Nezařazené

Široký rozsah od Tamronu

Širokorozsahové zoomy se stávají součástí běžné praxe. Tamron vystavuje na Photokině dva ultrazoomy, přičemž ten „více ultra“ má rozsah skoro 1:14. Seznámení bylo bleskové..
Ten, který jsem měl možnost si aspoň v krátkosti na stánku vzít do ruky, je objektiv AF 18-200 mm F/3.5 – 6.3 XI Di-II LD Aspherical (IF) Macro, tak bombasticky zní plný název objektivu, který je už vyzkoušený v praxi a loni získal cenu TIPA v kategorii „nejlepší amatérský objektiv“. Označení „Di“ upozorňuje, že objektiv je počítán pro digitální zrcadlovky s velikostí čipu APS-C nebo DX (vyrábí se s bajonetem pro Canon, Konica Minolta / Sony, Nikon a Pentax). Objektiv ostří od 45 cm, takže při ohnisku 200 mm dosahuje zobrazení 1:3.7. Objektiv má 15 členů v 13 skupinách, tři jsou asférické a dva z „low dispertion“ skla, které zabraňuje tvoření fialových kontur.

Objektivy s takovým rozsahem pochopitelně musí za svoji hlavní přednost platit – obvykle je to snížená kresba v rozích. Také světelnost F 6.3 při ohnisku 200 mm je něco, s čím musí uživatel počítat. Při „crop factor“ 1:1,6 odpovídá toto ohnisko 32O mm kinofilmového aparátu, takže minimální použitelná rychlost závěrky nutná pro více mně zaručeně ostré snímky je +/4OO sec. Při takto nízké světelnosti dosáhneme „čtyřstovky“ při focení při dobrých světelných podmínkách, rozhodně ne v místnosti – leda za cenu zvýšení ciltivosti (já fotil při 500 ISO), což je zase na úkor kvality kresby.

>


Ukázka rozsahu tohoto zoomu – od širokoúhlého (odpovídá 28 mm ohnisku kinofilmového přístroje) po teleobjektiv (320 ohnisko kinofilmového fotoaparátu). Chlapík na obrázku vpravo je u pultu vzadu (na obrázku vlevo).


Takto objektiv vypadá v obou krajních polohách.

Jeho „mladší a silnější bratr“ má skutečně poměr ohniska 1:13,9. To je víc, než mívaj dnešní ultrazoomové kompakty s elektronickým hledáčkem. Ohnisko odpovídá 28 – 388 mm kinofilmového přístroje, fyzicky má 18 až 250. Má 16 členů ve 13 skupinách, ostří též od 45 cm a je určen výhradně pro digitální zrcadlovky. Samozřejmě, že zde platí v zásadě totéž, co bylo řečeno kolem dvoustovky. Tyto objektivy využijeme nejlépe při dobrých světelných podmínkách. Je na zvážení, zdali není lepší kombinace dvou zoomů s menším rozsahem, ale s lepší kresbou a větší světelností.

Pokud jde o cenu obou objektivů, ten menší má Tamronem doporučovanou cenu cca 450 euro, ětší je o 50 euro dražší.

Širokorozsahové zoomy se stávají součástí běžné praxe. Tamron vystavuje na Photokině dva ultrazoomy, přičemž ten „více ultra“ má rozsah skoro 1:14. Seznámení bylo bleskové..
Ten, který jsem měl možnost si aspoň v krátkosti na stánku vzít do ruky, je objektiv AF 18-200 mm F/3.5 – 6.3 XI Di-II LD Aspherical (IF) Macro, tak bombasticky zní plný název objektivu, který je už vyzkoušený v praxi a loni získal cenu TIPA v kategorii „nejlepší amatérský objektiv“. Označení „Di“ upozorňuje, že objektiv je počítán pro digitální zrcadlovky s velikostí čipu APS-C nebo DX (vyrábí se s bajonetem pro Canon, Konica Minolta / Sony, Nikon a Pentax). Objektiv ostří od 45 cm, takže při ohnisku 200 mm dosahuje zobrazení 1:3.7. Objektiv má 15 členů v 13 skupinách, tři jsou asférické a dva z „low dispertion“ skla, které zabraňuje tvoření fialových kontur.

Objektivy s takovým rozsahem pochopitelně musí za svoji hlavní přednost platit – obvykle je to snížená kresba v rozích. Také světelnost F 6.3 při ohnisku 200 mm je něco, s čím musí uživatel počítat. Při „crop factor“ 1:1,6 odpovídá toto ohnisko 32O mm kinofilmového aparátu, takže minimální použitelná rychlost závěrky nutná pro více mně zaručeně ostré snímky je +/4OO sec. Při takto nízké světelnosti dosáhneme „čtyřstovky“ při focení při dobrých světelných podmínkách, rozhodně ne v místnosti – leda za cenu zvýšení ciltivosti (já fotil při 500 ISO), což je zase na úkor kvality kresby.

>


Ukázka rozsahu tohoto zoomu – od širokoúhlého (odpovídá 28 mm ohnisku kinofilmového přístroje) po teleobjektiv (320 ohnisko kinofilmového fotoaparátu). Chlapík na obrázku vpravo je u pultu vzadu (na obrázku vlevo).


Takto objektiv vypadá v obou krajních polohách.

Jeho „mladší a silnější bratr“ má skutečně poměr ohniska 1:13,9. To je víc, než mívaj dnešní ultrazoomové kompakty s elektronickým hledáčkem. Ohnisko odpovídá 28 – 388 mm kinofilmového přístroje, fyzicky má 18 až 250. Má 16 členů ve 13 skupinách, ostří též od 45 cm a je určen výhradně pro digitální zrcadlovky. Samozřejmě, že zde platí v zásadě totéž, co bylo řečeno kolem dvoustovky. Tyto objektivy využijeme nejlépe při dobrých světelných podmínkách. Je na zvážení, zdali není lepší kombinace dvou zoomů s menším rozsahem, ale s lepší kresbou a větší světelností.

Pokud jde o cenu obou objektivů, ten menší má Tamronem doporučovanou cenu cca 450 euro, ětší je o 50 euro dražší.