Kompakt s pevný ohniskem objektivu, osazený snímačem Foveon, to je skutečná rarita, na kterou se čekalo doslova několik let.
Jaký je a komu je určen
Diskutabilní otázka: jaké rozlišení to je? Ve specifikacích se uvádí, že je to 3×4,69 miliónů. Výsledné obrázky ale mají v nejvyšším rozlišení 2640×1760 pixelů. Je to tedy věc názoru: ten můj zní, že je to čtyřmegový fotoaparát a lze mu eventuálně přisoudit lepší barevnou informaci, než jakou podává přístroj osazený snímačem typu CCD nebo CMOS. Údaj, že má 14,06 Mpx pokládám za tendenční a zavádějící. Digitální fotografie je přece bitmapa a její kresba závisí na počtu bodů, z nichž je informace odebírána. A těch jsou čtyři milióny, nikoli čtrnáct. Snímač Foveon použitý v tomto přístroji je jistě velmi kvalitní. Navíc je podstatně větší než mívají kompakty: měří 20,7×13,8 mm, je tedy dokonce větší, než je 4/3 formát Olympusu. Mimochodem, ukázka kejklířství kolem těchto snímačů: webová stránka Dpreview zavedla ve svých specifikacích pojem pixel density, tedy hustotu pixelů a uvádí, kolik mega je na čtvereční centimetr. Vysoké hodnoty pixel density totiž ukazují na nebezpečí šumu při vyšších hodnotách ISO. K výsledku dojdeme prostým dělením, ale čeho? V případě Sigmy DP1 se najednou poměřuje plocha a… 4,6 efektivních pixelů, nikoli 14 miliónů, aby vyšla lepší hodnota. Hm… Zpět k fotoaparátu. Má objektiv s pevným ohniskem, 16,6 mm fyzicky, ekvivalent 28 mm, tedy příjemně širokoúhlý objektiv. Jeho světelnost je však jenom F4.0. K disposici je pouze digitální zoom a kupodivu se nepočítá ani s předsádkami. Přístroj nemá vestavěný optický hledáček, ale dodává se k němu přídavný optický hledáček, který se zasouvá do sáněk pro blesk. Ostření je automatické i manuální, samozřejmě elektrické, pomocí kolečka pod horní hranou. Objektiv ostří od 30 cm, není tu speciální makrorežim. Rozsah clon je od F4.0 do F11, tedy je zde k disposici u kompaktu neobvykle vysoké clonové číslo. Design přístroje je velmi střízlivý, technický. Připomíná klasické dálkoměrné fotoaparáty, ostatně i tím, že je poměrně velký a těžký. Jistě bude sympatický milovníkům neobvyklé techniky, originálních řešení. Věru to není tuctovka, jakou „má každý“. Čímž naznačuji, „pro koho“ je určen. Je to zvláštnost, a kdo si vybírá extrabuřty, musí snést i sem tam nějaké to příkoří. Ovládání a menu Přístroj se zapíná tlačítkem vlevo od kruhového voliče režimů na horní stěně, kruhový volič má velmi tuhou aretaci, to je dobře, protože se nestává, že by sám od sebe v kapse přenastavil režim – nabízí kromě citovaných PSAM režimů ještě video (slabé – 320×240 bodů, 30 oken/sec) a hlasovou poznámku. Vedle je spoušť, „na palec“ ostření. Menu je zde jen jedno, tedy není tu žádné funkční menu. Má tři obrazovky, plus setup. To podstatné, tedy nastavení ISO a WB, je naštěstí na první obrazovce, takže při práci není nutno složitě listovat. Jak se s ním fotí Obrazová kvalita je diskutabilní: pokud budeme posuzovat čtyřmegový snímek, pak je rozhodně nadprůměrný. Zde je srovnání tohoto přístroje se snímkem z Canonu EOS 400 D ve čtyřmegovém rozlišení, přičemž Sigma ze srovnání vychází podstatně lépe (Canon vlevo, Sigma vpravo):
![]() Jenže kdo by dnes stál o nějaké čtyřmegové rozlišení a zabýval se jím? Podívejme se tedy, jak si stojí Sigma proti osmimegovému Olympusu Mju 830. Vlevo je Sigma, vpravo Olympus. ![]() Je těžké se dopracovat nějakého přesného srovnání, nicméně vše ukazuje na to, že obrazová kvalita je zde přinejmenším srovnatelná s výsledky čipu s dvojnásobným rozlišení. Nastavení bílé má horší výsledky, ukazuje to obrázek dole. Vlevo je automatický režim, uprostřed předvolba žárovka, vpravo ruční nastavení bílé: ![]() Více méně dobrá je ukázka vpravo, jen trochu táhne do modra. Nicméně obecně platí, že barvy jsou v této Sigmě jaksi zapadlé, málo saturované. Obvykle jsem opatrný na experimenty se saturací, ale v tomto případě bych naopak doporučil si najít ten správný stupeň, který bude odpovídat naší představě. Saturace je nastavitelná v pěti stupních, na ukázce dole je stupeň nula, 0,2, 0,4 a 1. Realitě odpovídá stupeň +0,2. ![]() Šum se objevuje v obraze už při 200 ISO, ale je vcelku skromný, neinvazivní a velmi snesitelný i při ISO 800, jak je patrné z naší ukázky dole. Velmi příjemně se chová objektiv, jeho soudková vada je fakticky nepozorovatelná a nikde jsem nenalezl žádnou závažnější stopu chromatické aberace. Jeho světelnost F4.0 je ovšem určitým handicapem. Shrnutí Pro a proti:
Ukázky:
|
Kompakt s pevný ohniskem objektivu, osazený snímačem Foveon, to je skutečná rarita, na kterou se čekalo doslova několik let.
Jaký je a komu je určen
Diskutabilní otázka: jaké rozlišení to je? Ve specifikacích se uvádí, že je to 3×4,69 miliónů. Výsledné obrázky ale mají v nejvyšším rozlišení 2640×1760 pixelů. Je to tedy věc názoru: ten můj zní, že je to čtyřmegový fotoaparát a lze mu eventuálně přisoudit lepší barevnou informaci, než jakou podává přístroj osazený snímačem typu CCD nebo CMOS. Údaj, že má 14,06 Mpx pokládám za tendenční a zavádějící. Digitální fotografie je přece bitmapa a její kresba závisí na počtu bodů, z nichž je informace odebírána. A těch jsou čtyři milióny, nikoli čtrnáct. Snímač Foveon použitý v tomto přístroji je jistě velmi kvalitní. Navíc je podstatně větší než mívají kompakty: měří 20,7×13,8 mm, je tedy dokonce větší, než je 4/3 formát Olympusu. Mimochodem, ukázka kejklířství kolem těchto snímačů: webová stránka Dpreview zavedla ve svých specifikacích pojem pixel density, tedy hustotu pixelů a uvádí, kolik mega je na čtvereční centimetr. Vysoké hodnoty pixel density totiž ukazují na nebezpečí šumu při vyšších hodnotách ISO. K výsledku dojdeme prostým dělením, ale čeho? V případě Sigmy DP1 se najednou poměřuje plocha a… 4,6 efektivních pixelů, nikoli 14 miliónů, aby vyšla lepší hodnota. Hm… Zpět k fotoaparátu. Má objektiv s pevným ohniskem, 16,6 mm fyzicky, ekvivalent 28 mm, tedy příjemně širokoúhlý objektiv. Jeho světelnost je však jenom F4.0. K disposici je pouze digitální zoom a kupodivu se nepočítá ani s předsádkami. Přístroj nemá vestavěný optický hledáček, ale dodává se k němu přídavný optický hledáček, který se zasouvá do sáněk pro blesk. Ostření je automatické i manuální, samozřejmě elektrické, pomocí kolečka pod horní hranou. Objektiv ostří od 30 cm, není tu speciální makrorežim. Rozsah clon je od F4.0 do F11, tedy je zde k disposici u kompaktu neobvykle vysoké clonové číslo. Design přístroje je velmi střízlivý, technický. Připomíná klasické dálkoměrné fotoaparáty, ostatně i tím, že je poměrně velký a těžký. Jistě bude sympatický milovníkům neobvyklé techniky, originálních řešení. Věru to není tuctovka, jakou „má každý“. Čímž naznačuji, „pro koho“ je určen. Je to zvláštnost, a kdo si vybírá extrabuřty, musí snést i sem tam nějaké to příkoří. Ovládání a menu Přístroj se zapíná tlačítkem vlevo od kruhového voliče režimů na horní stěně, kruhový volič má velmi tuhou aretaci, to je dobře, protože se nestává, že by sám od sebe v kapse přenastavil režim – nabízí kromě citovaných PSAM režimů ještě video (slabé – 320×240 bodů, 30 oken/sec) a hlasovou poznámku. Vedle je spoušť, „na palec“ ostření. Menu je zde jen jedno, tedy není tu žádné funkční menu. Má tři obrazovky, plus setup. To podstatné, tedy nastavení ISO a WB, je naštěstí na první obrazovce, takže při práci není nutno složitě listovat. Jak se s ním fotí Obrazová kvalita je diskutabilní: pokud budeme posuzovat čtyřmegový snímek, pak je rozhodně nadprůměrný. Zde je srovnání tohoto přístroje se snímkem z Canonu EOS 400 D ve čtyřmegovém rozlišení, přičemž Sigma ze srovnání vychází podstatně lépe (Canon vlevo, Sigma vpravo):
![]() Jenže kdo by dnes stál o nějaké čtyřmegové rozlišení a zabýval se jím? Podívejme se tedy, jak si stojí Sigma proti osmimegovému Olympusu Mju 830. Vlevo je Sigma, vpravo Olympus. ![]() Je těžké se dopracovat nějakého přesného srovnání, nicméně vše ukazuje na to, že obrazová kvalita je zde přinejmenším srovnatelná s výsledky čipu s dvojnásobným rozlišení. Nastavení bílé má horší výsledky, ukazuje to obrázek dole. Vlevo je automatický režim, uprostřed předvolba žárovka, vpravo ruční nastavení bílé: ![]() Více méně dobrá je ukázka vpravo, jen trochu táhne do modra. Nicméně obecně platí, že barvy jsou v této Sigmě jaksi zapadlé, málo saturované. Obvykle jsem opatrný na experimenty se saturací, ale v tomto případě bych naopak doporučil si najít ten správný stupeň, který bude odpovídat naší představě. Saturace je nastavitelná v pěti stupních, na ukázce dole je stupeň nula, 0,2, 0,4 a 1. Realitě odpovídá stupeň +0,2. ![]() Šum se objevuje v obraze už při 200 ISO, ale je vcelku skromný, neinvazivní a velmi snesitelný i při ISO 800, jak je patrné z naší ukázky dole. Velmi příjemně se chová objektiv, jeho soudková vada je fakticky nepozorovatelná a nikde jsem nenalezl žádnou závažnější stopu chromatické aberace. Jeho světelnost F4.0 je ovšem určitým handicapem. Shrnutí Pro a proti:
Ukázky:
|