Měl bych napsat „recenze“, jenže za a) je to foťák který jsem si koupil, b) jsem ho protáhl po všech čertech v Tibetu a Nepálu… zkrátka mám s ním zkušenosti a o ně se s vámi chci podělit. Ono, čím víc těch zkušeností člověk má, tím hůř se recenze píše, anžto jaksi chybí odstup – což je ostatně důvod, proč jsem tu nezveřejnil recenzi na Canon EOS 5D Mark II… Poprvé jsem o tomto aparátu psal zde, to ovšem bylo ve stádiu dřevěného modýlku. Zpátky k věci. Zmíněný fotoaparát patří do nové zajímavé kategorie kompaktů s výměnnými objektivy, mezi nimiž vyniká mimořádnou velikostí snímače: jde o snímač APS-C, obvyklý v „malých zrcadlovkách“ (23,4 x 15,6 mm). Je typu CMOS ExmorAPS HD a má 14,2 Mpx. Procesor je BIONZ, ostření má 25 bodů. Snímky pořizuje nativně v poměru stran 3:2, eventuálně širokoúhle 16:9. Má protiprachovou ochranu (při výměně objektivu obnažujeme čip) a crop faktor je 1,5. Na mém přístroji je objektiv s pevným ohniskem 16 mm, tedy ekv. 24 mm kinofilmového přístroje. Čip není stabilizovaný (zmíněná šestnáctka taky ne). Citlivost je mezi 200 a 12800 ISO, rychlost závěrky od 30 sec do 1/4000 sec. Snímá v automatickém, programovém i A/S režimu, nabízí scénické režimy a panoramatický režim. Displej má vysoké rozlišení 920 000 px, úhlopříčku 7,5 cm a je výklopný. Zapisuje na karty rodiny SD, pokud někdo chce dávat více peněz za stejný výkon, může si připlatit na karty Memory Stick Duo. Video snímá 1280×720 – toto je odlišovací znak od modelu NEX5, který má video 1920 x 1080 a 1440 x 1080. Video nesnáším, televizi nemám, proto jsem volil model 3. Dodejme ještě, že tělo je z hořčíkové slitiny, váží 287 g , měří 111 x 59 x 38 mm. Akumulátor se používá typu NP-FM500H. Proč jsem si ho koupil Ovládání Obrazová kvalita Nicméně – snímky svou kvalitou splňují očekávání. Přístroj se chová podobně jako zrcadlovky, lze si tedy dovolit i vyšší ISO, do 800 celkem bezpečně, ve vyšších hodnotách začínají problémy, samozřejmě tím větší, čím nižší je světelná hladina. ISO 12800 je samozřejmě reklamní trik, hezky se o tom čte, v praxi je to těžko použitelné. Režim redukce rozmazání pohybu exponuje v krátkém sledu 6 snímků a složí je dohromady. Na ukázce je stupeň šumu při 6400 ISO (výsledných), šum je snesitelný, nicméně snímky mají problematickou ostrost. O kresbě má samozřejmě smysl mluvit jen v souvislosti s objektivy. To je zatím slabý článek systému: kompatibilitu s objektivy pro zrcadlovky Sony Alfa zajišťuje adaptér LA-EA1. Budu ho zkoumat separátně a podám zprávu, s adaptéry analogického typu pro fotoaparáty Olympus micro 4/3 zkušenost mám, a to tu nejhorší. Každopádně je zřejmé, že pokus se má systém NEX prosadit, bude třeba zajistit rozumný výběr optiky. Zatím máte volbu objektivů 18–55 mm, F3,5–5,6 a 18–200 mm, F3,5–6,3, vlastní zkušenost nemám. Panoramatické obrázky Zásady zní: držet přístroj vodorovně; plynule jím pohybovat, zvyknete si na rytmus, nesmí být ani rychlý, ani pomalý, celý proces by měl trvat asi vteřinu; je třeba začít od nejsvětlejšího místa, protože na ně se nastaví expozice, přičemž v tomto režimu lze expozici korigovat, ovšem jednorázově, na př. komp. -2/3 EV a pod. Přístroj nerad dělá panoramata šikmo, více méně trvá na vodorovné ose. No a občas se to poede… 🙂 Shrnutí: Ukázky:
|
Měl bych napsat „recenze“, jenže za a) je to foťák který jsem si koupil, b) jsem ho protáhl po všech čertech v Tibetu a Nepálu… zkrátka mám s ním zkušenosti a o ně se s vámi chci podělit. Ono, čím víc těch zkušeností člověk má, tím hůř se recenze píše, anžto jaksi chybí odstup – což je ostatně důvod, proč jsem tu nezveřejnil recenzi na Canon EOS 5D Mark II… Poprvé jsem o tomto aparátu psal zde, to ovšem bylo ve stádiu dřevěného modýlku. Zpátky k věci. Zmíněný fotoaparát patří do nové zajímavé kategorie kompaktů s výměnnými objektivy, mezi nimiž vyniká mimořádnou velikostí snímače: jde o snímač APS-C, obvyklý v „malých zrcadlovkách“ (23,4 x 15,6 mm). Je typu CMOS ExmorAPS HD a má 14,2 Mpx. Procesor je BIONZ, ostření má 25 bodů. Snímky pořizuje nativně v poměru stran 3:2, eventuálně širokoúhle 16:9. Má protiprachovou ochranu (při výměně objektivu obnažujeme čip) a crop faktor je 1,5. Na mém přístroji je objektiv s pevným ohniskem 16 mm, tedy ekv. 24 mm kinofilmového přístroje. Čip není stabilizovaný (zmíněná šestnáctka taky ne). Citlivost je mezi 200 a 12800 ISO, rychlost závěrky od 30 sec do 1/4000 sec. Snímá v automatickém, programovém i A/S režimu, nabízí scénické režimy a panoramatický režim. Displej má vysoké rozlišení 920 000 px, úhlopříčku 7,5 cm a je výklopný. Zapisuje na karty rodiny SD, pokud někdo chce dávat více peněz za stejný výkon, může si připlatit na karty Memory Stick Duo. Video snímá 1280×720 – toto je odlišovací znak od modelu NEX5, který má video 1920 x 1080 a 1440 x 1080. Video nesnáším, televizi nemám, proto jsem volil model 3. Dodejme ještě, že tělo je z hořčíkové slitiny, váží 287 g , měří 111 x 59 x 38 mm. Akumulátor se používá typu NP-FM500H. Proč jsem si ho koupil Ovládání Obrazová kvalita Nicméně – snímky svou kvalitou splňují očekávání. Přístroj se chová podobně jako zrcadlovky, lze si tedy dovolit i vyšší ISO, do 800 celkem bezpečně, ve vyšších hodnotách začínají problémy, samozřejmě tím větší, čím nižší je světelná hladina. ISO 12800 je samozřejmě reklamní trik, hezky se o tom čte, v praxi je to těžko použitelné. Režim redukce rozmazání pohybu exponuje v krátkém sledu 6 snímků a složí je dohromady. Na ukázce je stupeň šumu při 6400 ISO (výsledných), šum je snesitelný, nicméně snímky mají problematickou ostrost. O kresbě má samozřejmě smysl mluvit jen v souvislosti s objektivy. To je zatím slabý článek systému: kompatibilitu s objektivy pro zrcadlovky Sony Alfa zajišťuje adaptér LA-EA1. Budu ho zkoumat separátně a podám zprávu, s adaptéry analogického typu pro fotoaparáty Olympus micro 4/3 zkušenost mám, a to tu nejhorší. Každopádně je zřejmé, že pokus se má systém NEX prosadit, bude třeba zajistit rozumný výběr optiky. Zatím máte volbu objektivů 18–55 mm, F3,5–5,6 a 18–200 mm, F3,5–6,3, vlastní zkušenost nemám. Panoramatické obrázky Zásady zní: držet přístroj vodorovně; plynule jím pohybovat, zvyknete si na rytmus, nesmí být ani rychlý, ani pomalý, celý proces by měl trvat asi vteřinu; je třeba začít od nejsvětlejšího místa, protože na ně se nastaví expozice, přičemž v tomto režimu lze expozici korigovat, ovšem jednorázově, na př. komp. -2/3 EV a pod. Přístroj nerad dělá panoramata šikmo, více méně trvá na vodorovné ose. No a občas se to poede… 🙂 Shrnutí: Ukázky:
|