Nezařazené

Sony NEX 3 ve tmě a mlze

Nacht und nebel, pochmurné označení Hitlerova rozkazu k teroru proti vlastnímu obyvatelstvu. Jenže v mlze a noci se dobře fotí, zvlášť když je fotoaparát vybavený příjemnou vychytávkou, jakou má Sony NEX 3.

Přístroj NEX3 jsem si koupil mimo jiné proto, že dokáže redukovat šum metodou skládání série sedmi po sobě pořízených fotek. Už jsem o tom tady jednou psal, k tématu mě vrátil seminář noční fotky Dílny z minulého týdne, o němž jsem psal zde.

Princip jsem popsal ve zmíněném článku: každá zašuměná fotka je zašuměná jinak a to „jinak“ tedy lze odečítat. Umí to Zoner Photo Studio 13 a NEX 3 to dělá sám, má na to speciální volbu. Dokonce je při tom schopen fotit docela krátkými časy, takže snímek nemusí být stoprocentně statický. Tohle je první pořízený snímek.

Pohledem na displej mi připadal docela zajímavý. Problém noční fotky focené skutečně v noci je nezvladatelný kontrast, ten rozdíl mezi černou tmou a osvětlenými partiemi. Kdežto mlha to všechno pěkně vyrovná a rozptýlí.

Také další fotka mě potěšila. U sousedů svítí žárovkami a světlo bylo příjemně teplé. Vydal jsem se pátrat po dalším teplém světle. Převládalo dvojí, teplé z domu a nazelenalé z pouličního osvětlení:

V editoru jsem si pak pohrál s barvami. Teplé domácí světlo jsem navýšil saturací a pak po inverzi výběru (obrátit naruby, takže co bylo před tím uvnitř výběru je teď vně výběru a naopak) jsem pohnul hue, tedy odstínem, abych získal modrý nádech. Zajímavé, ale nepřesvědčivé… :

Mám se tedy smířit se zelenými fotkami?

Nakonec pomohl filtr ze sady Color Efex Pro 3.0 Complete od Nik Software, který se jmenuje White Neutralizer. Ten dovede zpotvořenou bílou zvládnout myslím přece jen trochu líp, než to dokáží běžné pomůcky pro nastavení bílé.

A ten se zasloužil i o poslední fotku série, která se mi líbí asi nejvíc:

Nacht und nebel, pochmurné označení Hitlerova rozkazu k teroru proti vlastnímu obyvatelstvu. Jenže v mlze a noci se dobře fotí, zvlášť když je fotoaparát vybavený příjemnou vychytávkou, jakou má Sony NEX 3.

Přístroj NEX3 jsem si koupil mimo jiné proto, že dokáže redukovat šum metodou skládání série sedmi po sobě pořízených fotek. Už jsem o tom tady jednou psal, k tématu mě vrátil seminář noční fotky Dílny z minulého týdne, o němž jsem psal zde.

Princip jsem popsal ve zmíněném článku: každá zašuměná fotka je zašuměná jinak a to „jinak“ tedy lze odečítat. Umí to Zoner Photo Studio 13 a NEX 3 to dělá sám, má na to speciální volbu. Dokonce je při tom schopen fotit docela krátkými časy, takže snímek nemusí být stoprocentně statický. Tohle je první pořízený snímek.

Pohledem na displej mi připadal docela zajímavý. Problém noční fotky focené skutečně v noci je nezvladatelný kontrast, ten rozdíl mezi černou tmou a osvětlenými partiemi. Kdežto mlha to všechno pěkně vyrovná a rozptýlí.

Také další fotka mě potěšila. U sousedů svítí žárovkami a světlo bylo příjemně teplé. Vydal jsem se pátrat po dalším teplém světle. Převládalo dvojí, teplé z domu a nazelenalé z pouličního osvětlení:

V editoru jsem si pak pohrál s barvami. Teplé domácí světlo jsem navýšil saturací a pak po inverzi výběru (obrátit naruby, takže co bylo před tím uvnitř výběru je teď vně výběru a naopak) jsem pohnul hue, tedy odstínem, abych získal modrý nádech. Zajímavé, ale nepřesvědčivé… :

Mám se tedy smířit se zelenými fotkami?

Nakonec pomohl filtr ze sady Color Efex Pro 3.0 Complete od Nik Software, který se jmenuje White Neutralizer. Ten dovede zpotvořenou bílou zvládnout myslím přece jen trochu líp, než to dokáží běžné pomůcky pro nastavení bílé.

A ten se zasloužil i o poslední fotku série, která se mi líbí asi nejvíc: