Nezařazené

Sony 70-200 mm F 2,8 G (recenze)

Sony 70-200 mm F 2,8 G je vysoce světelný objektiv s rozsahem ohniska 105-300 mm ekv. 35 mm. Je určen pro všechny zrcadlovky, tedy i kinofilmové přístroje. V takovém případě má rozsah úhlu záběru 34 až 12 stupňů, Má 19 členů v 16 skupinách. Čtyři čočky jsou ED (Extra-low Dispersion) a mají za úkol minimalizovat chromatickou vadu. Clona je irisová, devítilamelová. Kromě světelnosti (a kresby) objektiv vyniká i rychlostí autofokusu pomocí Super Sonic motoru. Ta je skutečně blesková. Rozsah clon je F2.8 až F32, ostří od 1,2 m. Průměr pro filtr je 77 mm. Objektiv je 197 mm dlouhý a 87 mm široký, váží 1340 g.
Objektiv má zabudovaný SSM (SuperSonic Wave) motor. V přední části má objektiv zabudovaná tři tlačítka na aretaci ostření – zvláště při živé, sportovní fotografii je to jistě praktičtější způsob, jak aretovat ostření, než honit AF-L tlačítko na těle přístroje (záleží samozřejmě na profesním návyku uživatele). Je zde i DMF režim. V jedné jeho variantě lze ručně doostřit poté, co autofokus zaostřil (tedy při namáčknutí spouště), v druhé variantě lze ručně doostřovat kdykoli. Přepínač režimu DMF je na boku objektivu – jsou zde celkem tři přepínače. Kromě DMF ještě přepínání autofokusu a ručního ostření a nastavení, zdali objektiv má ostřit od tří metrů do nekonečna nebo v plného rozsahu ostření, což zabírá o něco více času. Objektiv je vybaven i okružím se stativovým závitem – okruží je pohyblivé, aretuje se důkladným šroubem. K objektivu se dodává sluneční clona, má v sobě okénko kryté šoupátkem – okénko umožňuje přístup k polarizačnímu filtru.

Jak se s ním fotí
Objektiv jsem měl nasazený na těle Sony Alfa 700, tedy fotografoval jsem se stabilizovaným fotoaparátem. O udivující rychlosti ostření jsem se už zmiňoval. Ani při fotografování v mlze nedošlo k žádnému bádání a pátrání po rovině ostrosti, prostě to udělalo „hup“ a bylo to ostré. Naprosto není důvod proč se bát plné světelnosti – objektiv má prakticky stejné výsledky v plném clonovém rozsahu a ostrost klesne až při cloně F22. Graf zde vpravo ukazuje průběh ostrosti při ohnisku f=70 mm, výsledek při f=200 je ještě lepší, tam nějaké rozdíly jsou v praxi nezbadatelné, jen při vysokých clonách F22 a F32 kresba klesá.

Zde je srovnání kresby při ohnisku f=200. Nahoře F2.8 a F5.6, dole F11 a F16. Vyrovnanost kresby je zřejmá, lehký úbytek při F16 není dramatický, znatelně horší jsou jen F22 a F32.

Výsledky srovnání při ohnisku 70 mm jsou obdobné. Kresba je při plné světelnosti mírně slabší. Nahoře jsou clony F2.8 a F5.6, dole F11 a F16. Z praktického hlediska je ovšem dobře, že objektiv má vyrovnanější výkon při delším ohnisku – kvůli němu si ho uživatelé budou pořizovat především.

Shrnutí
Sony 70-200 mm F 2,8 G je výjimečný objektiv, vysoce kvalitní, určený pro profesionální práci. Určený je především ke sportovní fotografii na střední vzdálenost. Má světelnost F2.8 v celém průběhu zoomu. Vyvážený, dokonale ovladatelný. Jeho cena je samozřejmě vysoká, stojí (doporučená cena) 78 tisíc, v Americe lze pořídit za 2 tisíce dolarů.

Ukázky:
Snímky při běžné osvětlení, obrázek 6 dokumentuje úbytek ostrosti vpřed a vzad (clona F7.1), 7 je portrét v plné světelnosti na prudkém slunci s využitím rozšíření dynamického rozsahu DSLR Sony Alfa 70, 8 mlžný opar, 9 detaily při cloně F13, 10 rozostření pozadí při cloně F5.6, 11 zase mlha, 012 plné slunce.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12

Sony 70-200 mm F 2,8 G je vysoce světelný objektiv s rozsahem ohniska 105-300 mm ekv. 35 mm. Je určen pro všechny zrcadlovky, tedy i kinofilmové přístroje. V takovém případě má rozsah úhlu záběru 34 až 12 stupňů, Má 19 členů v 16 skupinách. Čtyři čočky jsou ED (Extra-low Dispersion) a mají za úkol minimalizovat chromatickou vadu. Clona je irisová, devítilamelová. Kromě světelnosti (a kresby) objektiv vyniká i rychlostí autofokusu pomocí Super Sonic motoru. Ta je skutečně blesková. Rozsah clon je F2.8 až F32, ostří od 1,2 m. Průměr pro filtr je 77 mm. Objektiv je 197 mm dlouhý a 87 mm široký, váží 1340 g.
Objektiv má zabudovaný SSM (SuperSonic Wave) motor. V přední části má objektiv zabudovaná tři tlačítka na aretaci ostření – zvláště při živé, sportovní fotografii je to jistě praktičtější způsob, jak aretovat ostření, než honit AF-L tlačítko na těle přístroje (záleží samozřejmě na profesním návyku uživatele). Je zde i DMF režim. V jedné jeho variantě lze ručně doostřit poté, co autofokus zaostřil (tedy při namáčknutí spouště), v druhé variantě lze ručně doostřovat kdykoli. Přepínač režimu DMF je na boku objektivu – jsou zde celkem tři přepínače. Kromě DMF ještě přepínání autofokusu a ručního ostření a nastavení, zdali objektiv má ostřit od tří metrů do nekonečna nebo v plného rozsahu ostření, což zabírá o něco více času. Objektiv je vybaven i okružím se stativovým závitem – okruží je pohyblivé, aretuje se důkladným šroubem. K objektivu se dodává sluneční clona, má v sobě okénko kryté šoupátkem – okénko umožňuje přístup k polarizačnímu filtru.

Jak se s ním fotí
Objektiv jsem měl nasazený na těle Sony Alfa 700, tedy fotografoval jsem se stabilizovaným fotoaparátem. O udivující rychlosti ostření jsem se už zmiňoval. Ani při fotografování v mlze nedošlo k žádnému bádání a pátrání po rovině ostrosti, prostě to udělalo „hup“ a bylo to ostré. Naprosto není důvod proč se bát plné světelnosti – objektiv má prakticky stejné výsledky v plném clonovém rozsahu a ostrost klesne až při cloně F22. Graf zde vpravo ukazuje průběh ostrosti při ohnisku f=70 mm, výsledek při f=200 je ještě lepší, tam nějaké rozdíly jsou v praxi nezbadatelné, jen při vysokých clonách F22 a F32 kresba klesá.

Zde je srovnání kresby při ohnisku f=200. Nahoře F2.8 a F5.6, dole F11 a F16. Vyrovnanost kresby je zřejmá, lehký úbytek při F16 není dramatický, znatelně horší jsou jen F22 a F32.

Výsledky srovnání při ohnisku 70 mm jsou obdobné. Kresba je při plné světelnosti mírně slabší. Nahoře jsou clony F2.8 a F5.6, dole F11 a F16. Z praktického hlediska je ovšem dobře, že objektiv má vyrovnanější výkon při delším ohnisku – kvůli němu si ho uživatelé budou pořizovat především.

Shrnutí
Sony 70-200 mm F 2,8 G je výjimečný objektiv, vysoce kvalitní, určený pro profesionální práci. Určený je především ke sportovní fotografii na střední vzdálenost. Má světelnost F2.8 v celém průběhu zoomu. Vyvážený, dokonale ovladatelný. Jeho cena je samozřejmě vysoká, stojí (doporučená cena) 78 tisíc, v Americe lze pořídit za 2 tisíce dolarů.

Ukázky:
Snímky při běžné osvětlení, obrázek 6 dokumentuje úbytek ostrosti vpřed a vzad (clona F7.1), 7 je portrét v plné světelnosti na prudkém slunci s využitím rozšíření dynamického rozsahu DSLR Sony Alfa 70, 8 mlžný opar, 9 detaily při cloně F13, 10 rozostření pozadí při cloně F5.6, 11 zase mlha, 012 plné slunce.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12