Nezařazené

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art v praxi

Jak z názvu plyne, jde o pevné ohnisko 35 mm s velkou světelností F1.4. Jde o objektiv full frame, tedy určený k použití v zrcadlovkách s formátem čipu 24×36 nebo kinofilmových přístrojích. Na nich funguje jako rozumně širokoúhlý objektiv – to ohnisko 35 bývá pokládáno za klasiku – dnes už kultovní Fujifilm X100 má napevno vestavěnou ekv. 35 mm. Vyrábí se v provedení Canon, Nikon, Pentax, Sigma i Sony. Přirozeně že ho lze použít i v přístrojích s APS-C snímačem, ale pak musíme ohnisko násobit cca 1.5x a jsme v podstatě na 50 mm standardním objektivu. Na světelnosti a hloubce ostrosti se netratí, vyhneme se dokonce vinětaci (tmavnutí rohů), ale přijdeme o ten hlavní efekt, totiž široký úhel záběru. Tyhle vysoce světelné širokáče totiž dovedou zabrat celou scénu a díky malé hloubce ostrosti vypíchnou hlavní motiv. Až se podíváte na moje fotky uvidíte, že vždycky je ostrá jen jedna postava. Ta je vypíchnutá – Peterson tomu říká separační efekt.

Musím přiznat, že zatím se světelností F1,4 nemám dobré zkušenosti – ale vždy to bylo na středním ohnisku 80 nebo 85 mm. Nikdy jsem neměl nic pořádně ostré. Zde to bylo jiné. Objektiv jsem měl na těle Canon EOS 5D Mk III. Fotil jsem experiment, kdy sensibil pan Heeczko měl v 30 zavřených krabicích určit, zda obsahují neživý nebo živý objekt (kámen nebo větvičku). Experiment se odehrával ve sklepě osvětleném zářivkami a žárovkami, přisvěcoval jsem si ještě bleskem (/odraz od stěn).

Především jsem ocenil ostření. I v bídných světelných podmínkách bylo velmi rychlé a takřka neslyšné – dvakrát jsem dokonce zapochyboval, jestli to funguje a zaostřil jsem si na ruku. Objektiv má sonický motor a umožňuje doostřovat i při aktivním AF ručně. To jsem zkoušel jen ze zvědavosti a pak se mi zdálo, že se AF trochu vzpouzí, jako by se s ručním nastavením pral.

Žádné problémy nebyly ani se světelným zdrojem v záběru – pak jsem se přesvědčil, že objektivu nevadí ani slunce v záběru, v tomto ohledu je dokonalý. Pracoval tiše a spolehlivě.

V dalších zkouškách zjišťuji, že má vynikající kresbu v celém rozsahu clon (nejvyšší je F16) a že tedy má aspiraci na univerzální, v podstatě základní objektiv. Je ale třeba vít v úvahu, že je velký a těžký (665 g) a s kilovým Markem III jsme na 1650 gramech, kdežto Fujina X100S váží čtvrtinu a rozměrově je to skřítek.

Řekl bych, že ideální je to objektiv pro situace, kdy opravdu chceme pracovat s minimální hloubkou ostrosti: živá fotka v místnosti, klubový život, koncerty a podobné věci. A samozřejmě hlavní smysl má na full frame. Ven se s tím samozřejmě dá jít taky, kreslí skvěle, nicméně je to netopýr, která má rád šero.

Zde je osm fotek z průběhu experimentu. Na zachycení celé situace je to ale přece jen dlouhé ohnisko, na to jsem měl Canon EOS 7D s objektivem 10-22. Fotky jsou neupravované, jen převedené z RAW.

Objektiv zapůjčila fitma Alza.cz, která ho nabízí za 19.352 Kč.