vámi chci podělit. Ono, čím víc těch zkušeností člověk má, tím hůř se recenze píše, anžto jaksi chybí odstup – což je ostatně důvod, proč jsem tu nezveřejnil recenzi na Canon EOS 5D Mark II… Poprvé jsem o tomto aparátu psal zde, to ovšem bylo ve stádiu dřevěného modýlku.

Zpátky k věci. Zmíněný fotoaparát patří do nové zajímavé kategorie kompaktů s výměnnými objektivy, mezi nimiž vyniká mimořádnou velikostí snímače: jde o snímač APS-C, obvyklý v „malých zrcadlovkách“ (23,4 x 15,6 mm). Je typu CMOS ExmorAPS HD a má 14,2 Mpx. Procesor je BIONZ, ostření má 25 bodů. Snímky pořizuje nativně v poměru stran 3:2, eventuálně širokoúhle 16:9. Má protiprachovou ochranu (při výměně objektivu obnažujeme čip) a crop faktor je 1,5. Na mém přístroji je objektiv s pevným ohniskem 16 mm, tedy ekv. 24 mm kinofilmového přístroje. Čip není stabilizovaný (zmíněná šestnáctka taky ne). Citlivost je mezi 200 a 12800 ISO, rychlost závěrky od 30 sec do 1/4000 sec. Snímá v automatickém, programovém i A/S režimu, nabízí scénické režimy a panoramatický režim. Displej má vysoké rozlišení 920 000 px, úhlopříčku 7,5 cm a je výklopný. Zapisuje na karty rodiny SD, pokud někdo chce dávat více peněz za stejný výkon, může si připlatit na karty Memory Stick Duo. Video snímá 1280×720 – toto je odlišovací znak od modelu NEX5, který má video 1920 x 1080 a 1440 x 1080. Video nesnáším, televizi nemám, proto jsem volil model 3. Dodejme ještě, že tělo je z hořčíkové slitiny, váží 287 g , měří 111 x 59 x 38 mm. Akumulátor se používá typu NP-FM500H.

Proč jsem si ho koupil
Na jaře při fotoexpedici Idifu do USA mě zaujal model Sony HX-5 (viz moji recenzi) coby šikovný obrazový zápisníček s možností živých panoramatických záběrů. Na téže expedici jsem zkoušel i rybí oko, tedy objektiv Canon EF 15mm / 2.8 Fisheye (viz moji recenzi). Při porovnávání výsledků, tedy fotek z rybího oka a panoramatických záběrů jsem usoudil, že z praktického hlediska je vlastně zajímavější ten panoramatický fotoaparát. Model HX-5 je ovšem klasický kompakt s malým čipem, proto mě zlákal jeho větší bratr Nex-3. Při ceně 13690 (léto 2010) i s objektivem mi to přišlo rozumnější oproti rybímu oku za 18 tisíc. Kromě toho mě samozřejmě zajímala varianta malého kompaktu v kapse s rozumně širokoúhlým objektivem, přístroj nenápadný, díky výklopnému displeji flexibilní. To byly moje motivy.

Ovládání
Už v krámě mě upozorňovali, že při ovládání mám být připraven na nejhorší. Ano, nad displejem by mělo být napsáno jako v Dantově pekle ZANECHTE VŠECH NADĚJÍ. Zlí démoni z designerského studia opět zvítězili nad zdravým rozumem a nad praxí. Třebaže je to přístroj evidentně určený poučeným uživatelům, vítězi cudnost – vše musí být skryto, aby chudáka uživatele nevyděsily knoflíky. Takže na povrchu je jen páčka off – on, spoušť a tlačítko přehrávání plus spoušť videa, vzadu čtyřcestný volič a dva knoflíky s různým určením. Sony už v minulosti vynikal nepřehledností ovládacích prvků, ale zde bestie opravdu triumfuje. Kvůli všemu musíte do menu a jsou tam takové lahůdky, že něco musíte nastavovat pod položkou fotoaparát, něco jako velik. snímku a něco jako jas/barva. Dedikování knoflíků se v různých režimech mění, takže si musíte pamatovat, že pokud jste v režimu panorama, přepínání režimů je na prostředním tlačítku, v režimu A na horním tlačítku. Když fotíte v režimu „vysoká citlivost“, musíte zase na to střední tlačítko.
Lze si na to zvyknout? Jistě že ano. Ale je to řehole.

Obrazová kvalita
Přístroj jsem zkoušel krátce před odjezdem a výsledky dosahovaly očekávání: kresba jasná a přesná, mírné sklony k přepalům. Takto poučen jsem na cestách fotil výhradně v rawu běžné snímky – panorama se fotí naopak jenom v JPEG (celkem logicky…). Takže ty běžné snímky:
V dodávce je i software , takže si nahrajete Image Data Lightbox SR a pak běžný RAW konvertor. Jak už název naznačuje, Lightbox patří do rodiny teroristických softwarů, které se zmocní vašich snímků a nutí vás vytvářet „kolekce“. Nějak nikoho nenapadlo, že třeba někdo fotí dvěma a více foťáky různých značek a že nestojí o správu v Lightboxu. Nemusíte to používat. RAW konvertor je vcelku slušný, nelze mi nic vytknout, až na to, že se dají konvertovat jen jednotlivé snímky: tak je to i v návodu (jen anglickém). V návodu vás odkáží na webovou stránku, tam že se dozvíte, jak konvertovat více snímků najednou (batch neboli dávka). Tam to ale není. Hm. Soudruzi z NDR udělali chybu.

Nicméně – snímky svou kvalitou splňují očekávání. Přístroj se chová podobně jako zrcadlovky, lze si tedy dovolit i vyšší ISO, do 800 celkem bezpečně, ve vyšších hodnotách začínají problémy, samozřejmě tím větší, čím nižší je světelná hladina. ISO 12800 je samozřejmě reklamní trik, hezky se o tom čte, v praxi je to těžko použitelné.

Režim redukce rozmazání pohybu exponuje v krátkém sledu 6 snímků a složí je dohromady. Na ukázce je stupeň šumu při 6400 ISO (výsledných), šum je snesitelný, nicméně snímky mají problematickou ostrost.

O kresbě má samozřejmě smysl mluvit jen v souvislosti s objektivy. To je zatím slabý článek systému: kompatibilitu s objektivy pro zrcadlovky Sony Alfa zajišťuje adaptér LA-EA1. Budu ho zkoumat separátně a podám zprávu, s adaptéry analogického typu pro fotoaparáty Olympus micro 4/3 zkušenost mám, a to tu nejhorší. Každopádně je zřejmé, že pokus se má systém NEX prosadit, bude třeba zajistit rozumný výběr optiky. Zatím máte volbu objektivů 18–55 mm, F3,5–5,6 a 18–200 mm, F3,5–6,3, vlastní zkušenost nemám.
Výklopný LCD je vynikající pomůcka – v kombinaci s nenápadným vzhledem přístroje . Lze snadno dělat i snímky s přístrojem nad hlavou – viz ukázku:

Obrázky mě rozhodně nezklamaly, nicméně jednu výhradu mám: přístroj nelze ztišit, cvaká i při vypnutém zvuku a když spoustíte panorama, pak je to fakt rachot.

Panoramatické obrázky
Na ty jsem se velmi těšil a přístroj mě nezklamal, s jedinou podstatnou výhradou. Malý kompakt HX-5 lépe zvládá pohyb uvnitř panoramatu. Při panoramatickém snímání přístroj naseká – pokud jsem počítal správně – 40 dílčích snímků a ty slepí dohromady. Jakmile je v záběru pohyb, dochází i ke groteskám tohoto typu:

Zásady zní: držet přístroj vodorovně; plynule jím pohybovat, zvyknete si na rytmus, nesmí být ani rychlý, ani pomalý, celý proces by měl trvat asi vteřinu; je třeba začít od nejsvětlejšího místa, protože na ně se nastaví expozice, přičemž v tomto režimu lze expozici korigovat, ovšem jednorázově, na př. komp. -2/3 EV a pod. Přístroj nerad dělá panoramata šikmo, více méně trvá na vodorovné ose. No a občas se to poede… 🙂

Shrnutí:
Model je samozřejmě nový a tudíž nevyzrálý, šílené je jeho ovládání. nicméně obrazové výsledky jsou velmi dobré. Zasloužil by si lepší software, doufejme, že jeho knihovnu zařadí do Camera Raw Adobe a bude pokoj. Budu ho nadále používat s tímto pevným ohniskem 16 mm – pro nenápadnou živou fotografii je to, myslím, ideální řešení. Pro méně zkušené bych doporučil spíše tu menší verzi HX-5.

Ukázky:
1 až 3 u nás ve Zvoli, 4 až 6 už Tibet při hezkém počasí., 7 při špatném, 8 noční život v Čengdu při 1600 ISO, 9 a 10 mdlé světlo, 11 vydrápali jsme se do Basic Camp Everest, foceno na „dlouhou ruku“, 12 klasický kontrast, 13 při 1600 ISO a maximálním vyrovnání stínů v konverzi RAW, 14 pouliční ruch.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
11 12

Měl bych napsat „recenze“, jenže za a) je to foťák který jsem si koupil, b) jsem ho protáhl po všech čertech v Tibetu a Nepálu… zkrátka mám s ním zkušenosti a o ně se s vámi chci podělit. Ono, čím víc těch zkušeností člověk má, tím hůř se recenze píše, anžto jaksi chybí odstup – což je ostatně důvod, proč jsem tu nezveřejnil recenzi na Canon EOS 5D Mark II… Poprvé jsem o tomto aparátu psal zde, to ovšem bylo ve stádiu dřevěného modýlku.

Zpátky k věci. Zmíněný fotoaparát patří do nové zajímavé kategorie kompaktů s výměnnými objektivy, mezi nimiž vyniká mimořádnou velikostí snímače: jde o snímač APS-C, obvyklý v „malých zrcadlovkách“ (23,4 x 15,6 mm). Je typu CMOS ExmorAPS HD a má 14,2 Mpx. Procesor je BIONZ, ostření má 25 bodů. Snímky pořizuje nativně v poměru stran 3:2, eventuálně širokoúhle 16:9. Má protiprachovou ochranu (při výměně objektivu obnažujeme čip) a crop faktor je 1,5. Na mém přístroji je objektiv s pevným ohniskem 16 mm, tedy ekv. 24 mm kinofilmového přístroje. Čip není stabilizovaný (zmíněná šestnáctka taky ne). Citlivost je mezi 200 a 12800 ISO, rychlost závěrky od 30 sec do 1/4000 sec. Snímá v automatickém, programovém i A/S režimu, nabízí scénické režimy a panoramatický režim. Displej má vysoké rozlišení 920 000 px, úhlopříčku 7,5 cm a je výklopný. Zapisuje na karty rodiny SD, pokud někdo chce dávat více peněz za stejný výkon, může si připlatit na karty Memory Stick Duo. Video snímá 1280×720 – toto je odlišovací znak od modelu NEX5, který má video 1920 x 1080 a 1440 x 1080. Video nesnáším, televizi nemám, proto jsem volil model 3. Dodejme ještě, že tělo je z hořčíkové slitiny, váží 287 g , měří 111 x 59 x 38 mm. Akumulátor se používá typu NP-FM500H.

Proč jsem si ho koupil
Na jaře při fotoexpedici Idifu do USA mě zaujal model Sony HX-5 (viz moji recenzi) coby šikovný obrazový zápisníček s možností živých panoramatických záběrů. Na téže expedici jsem zkoušel i rybí oko, tedy objektiv Canon EF 15mm / 2.8 Fisheye (viz moji recenzi). Při porovnávání výsledků, tedy fotek z rybího oka a panoramatických záběrů jsem usoudil, že z praktického hlediska je vlastně zajímavější ten panoramatický fotoaparát. Model HX-5 je ovšem klasický kompakt s malým čipem, proto mě zlákal jeho větší bratr Nex-3. Při ceně 13690 (léto 2010) i s objektivem mi to přišlo rozumnější oproti rybímu oku za 18 tisíc. Kromě toho mě samozřejmě zajímala varianta malého kompaktu v kapse s rozumně širokoúhlým objektivem, přístroj nenápadný, díky výklopnému displeji flexibilní. To byly moje motivy.

Ovládání
Už v krámě mě upozorňovali, že při ovládání mám být připraven na nejhorší. Ano, nad displejem by mělo být napsáno jako v Dantově pekle ZANECHTE VŠECH NADĚJÍ. Zlí démoni z designerského studia opět zvítězili nad zdravým rozumem a nad praxí. Třebaže je to přístroj evidentně určený poučeným uživatelům, vítězi cudnost – vše musí být skryto, aby chudáka uživatele nevyděsily knoflíky. Takže na povrchu je jen páčka off – on, spoušť a tlačítko přehrávání plus spoušť videa, vzadu čtyřcestný volič a dva knoflíky s různým určením. Sony už v minulosti vynikal nepřehledností ovládacích prvků, ale zde bestie opravdu triumfuje. Kvůli všemu musíte do menu a jsou tam takové lahůdky, že něco musíte nastavovat pod položkou fotoaparát, něco jako velik. snímku a něco jako jas/barva. Dedikování knoflíků se v různých režimech mění, takže si musíte pamatovat, že pokud jste v režimu panorama, přepínání režimů je na prostředním tlačítku, v režimu A na horním tlačítku. Když fotíte v režimu „vysoká citlivost“, musíte zase na to střední tlačítko.
Lze si na to zvyknout? Jistě že ano. Ale je to řehole.

Obrazová kvalita
Přístroj jsem zkoušel krátce před odjezdem a výsledky dosahovaly očekávání: kresba jasná a přesná, mírné sklony k přepalům. Takto poučen jsem na cestách fotil výhradně v rawu běžné snímky – panorama se fotí naopak jenom v JPEG (celkem logicky…). Takže ty běžné snímky:
V dodávce je i software , takže si nahrajete Image Data Lightbox SR a pak běžný RAW konvertor. Jak už název naznačuje, Lightbox patří do rodiny teroristických softwarů, které se zmocní vašich snímků a nutí vás vytvářet „kolekce“. Nějak nikoho nenapadlo, že třeba někdo fotí dvěma a více foťáky různých značek a že nestojí o správu v Lightboxu. Nemusíte to používat. RAW konvertor je vcelku slušný, nelze mi nic vytknout, až na to, že se dají konvertovat jen jednotlivé snímky: tak je to i v návodu (jen anglickém). V návodu vás odkáží na webovou stránku, tam že se dozvíte, jak konvertovat více snímků najednou (batch neboli dávka). Tam to ale není. Hm. Soudruzi z NDR udělali chybu.

Nicméně – snímky svou kvalitou splňují očekávání. Přístroj se chová podobně jako zrcadlovky, lze si tedy dovolit i vyšší ISO, do 800 celkem bezpečně, ve vyšších hodnotách začínají problémy, samozřejmě tím větší, čím nižší je světelná hladina. ISO 12800 je samozřejmě reklamní trik, hezky se o tom čte, v praxi je to těžko použitelné.

Režim redukce rozmazání pohybu exponuje v krátkém sledu 6 snímků a složí je dohromady. Na ukázce je stupeň šumu při 6400 ISO (výsledných), šum je snesitelný, nicméně snímky mají problematickou ostrost.

O kresbě má samozřejmě smysl mluvit jen v souvislosti s objektivy. To je zatím slabý článek systému: kompatibilitu s objektivy pro zrcadlovky Sony Alfa zajišťuje adaptér LA-EA1. Budu ho zkoumat separátně a podám zprávu, s adaptéry analogického typu pro fotoaparáty Olympus micro 4/3 zkušenost mám, a to tu nejhorší. Každopádně je zřejmé, že pokus se má systém NEX prosadit, bude třeba zajistit rozumný výběr optiky. Zatím máte volbu objektivů 18–55 mm, F3,5–5,6 a 18–200 mm, F3,5–6,3, vlastní zkušenost nemám.
Výklopný LCD je vynikající pomůcka – v kombinaci s nenápadným vzhledem přístroje . Lze snadno dělat i snímky s přístrojem nad hlavou – viz ukázku:

Obrázky mě rozhodně nezklamaly, nicméně jednu výhradu mám: přístroj nelze ztišit, cvaká i při vypnutém zvuku a když spoustíte panorama, pak je to fakt rachot.

Panoramatické obrázky
Na ty jsem se velmi těšil a přístroj mě nezklamal, s jedinou podstatnou výhradou. Malý kompakt HX-5 lépe zvládá pohyb uvnitř panoramatu. Při panoramatickém snímání přístroj naseká – pokud jsem počítal správně – 40 dílčích snímků a ty slepí dohromady. Jakmile je v záběru pohyb, dochází i ke groteskám tohoto typu:

Zásady zní: držet přístroj vodorovně; plynule jím pohybovat, zvyknete si na rytmus, nesmí být ani rychlý, ani pomalý, celý proces by měl trvat asi vteřinu; je třeba začít od nejsvětlejšího místa, protože na ně se nastaví expozice, přičemž v tomto režimu lze expozici korigovat, ovšem jednorázově, na př. komp. -2/3 EV a pod. Přístroj nerad dělá panoramata šikmo, více méně trvá na vodorovné ose. No a občas se to poede… 🙂

Shrnutí:
Model je samozřejmě nový a tudíž nevyzrálý, šílené je jeho ovládání. nicméně obrazové výsledky jsou velmi dobré. Zasloužil by si lepší software, doufejme, že jeho knihovnu zařadí do Camera Raw Adobe a bude pokoj. Budu ho nadále používat s tímto pevným ohniskem 16 mm – pro nenápadnou živou fotografii je to, myslím, ideální řešení. Pro méně zkušené bych doporučil spíše tu menší verzi HX-5.

Ukázky:
1 až 3 u nás ve Zvoli, 4 až 6 už Tibet při hezkém počasí., 7 při špatném, 8 noční život v Čengdu při 1600 ISO, 9 a 10 mdlé světlo, 11 vydrápali jsme se do Basic Camp Everest, foceno na „dlouhou ruku“, 12 klasický kontrast, 13 při 1600 ISO a maximálním vyrovnání stínů v konverzi RAW, 14 pouliční ruch.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
11 12