Nezařazené

Sigma 12-24 mm

Sigma 12-24 mm F 4,5-5,6 EX DG ASPHERICAL IF je ultraširokoúhlý objektiv, určený pro kinofilmové i digitální zrcadlovky, tedy i pro full frame přístroje. Je označen DG, což znamená, že jeho výkon je optimalizován pro digitální fotoaparáty. Dodává se pro Canon, Nikon, Pentax, Sony a samozřejmě i Sigmu, respektive pro zrcadlovky užívající patřičných bajonetů (Fujifilm a Samsung). Objektiv zapůjčila firma Megapixel.

Sigma 12-24 mm F 4,5-5,6 EX DG ASPHERICAL IF je ultraširokoúhlý objektiv, určený pro kinofilmové i digitální zrcadlovky, tedy i pro full frame přístroje. Je označen DG, což znamená, že jeho výkon je optimalizován pro digitální fotoaparáty. Dodává se pro Canon, Nikon, Pentax, Sony a samozřejmě i Sigmu, respektive pro zrcadlovky užívající patřičných bajonetů (Fujifilm a Samsung). Objektiv zapůjčila firma Megapixel.

Objektiv sestává z 16 členů ve 12 skupinách. Čtyři čočky jsou ze skla označovaného Special Low Dispersion (SLD), které mají za úkol minimalizovat barevnou vadu. Dvě čočky jsou s vysokým indexem lomu (glass mold) a jedna čočka je asférická. Pokud je nasazen na kinofilmový přístroj, zabírá scénu v úhlu 122 – 84.1 stupňů. Jeho clona má 6 lamel. Světelnost je F 4,5-5,6, nejmenší clona F22 . Ostří od 28 cm, je vybaven sonickým HSM motorem pro autofokus, který umožňuje průběžné ruční doostřování (Full Time Manual Focusing). Má dva ovládací prstence, jeden pro zoomování, druhý pro ruční doostřování. Ostření je vnitřní a při ostření se prstenec nepohybuje. Filtry se zasazují do speciálního slotu za zadní optický člen (želatinové filtry), zpředu na objektiv nelze nic nasadit. Rozměry jsou 87 mm průměr, 102,5 mm délka. Objektiv má nesnímatelnou sluneční clonu, na ni se nasazuje prstenec, do něhož se vsadí krytka. Objektiv váží 600 g.

Sigma se chlubí, že už v roce 1979 přišla s širokoúhlým zoomem 21-35 mm, což byl první širokoúhlý zoom – do té doby byly jen zoomy s delším ohniskem. Tento objektiv dostal cenu EISA jako objektiv roku 2004-2005 a v roce 2004 velkou cenu japonského Camera Press Clubu.

Tolik tedy úvodem, technicko-taktická data. Objektiv je to mohutný, z čísel a obrázku nezískáme ponětí, jaký je to macoun. Po mechanické stránce je skvělý, zoomování jde bezchybně, právě tak jako ostření. Obé je samozřejmě vnitřní.

 

Rozsah zoomu, vlevo f=12 mm, vpravo f=24 mm. Srovnejte s úhlem záběru Sigmy 10-20 mm v naší recenzi z listopadu.


 

Objektiv jsem zkoušel především na APCS-C přístroji Canon EOS 400D a pak také na Canon EOS 5D (full frame, tedy čip odpovídající rozměry kinofilmu). Začněme APS-C.
První dojem: minimální soudkové zkreslení, podobně jako na objektivu Sigma 10-20 mm. Pokud se nám podaří dostat optickou osu více méně do středu obrazu, svislice se nekácejí a neohýbají. To je první sledovaný parametr. Dále: kresba v krajích a vinětace. Ani zde nebyl žádný zásadní úbytek v kresbě a vinětace nebyla patrná vůbec. Samozřejmě, že kresba je v krajích měkčí než ve středu, ale dá se charakterizovat jako „v normě“.
Při plné světelnosti je ovšem kresba znatelně horší, při ohnisku f=12 mm výrazně poskočí už při F5.6 a pak jsem naměřil lehké klesání, ovšem subjektivní dojem byl, že je v zásadě stejná. Obdobný průběh byl naměřen při ohnisku f=22 – byly měřeny datové objemy snímků pořízených za identických světelných podmínek s rozdílem jenom v cloně. Pokud by tedy někdo používal objektivu při krajinářské fotografii anebo při fotografování architektury, měl by používat vyšší clonu.

Full frame ovšem ukáže, co objektiv umí. Rozdíl je zásadní – je to vidět na tomto srovnání, snímáno při ohnisku f=12 mm:

 

 

Vlevo je samozřejmě „full frame“, vpravo APS-C. Podotýkám, že snímky jsou jak vypadly z karty, žádné srovnávání svislic nebo soudku. Volil jsem toto srovnání právě proto, aby bylo zřejmé, do jaké míry se objektiv hodí k snímání interiérů. Na full frame se při plné světelnosti projevily fialové kontury na přechodech jasů, ty zmizely při vyšší cloně.

Shrnutí
Záměrně jsem sáhnul po tomto objektivu poté, co jsem zde psal o objektivu Sigma 10-20 mm. I ten má vynikající vlastnosti, ovšem stojí běžně 18 tisíc (lze koupit za 14590 /12-2007/, viz zde) a je určen jen pro malé čipy, tedy ne pro full frame. Kromě toho, že je levnější je i mnohem menší a lehčí.
Tento objektiv lze úspěšně na maločipových DSLR používat také, ale jeho hlavní smysl je při použití na kinofilmové zrcadlovce nebo full frame. Firma Megapixel, která nám ho laskavě zapůjčila, ho prodává za 20999 /12-2007/ (viz zde). Je tedy dražší. Koupě takového objektivu není žádná sezónní záležitost a je třeba myslet i dopředu: nebudou za dva tři roky full frame DSLR levnější (myslím že budou)? A nebudu mít chuť přejít z APS-C respektive DX na full frame? Pak ovšem přijdou skvělé vlastnosti tohoto objektivu k duhu. Zkušenosti jsem s ním udělal jen dobré a mohu ho tedy našim čtenářům bez výhrad doporučit.

Ukázky:
Canon EOS 400D: Snímky při různém ohnisku, obrázky 4 a 5 dokumentují, jak objektiv zvládá protisvětlo, 6 noční záběr.
Canon EOS 5D: Snímky na plný kinofilmový formát při 12 a 24 mm a různých clonách. 7 při F5.0/12 mm, následuje obr.8 při F16, obr.9 při F8.0 a obr. 10 F5.0, vše při f=12; obr. 11 při F11 a obr. 12 při F5.6.

 

  Canon EOS 400D
1 2
3 4
5 6
  Canon EOS 5D
7 8
9 10
11 12

 

 
  Vlevo dole je vidět přepínání AF/MF – automatické a ruční ostření. Spodní prstenec je pro zoomování, horní pro ostření – na stupnici pro ostření je i náznak indikace hloubnky ostrosti, což je dnes rarita.


Sigma 12-24 mm F 4,5-5,6 EX DG ASPHERICAL IF je ultraširokoúhlý objektiv, určený pro kinofilmové i digitální zrcadlovky, tedy i pro full frame přístroje. Je označen DG, což znamená, že jeho výkon je optimalizován pro digitální fotoaparáty. Dodává se pro Canon, Nikon, Pentax, Sony a samozřejmě i Sigmu, respektive pro zrcadlovky užívající patřičných bajonetů (Fujifilm a Samsung). Objektiv zapůjčila firma Megapixel.

Objektiv sestává z 16 členů ve 12 skupinách. Čtyři čočky jsou ze skla označovaného Special Low Dispersion (SLD), které mají za úkol minimalizovat barevnou vadu. Dvě čočky jsou s vysokým indexem lomu (glass mold) a jedna čočka je asférická. Pokud je nasazen na kinofilmový přístroj, zabírá scénu v úhlu 122 – 84.1 stupňů. Jeho clona má 6 lamel. Světelnost je F 4,5-5,6, nejmenší clona F22 . Ostří od 28 cm, je vybaven sonickým HSM motorem pro autofokus, který umožňuje průběžné ruční doostřování (Full Time Manual Focusing). Má dva ovládací prstence, jeden pro zoomování, druhý pro ruční doostřování. Ostření je vnitřní a při ostření se prstenec nepohybuje. Filtry se zasazují do speciálního slotu za zadní optický člen (želatinové filtry), zpředu na objektiv nelze nic nasadit. Rozměry jsou 87 mm průměr, 102,5 mm délka. Objektiv má nesnímatelnou sluneční clonu, na ni se nasazuje prstenec, do něhož se vsadí krytka. Objektiv váží 600 g.

Sigma se chlubí, že už v roce 1979 přišla s širokoúhlým zoomem 21-35 mm, což byl první širokoúhlý zoom – do té doby byly jen zoomy s delším ohniskem. Tento objektiv dostal cenu EISA jako objektiv roku 2004-2005 a v roce 2004 velkou cenu japonského Camera Press Clubu.

Tolik tedy úvodem, technicko-taktická data. Objektiv je to mohutný, z čísel a obrázku nezískáme ponětí, jaký je to macoun. Po mechanické stránce je skvělý, zoomování jde bezchybně, právě tak jako ostření. Obé je samozřejmě vnitřní.

 

Rozsah zoomu, vlevo f=12 mm, vpravo f=24 mm. Srovnejte s úhlem záběru Sigmy 10-20 mm v naší recenzi z listopadu.


 

Objektiv jsem zkoušel především na APCS-C přístroji Canon EOS 400D a pak také na Canon EOS 5D (full frame, tedy čip odpovídající rozměry kinofilmu). Začněme APS-C.
První dojem: minimální soudkové zkreslení, podobně jako na objektivu Sigma 10-20 mm. Pokud se nám podaří dostat optickou osu více méně do středu obrazu, svislice se nekácejí a neohýbají. To je první sledovaný parametr. Dále: kresba v krajích a vinětace. Ani zde nebyl žádný zásadní úbytek v kresbě a vinětace nebyla patrná vůbec. Samozřejmě, že kresba je v krajích měkčí než ve středu, ale dá se charakterizovat jako „v normě“.
Při plné světelnosti je ovšem kresba znatelně horší, při ohnisku f=12 mm výrazně poskočí už při F5.6 a pak jsem naměřil lehké klesání, ovšem subjektivní dojem byl, že je v zásadě stejná. Obdobný průběh byl naměřen při ohnisku f=22 – byly měřeny datové objemy snímků pořízených za identických světelných podmínek s rozdílem jenom v cloně. Pokud by tedy někdo používal objektivu při krajinářské fotografii anebo při fotografování architektury, měl by používat vyšší clonu.

Full frame ovšem ukáže, co objektiv umí. Rozdíl je zásadní – je to vidět na tomto srovnání, snímáno při ohnisku f=12 mm:

 

 

Vlevo je samozřejmě „full frame“, vpravo APS-C. Podotýkám, že snímky jsou jak vypadly z karty, žádné srovnávání svislic nebo soudku. Volil jsem toto srovnání právě proto, aby bylo zřejmé, do jaké míry se objektiv hodí k snímání interiérů. Na full frame se při plné světelnosti projevily fialové kontury na přechodech jasů, ty zmizely při vyšší cloně.

Shrnutí
Záměrně jsem sáhnul po tomto objektivu poté, co jsem zde psal o objektivu Sigma 10-20 mm. I ten má vynikající vlastnosti, ovšem stojí běžně 18 tisíc (lze koupit za 14590 /12-2007/, viz zde) a je určen jen pro malé čipy, tedy ne pro full frame. Kromě toho, že je levnější je i mnohem menší a lehčí.
Tento objektiv lze úspěšně na maločipových DSLR používat také, ale jeho hlavní smysl je při použití na kinofilmové zrcadlovce nebo full frame. Firma Megapixel, která nám ho laskavě zapůjčila, ho prodává za 20999 /12-2007/ (viz zde). Je tedy dražší. Koupě takového objektivu není žádná sezónní záležitost a je třeba myslet i dopředu: nebudou za dva tři roky full frame DSLR levnější (myslím že budou)? A nebudu mít chuť přejít z APS-C respektive DX na full frame? Pak ovšem přijdou skvělé vlastnosti tohoto objektivu k duhu. Zkušenosti jsem s ním udělal jen dobré a mohu ho tedy našim čtenářům bez výhrad doporučit.

Ukázky:
Canon EOS 400D: Snímky při různém ohnisku, obrázky 4 a 5 dokumentují, jak objektiv zvládá protisvětlo, 6 noční záběr.
Canon EOS 5D: Snímky na plný kinofilmový formát při 12 a 24 mm a různých clonách. 7 při F5.0/12 mm, následuje obr.8 při F16, obr.9 při F8.0 a obr. 10 F5.0, vše při f=12; obr. 11 při F11 a obr. 12 při F5.6.

 

  Canon EOS 400D
1 2
3 4
5 6
  Canon EOS 5D
7 8
9 10
11 12