Ne a ne se rozloučit se sněhem. Proč ne? Aspoň si připomeneme, jak je to se sněhem a expoziční kompenzací. Včera ráno sněžilo ostošest. Ještě při chumelenici jsem pořídil tuhle fotku. Je šedivá až běda. Víme proč: má nulovou kompenzaci a automatika se nechala zmást bílým sněhem:
![]() Žádný problém! Přidáme tedy „dvě čárky“ do plusu, jdeme na kompenzaci + 2/3 a snímek je v pořádku: ![]() Svědčí o tom histogram. Vidíme na něm, že vpravo je ještě rezerva – kompenzace mohla být dokonce ještě větší ![]() OK, fotíme dál. Pořídím nový snímek, za stejných světelných podmínek… ale co to, je přeexponovaný? Sníh je přepálený? Proč se to stalo? ![]() Vysvětlení je jednoduché. Na tomhle snímku nepřevládá sníh, ale tmavé partie křoví. Ty ovlivnily expozici. Proto je nuté u tohoto motivu jít s malou domů a kompenzaci stáhnout na nulu. Pak bude expozice zase v pořádku. ![]() Z toho plynou dvě poučení. |
Ne a ne se rozloučit se sněhem. Proč ne? Aspoň si připomeneme, jak je to se sněhem a expoziční kompenzací. Včera ráno sněžilo ostošest. Ještě při chumelenici jsem pořídil tuhle fotku. Je šedivá až běda. Víme proč: má nulovou kompenzaci a automatika se nechala zmást bílým sněhem:
![]() Žádný problém! Přidáme tedy „dvě čárky“ do plusu, jdeme na kompenzaci + 2/3 a snímek je v pořádku: ![]() Svědčí o tom histogram. Vidíme na něm, že vpravo je ještě rezerva – kompenzace mohla být dokonce ještě větší ![]() OK, fotíme dál. Pořídím nový snímek, za stejných světelných podmínek… ale co to, je přeexponovaný? Sníh je přepálený? Proč se to stalo? ![]() Vysvětlení je jednoduché. Na tomhle snímku nepřevládá sníh, ale tmavé partie křoví. Ty ovlivnily expozici. Proto je nuté u tohoto motivu jít s malou domů a kompenzaci stáhnout na nulu. Pak bude expozice zase v pořádku. ![]() Z toho plynou dvě poučení. |