Chystám recenzi na plnoformátovou bezzrcadlovku Sony AR II a úplně na poslední chvíli, při poslední vycházce do lesa, mě napadlo se soustředit na clonu F1.8. Tak je světelný objektiv s ohniskem 55 mm. Jak je to s těmi vysokými světelnostmi?
Chystám recenzi na plnoformátovou bezzrcadlovku Sony AR II a úplně na poslední chvíli, při poslední vycházce do lesa, mě napadlo se soustředit na clonu F1.8. Tak je světelný objektiv s ohniskem 55 mm. Jak je to s těmi vysokými světelnostmi?
Podle starých pouček jsou vysoce světelné objektivy dobré k focení za nízkých světelných hladin. Připomenu z dějin fotografie fotoreportéra Ericha Salomona, mistra indiskrece, jak mu říkali, ten fotil s tehdy senzačně světelným objektivem dva nula na leice. Kolik ISO měly tehdejší filmy? Za mého mládí mívaly ortochromatické planfilmy citlivost odpovídající dnešním 5 – 6 ISO a to byly emulze, které se dříve používaly i na filmech. Dnes jsme úplně jinde a v podstatě světelná hladina přestává být problém. Světelnost je pro dnešní praxi užitečná hlavně proto, že umožňuje malou hloubku ostrosti. A tu to máme, je tu spousta objektivů s vysokou světelností.
Jenže, co je vysoká světelnost? F2.8 je hodně slušná světelnost, ale mějme na paměti, že na fotoaparátu APS-C hloubka ostrosti objektivu na cloně F2,8 odpovídá F4.0 kinofilmového aparátu a na systému MFT Olympus _ Panasonic je to dokonce F5.6 (hloubka ostrosti, nikoli světelná propustnost!). Takže ta F1.8 podle stejného propočtu odpovídá cloně F2.8 (hloubka ostrosti) na APS-C a s tím už se dá slušně pracovat.
Pak je tu clona F1.4, nicméně cenový rozdíl mezi objektivem s F1.4 a F1.8, to zaprvé, a potom, hloubka ostrosti na cloně F1.4 je tak malá, že bývají problémy s ostřením a dokonce i použitelností, chci se k tomu ještě vrátit v extra článku.
To tedy úvodem. Fotil jsem na procházce s pejsky zmíněnou bezzrcadlovkou Sony AR II a objektivem Sony FE 55mm f/1,8 ZA Sonnar T. Byl jsem zvědavý, jak se projeví vysoká světelnost právě v lesním prostředí. Na první pohled, nic moc.
![](/obrdg2016/jaknato/160808jednaosm/160808jednaosma_01m.jpg)
Aplikoval jsem tedy můj oblíbený filtr Černobílý s bohatými tóny. Jde v podstatě o černobílé HDR – přístroj pořídí tři fotky a spojí je do jedné. To umí prakticky každý přístroj Sony.
![](/obrdg2016/jaknato/160808jednaosm/160808jednaosma_02m.jpg)
To už je lepší, ale taky to nevyžene kočku od pece. Podstatné totiž je to separování motivu, ta malá hloubka ostrosti. Tady je to vidět docela dobře:
![](/obrdg2016/jaknato/160808jednaosm/160808jednaosma_03m.jpg)
Je dobře ostřit na to, co je v popředí. Za určitých okolností funguje i motiv vsazený mezi prvky popředí a pozadí, ale nemusí to vyjít.
![](/obrdg2016/jaknato/160808jednaosm/160808jednaosma_04m.jpg)
To popředí je jednoznačné, funguje to.
![](/obrdg2016/jaknato/160808jednaosm/160808jednaosma_05m.jpg)
Potom i docela jednoduchý prvek, jako je vystupující kořen, může fungovat docela zajímavě.
![](/obrdg2016/jaknato/160808jednaosm/160808jednaosma_06m.jpg)
Vysoká světelnost pomůže prvek izolovat od okolí i s přispěním filtru Dětský fotoaparát, i ten je ve výzbroji všech soňáků.
![](/obrdg2016/jaknato/160808jednaosm/160808jednaosma_07m.jpg)
Procházka končila, už na mě čekal mesík, aby mi aparát a objektivy sebral. Nicméně, nejsem ten, co udílí hraběcí rady typu – kupte si sedm er dvojku a objektiv za cenu bratru sto dvacet litrů. Prozradím, že všechny, slovy VŠECHNY firmy produkující přístroje s výměnnou optikou mají v nabídce full frame objektiv 50/1.8, na APS-C je to 75 mm. Jsou to objektivy v ceně pod 4 tisíce, všechny jsou výtečné, poslouží jako portrétní objektiv, ale i jako příjemný lehce dlouhý objektivek pro běžné použití. A hlavně pro separační efekt, jak výše uvedeno.
Fotky jsou na proklik, originály jsou neupravované, jak vypadly ze Sony A7R Mark II.