Nezařazené

Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC HSM (recenze)

Vysoce světelný portrétní zoom od výrobce, se kterým jsme se zde setkali zatím jen v souvislosti s širokoúhlými zoomy. Podívejme se, jak se mu daří v oblasti delšího ohniska.
Objektiv je určen pro přístroje Sigma, samozřejmě i pro Canon a Nikon, rozumí se pro zrcadlovky s menším čipem, tedy NIKOLI pro full frame (24×36) digitální či kinofilmové přístroje. V důsledku toho může mít menší rozměry (v/š 135/76 mm) a váhu (770g) – a samozřejmě nižší cenu (cca 18 tisíc, prosinec 2007). Ohniskovou vzdálenost 50-150 nutno násobit prodlužovacím faktorem 1,6 (Canon) s výsledkem 80 až 240, nebo 1,5x (Nikon) 75 až 225 (Nikon má o něco větší snímač, proto má nižší přepočítací faktor).
K jeho největším přednostem patří světelnost F2.8 v celém průběhu zoomu, a HSM-hyper sonický motor, který zajišťuje rychlé a tiché ostření. Jelikož má vnitřní motor, bude spolupracovat i s Nikonem D40, což je DSLR oblíbená pro svoji cenu, nicméně poněkud hendikepovaná vazbou na specifické nikonské objektivy anebo na objektivy v vlastním motorem. Což tento, jak řečeno, je. Navíc, objektiv spolupracuje s telekonvertory 1.4x EX DG APO a 2x EX DG APO; ty jim samozřejmě srazí světelnost, o jedno respektive dvě clonová čásla, ale s „třístovkou“ o světelnost F5.6 se dá slušně žít.

Objektiv má 18 členů ve 14 skupinách. 4 čočky mají SLD skla (Special Low Dispersion) omezující barevnou vadu.

Objektiv má dva široké kroužky, vnější slouží k ostření (AF a manuál se přepínají přepínačem ve spodní části) – a lze doostřovat i při automatickém režimu. Pro informaci je zde stupnice zaostření. Při přezoomování objektiv nedrží rovinu ostrosti, je třeba doostřit, ale to nelze pokládat za vadu.

Jak se s ním fotí

Objektiv je to portrétní, přirozeně že ho lze použít i na živou fotografii. Barevné kontury nejsou patrné – ukázka je z okraje snímku velmi kontrastního motivu. Právě tak nejsou problémy se soudkovou vadou. Jeho kresba očividně vrcholí při cloně F8 v celém rozsahu zoomu. Při plné světelnosti je na dlouhém ohnisku měkká, na krátkém dokonce velmi měkká. Ukázkové snímky na této stránce byly pořízeny fotoaparátem Canon EOS 400D, rychlost závěry při plné světelnosti byla 1/640 sec, takže k neostrosti nebyl žádný vnější důvod. S tím je prostě třeba počítat.

Na ukázce nahoře jsou výřezy 1:1 při uvedených clonách a při ohnisku 150 mm, na ukázce dole totéž při ohnisku f=50 mm.

Shrnutí
Je to příjemně pracující objektiv bez optických vad s měkkou kresbou při plné světelnosti. Je vhodný k portrétní fotografii, tak jeho měkkost bude dokonce vítána. Uplatní se i při živé fotografii na střední vzdálenosti v horších světelných podmínkách.

Ukázky:
1 /2 a 3 / 4 rozsah zoomu, 5 a 6 snímky při F8, tedy nejlepší možná kresba, 7 rozostření pozadí při plné světelnosti a f=150mm, 8 totéž při f=50 mm, 9 až 12 běžné situace. Snímky byly pořízeny Canonem 400D.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12

Vysoce světelný portrétní zoom od výrobce, se kterým jsme se zde setkali zatím jen v souvislosti s širokoúhlými zoomy. Podívejme se, jak se mu daří v oblasti delšího ohniska.
Objektiv je určen pro přístroje Sigma, samozřejmě i pro Canon a Nikon, rozumí se pro zrcadlovky s menším čipem, tedy NIKOLI pro full frame (24×36) digitální či kinofilmové přístroje. V důsledku toho může mít menší rozměry (v/š 135/76 mm) a váhu (770g) – a samozřejmě nižší cenu (cca 18 tisíc, prosinec 2007). Ohniskovou vzdálenost 50-150 nutno násobit prodlužovacím faktorem 1,6 (Canon) s výsledkem 80 až 240, nebo 1,5x (Nikon) 75 až 225 (Nikon má o něco větší snímač, proto má nižší přepočítací faktor).
K jeho největším přednostem patří světelnost F2.8 v celém průběhu zoomu, a HSM-hyper sonický motor, který zajišťuje rychlé a tiché ostření. Jelikož má vnitřní motor, bude spolupracovat i s Nikonem D40, což je DSLR oblíbená pro svoji cenu, nicméně poněkud hendikepovaná vazbou na specifické nikonské objektivy anebo na objektivy v vlastním motorem. Což tento, jak řečeno, je. Navíc, objektiv spolupracuje s telekonvertory 1.4x EX DG APO a 2x EX DG APO; ty jim samozřejmě srazí světelnost, o jedno respektive dvě clonová čásla, ale s „třístovkou“ o světelnost F5.6 se dá slušně žít.

Objektiv má 18 členů ve 14 skupinách. 4 čočky mají SLD skla (Special Low Dispersion) omezující barevnou vadu.

Objektiv má dva široké kroužky, vnější slouží k ostření (AF a manuál se přepínají přepínačem ve spodní části) – a lze doostřovat i při automatickém režimu. Pro informaci je zde stupnice zaostření. Při přezoomování objektiv nedrží rovinu ostrosti, je třeba doostřit, ale to nelze pokládat za vadu.

Jak se s ním fotí

Objektiv je to portrétní, přirozeně že ho lze použít i na živou fotografii. Barevné kontury nejsou patrné – ukázka je z okraje snímku velmi kontrastního motivu. Právě tak nejsou problémy se soudkovou vadou. Jeho kresba očividně vrcholí při cloně F8 v celém rozsahu zoomu. Při plné světelnosti je na dlouhém ohnisku měkká, na krátkém dokonce velmi měkká. Ukázkové snímky na této stránce byly pořízeny fotoaparátem Canon EOS 400D, rychlost závěry při plné světelnosti byla 1/640 sec, takže k neostrosti nebyl žádný vnější důvod. S tím je prostě třeba počítat.

Na ukázce nahoře jsou výřezy 1:1 při uvedených clonách a při ohnisku 150 mm, na ukázce dole totéž při ohnisku f=50 mm.

Shrnutí
Je to příjemně pracující objektiv bez optických vad s měkkou kresbou při plné světelnosti. Je vhodný k portrétní fotografii, tak jeho měkkost bude dokonce vítána. Uplatní se i při živé fotografii na střední vzdálenosti v horších světelných podmínkách.

Ukázky:
1 /2 a 3 / 4 rozsah zoomu, 5 a 6 snímky při F8, tedy nejlepší možná kresba, 7 rozostření pozadí při plné světelnosti a f=150mm, 8 totéž při f=50 mm, 9 až 12 běžné situace. Snímky byly pořízeny Canonem 400D.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12