Nezařazené

Softbox na systémovém blesku

Chyboval, kdo nebyl na Digifóru (na podzim lze napravit, bude znovu, už po patnácté!). Leccos tam šlo ohmatat a vyzkoušet. Například softbox na systémový blesk. Firma Oehling tam předváděla několik modelů softboxů od americké firmy Lumiquest. Jak to funguje?

Nejdřív teorie. Světlo má různé vlastnosti, má svoji intenzitu, ale také tvrdost či měkkost. Obecně platí, že čím je světelný zdroj menší, tím je světlo tvrdší, a naopak. Takže, kdybychom měli silný zdroj jak špendlíková hlavička, budou velmi tvrdé stíny. Když naopak je – dejme tomu – nebe zatažené bílými oblaky, světlo je měkké, protože fakticky celý obloha funguje jako zdroj světla.

Zábleskové zařízení má docela malý světelný zdroj a dává tedy tvrdé světlo. Zkušenější fotografové tento efekt obcházejí tím, že blýskají „o strop“ – funguje to, ale tím vznikají nepříjemné stíny pod nosem a pod bradou, nebo o stěnu anebo používají různých změkčovacích pomůcek, na př. vizitku přichycenou gumičkou k blesku. Existují však i nástavce, na Digifóru je předváděl Oehling od zmíněné firmy Lumiquest.

Zajímavý je model LUMIQUEST 80-20 (LQ-102), který kombinuje přímé světlo a světlo odražené od stropu – v horní části jsou díry, které propustí světlo směrem vzhůru. V místnosti však byly vysoké stropy a nebylo možno věc vyzkoušet – zde je tedy aspoň fotka převzatá z webu Oehlingu:

Ta věcička stojí litr i s DPH. Já tam zkoušel „Softbox“ (LQ-107), ten stojí 1500 Kč i s DPH. Zde je odkaz na jejich web. Použití je jednoduché. Na svůj blesk si můžete trvale přilepit sucháč, anebo tam připevníte sucháčovou pásku. Softbox má čtyři stěny, začínáte s lepením shora, pak přichytíte boky a nakonec spodek. Musíte počítat s tím, že ta věcička vám spolkne trochu světelné energie, výrobce uvádí 1 1/4 EV. No a pak fotíte „jako normálně“, protože automatika vám nastavuje světelný tok bez ohledu na to, zdali máte nebo nemáte softbox nasazený. No a ten efekt?

Na první ukázce máte fotku s nasazeným Lumiquestem:

Jediné proti čemu bych měl námitky je trochu výraznější stín pod krkem. Nicméně: to je důsledek vcelku nešvaru, totiž blesku nasazeného do sáněk na hranolu aparátu. Za dob kdy byl ještě ve světě pořádek bývaly blesky na držáku vedle foťáku anebo je foťáci dokonce drželi v ruce. No a jistě chcete vidět srovnání, fotka bez softboxu, ta je zde:

Evidentně je vidět větší odstup od pozadí a tvrdší modelaci v obličeji. No a ještě další ukázky, tentokrát dva profesionální modely z časopisu Vogue for Man, honorář 10 tisíc dolarů za hodinu:

Každopádně byste asi těžko odhadli, že je to napřímo flešovaná fotka. Jako model posloužil i Vítek Mádr, skvělý fotograf a pedagog a výborný kamarád:

Ten stín pod bradou mají všichni, bude třeba podniknout další pokusy, tentokrát s focením z boku. No a pro srovnání ještě ukázka, dvojice fotek s nasazeným pidifsoftboxem, takovou tou průhlednou krabičkou nacvaknutou na blesku. I ta má, jak vidno, své opodstatnění, vlevo bez softboxu, vpravo s nasazenou krabičkou.

Efekt je také zřetelný. Ta krabička je méně účinná, jelikož její plocha je menší. Ovšem zase naopak ten větší softbox je trochu neohrabaný v praxi a také hodně zatěžuje patici na foťáku. Asi by bylo lepší skutečně fotit s bleskem na držáku… anebo je třeba být velmi, velmi opatrný.
Všem modelům, dobrovolným i zaplaceným 10 tisíc USD za hodinu děkuji.

Chyboval, kdo nebyl na Digifóru (na podzim lze napravit, bude znovu, už po patnácté!). Leccos tam šlo ohmatat a vyzkoušet. Například softbox na systémový blesk. Firma Oehling tam předváděla několik modelů softboxů od americké firmy Lumiquest. Jak to funguje?

Nejdřív teorie. Světlo má různé vlastnosti, má svoji intenzitu, ale také tvrdost či měkkost. Obecně platí, že čím je světelný zdroj menší, tím je světlo tvrdší, a naopak. Takže, kdybychom měli silný zdroj jak špendlíková hlavička, budou velmi tvrdé stíny. Když naopak je – dejme tomu – nebe zatažené bílými oblaky, světlo je měkké, protože fakticky celý obloha funguje jako zdroj světla.

Zábleskové zařízení má docela malý světelný zdroj a dává tedy tvrdé světlo. Zkušenější fotografové tento efekt obcházejí tím, že blýskají „o strop“ – funguje to, ale tím vznikají nepříjemné stíny pod nosem a pod bradou, nebo o stěnu anebo používají různých změkčovacích pomůcek, na př. vizitku přichycenou gumičkou k blesku. Existují však i nástavce, na Digifóru je předváděl Oehling od zmíněné firmy Lumiquest.

Zajímavý je model LUMIQUEST 80-20 (LQ-102), který kombinuje přímé světlo a světlo odražené od stropu – v horní části jsou díry, které propustí světlo směrem vzhůru. V místnosti však byly vysoké stropy a nebylo možno věc vyzkoušet – zde je tedy aspoň fotka převzatá z webu Oehlingu:

Ta věcička stojí litr i s DPH. Já tam zkoušel „Softbox“ (LQ-107), ten stojí 1500 Kč i s DPH. Zde je odkaz na jejich web. Použití je jednoduché. Na svůj blesk si můžete trvale přilepit sucháč, anebo tam připevníte sucháčovou pásku. Softbox má čtyři stěny, začínáte s lepením shora, pak přichytíte boky a nakonec spodek. Musíte počítat s tím, že ta věcička vám spolkne trochu světelné energie, výrobce uvádí 1 1/4 EV. No a pak fotíte „jako normálně“, protože automatika vám nastavuje světelný tok bez ohledu na to, zdali máte nebo nemáte softbox nasazený. No a ten efekt?

Na první ukázce máte fotku s nasazeným Lumiquestem:

Jediné proti čemu bych měl námitky je trochu výraznější stín pod krkem. Nicméně: to je důsledek vcelku nešvaru, totiž blesku nasazeného do sáněk na hranolu aparátu. Za dob kdy byl ještě ve světě pořádek bývaly blesky na držáku vedle foťáku anebo je foťáci dokonce drželi v ruce. No a jistě chcete vidět srovnání, fotka bez softboxu, ta je zde:

Evidentně je vidět větší odstup od pozadí a tvrdší modelaci v obličeji. No a ještě další ukázky, tentokrát dva profesionální modely z časopisu Vogue for Man, honorář 10 tisíc dolarů za hodinu:

Každopádně byste asi těžko odhadli, že je to napřímo flešovaná fotka. Jako model posloužil i Vítek Mádr, skvělý fotograf a pedagog a výborný kamarád:

Ten stín pod bradou mají všichni, bude třeba podniknout další pokusy, tentokrát s focením z boku. No a pro srovnání ještě ukázka, dvojice fotek s nasazeným pidifsoftboxem, takovou tou průhlednou krabičkou nacvaknutou na blesku. I ta má, jak vidno, své opodstatnění, vlevo bez softboxu, vpravo s nasazenou krabičkou.

Efekt je také zřetelný. Ta krabička je méně účinná, jelikož její plocha je menší. Ovšem zase naopak ten větší softbox je trochu neohrabaný v praxi a také hodně zatěžuje patici na foťáku. Asi by bylo lepší skutečně fotit s bleskem na držáku… anebo je třeba být velmi, velmi opatrný.
Všem modelům, dobrovolným i zaplaceným 10 tisíc USD za hodinu děkuji.