Nezařazené

Sníh a kompenzace expozice

Ne a ne se rozloučit se sněhem. Proč ne? Aspoň si připomeneme, jak je to se sněhem a expoziční kompenzací. Včera ráno sněžilo ostošest. Ještě při chumelenici jsem pořídil tuhle fotku. Je šedivá až běda. Víme proč: má nulovou kompenzaci a automatika se nechala zmást bílým sněhem:

Žádný problém! Přidáme tedy „dvě čárky“ do plusu, jdeme na kompenzaci + 2/3 a snímek je v pořádku:

Svědčí o tom histogram. Vidíme na něm, že vpravo je ještě rezerva – kompenzace mohla být dokonce ještě větší

OK, fotíme dál. Pořídím nový snímek, za stejných světelných podmínek… ale co to, je přeexponovaný? Sníh je přepálený? Proč se to stalo?

Vysvětlení je jednoduché. Na tomhle snímku nepřevládá sníh, ale tmavé partie křoví. Ty ovlivnily expozici. Proto je nuté u tohoto motivu jít s malou domů a kompenzaci stáhnout na nulu. Pak bude expozice zase v pořádku.

Z toho plynou dvě poučení.
Především je třeba hlídat výsledek pomocí histogramu anebo zobrazení přepalů. To však nám neulehčí práci v tom smyslu, že se nemusíme o nic dál starat. Podle výsledku budeme muset přenastavovat kompenzaci, jednou nahoru, podruhé dolů, jako ten opičák, který se oženil s žirafou. Ledaže bychom vzali rozum do hrsti a podívali se, jak jsou oba snímky exponované. Zjistíme, že oba jsou exponované 1/100 při cloně F8.0. To dá rozum, když je světlo pořád stejné! Tou kompenzací jen korigujeme výsledky měření, ovlivněné odrazivostí motivu. Takže bude nejlépe, když přejdeme do režimu M, režimu ručního nastavení expozice, tam natvrdo nastavíme 1/100 na 8.0 a vesele fotíme… jen občas se podíváme, jak to na histogramu vypadá.
Doufám, že už brzy budu zase psát o kytičkách!

Ne a ne se rozloučit se sněhem. Proč ne? Aspoň si připomeneme, jak je to se sněhem a expoziční kompenzací. Včera ráno sněžilo ostošest. Ještě při chumelenici jsem pořídil tuhle fotku. Je šedivá až běda. Víme proč: má nulovou kompenzaci a automatika se nechala zmást bílým sněhem:

Žádný problém! Přidáme tedy „dvě čárky“ do plusu, jdeme na kompenzaci + 2/3 a snímek je v pořádku:

Svědčí o tom histogram. Vidíme na něm, že vpravo je ještě rezerva – kompenzace mohla být dokonce ještě větší

OK, fotíme dál. Pořídím nový snímek, za stejných světelných podmínek… ale co to, je přeexponovaný? Sníh je přepálený? Proč se to stalo?

Vysvětlení je jednoduché. Na tomhle snímku nepřevládá sníh, ale tmavé partie křoví. Ty ovlivnily expozici. Proto je nuté u tohoto motivu jít s malou domů a kompenzaci stáhnout na nulu. Pak bude expozice zase v pořádku.

Z toho plynou dvě poučení.
Především je třeba hlídat výsledek pomocí histogramu anebo zobrazení přepalů. To však nám neulehčí práci v tom smyslu, že se nemusíme o nic dál starat. Podle výsledku budeme muset přenastavovat kompenzaci, jednou nahoru, podruhé dolů, jako ten opičák, který se oženil s žirafou. Ledaže bychom vzali rozum do hrsti a podívali se, jak jsou oba snímky exponované. Zjistíme, že oba jsou exponované 1/100 při cloně F8.0. To dá rozum, když je světlo pořád stejné! Tou kompenzací jen korigujeme výsledky měření, ovlivněné odrazivostí motivu. Takže bude nejlépe, když přejdeme do režimu M, režimu ručního nastavení expozice, tam natvrdo nastavíme 1/100 na 8.0 a vesele fotíme… jen občas se podíváme, jak to na histogramu vypadá.
Doufám, že už brzy budu zase psát o kytičkách!