Klonovací razítko patří k základním editačním nástrojům a nabízí ho každý editor, který stojí aspoň za něco. Jistě ho používáte také, nicméně asi nebude škodit, když si pár věcí připomeneme.
K čemu to je
Klonovací razítko patří k základním editačním nástrojům a nabízí ho každý editor, který stojí aspoň za něco. Jistě ho používáte také, nicméně asi nebude škodit, když si pár věcí připomeneme.
K čemu to je
Klonovací razítko je nástroj, kterým přeneseme kresbu z jedné části obrázku na druhou. Nejčastěji se používá při retušování. Klonovacím razítkem dokážeme nežádoucí prvky z obrázku odstranit. Ukážeme si to na tomto obrázku. Vypálený flek na trávníku, ano, to zná asi každý majitel zahrady a feny (pejskové učurají k smrti keříky, fenky likvidují trávník, to je dělba práce).
![](/obrdg2018/costim/180718klon/180718klon_01m.jpg)
Toto je základní nastavení klonovacího razítka v editoru Zoner Photo Studia X. Ty parametry se ale nastavují navlas stejné i kdekoli jinde.
![](/obrdg2018/costim/180718klon/180718klon_02.png)
Řekli jsme, že razítko přenese něco někam jinam. Zde nastavujeme, jak se co bude přenášet. Vždy jde o kruhovou oblast. Zde tedy definujeme vlastnosti té oblasti.
- Zdroj – když pracujeme ve vrstvách, materiál můžeme nabírat buď z aktuální, tedy aktivní vrstvy, nebo z aktivní a té co je pod ní anebo ze všech vrstev. Tím se nebudeme v tomto článku zabývat. Necháme to tedy být – zdroj = aktuální vrstva.
- Průměr – to je logické, zde definujeme velikost razítka, průměr jeho kruhu. Velikost volíme podle toho, co chceme retušovat. Zde budu volit průměr odpovídající fleku na trávníku. Kdyby na trávníku ležel drát a já ho chtěl vyretušovat, logicky bych volil menší průměr.
- Krytí – i to je parametr známý z nastavení jiných nástrojů typu štětec. Když nastavím 100%, přenese se kresba v plné síle. Když 0%, nepřenese se vůbec. Když 50%… na to asi přijde každý sám.
- Hustota – zde je první háček. Hustota 50%, jak je to ve výchozím nastavení, znamená, že se na první aplikaci přenese jen 50% síly kresby. V podstatě je to obdoba krytí, jenom to trochu jinak funguje. Když tedy v našem případě přenáším kresbu trávníku na flek, není důvod, proč hustotu zmenšovat. Nastavím tedy jak krytí, tak hustotu na 100%.
- Rozmazání – další zásadně důležitý parametr. Jde o okraj výběru. Výchozí nastavení je třetina, tedy 33%. Rozmazání 0% znamená, že výběr a přenos bude mít naprosto ostré okraje. 100% rozmazání bude mít pozvolné okraje. Za chvilku si názorně ukážeme rozdíl v efektu.
- Rozestup – další parametr na který je nejlépe nesahat. V počítači štětec nefunguje jako tužka na papíře, tedy plynule. Vždycky je to série ploch a jde o to, jak hustě jdou po sobě. Nebudeme s tím laborovat a necháme to, jak je nastaveno.
- Spojený – zde se definuje vztah zdrojové oblasti a cílové. Defaultně je zaškrtnuto Spojený, což znamená, že když změním cíl, posune se i zdroj. Když to není zafajfkované, zdroj zůstane na původním místě, pokud nedefinuji jiný.
Teď si ukážeme, k čemu to všechno je.
Po aktivaci nástroje Klonovací razítko se mi změní ikonka kurzoru. Teď jsme ve fázi vyhledávání zdrojové oblasti:
![](/obrdg2018/costim/180718klon/180718klon_03.jpg)
Jakmile ale stisknu klávesu Ctrl, ikonka se změní na symbol Zdroj. To mi signalizuje, že už jsem volil, odsud že se bude kresba přenášet.
![](/obrdg2018/costim/180718klon/180718klon_04.jpg)
Začneme přenášet. Míra rozmazání je zásadně důležitá pro výsledek. Tady jsou tři stopy klonovacího razítka, 0%, 50% a 100% rozmazání.
![](/obrdg2018/costim/180718klon/180718klon_05.jpg)
Ještě výrazněji se to projeví, když při přenosu táhneme a uděláme táhlou stopu.
![](/obrdg2018/costim/180718klon/180718klon_06.jpg)
Je zřejmé, že 0% zanechalo markantní okraj a že jaksi nejlépe se vtulilo 100% rozmazání. Když ale obrázek prohlédneme pozorněji, uvidíme, že při 100% rozmazání klonovacího razítka dostaneme do textury trávníku jakési rozmatlaniny. Tohle je třeba odladit případ od případu – není žádné ideální nastavení takto a ne jinak to musí být. Když retušujeme objekty s jasnou zřetelnou kresbou, jako je trávník, doporučuji začít na cca 30% rozmazání – samozřejmě závisí i na velikosti razítka. Naopak 100% rozmazání – jak si ukážeme příště – je výhodné při retušování oblohy – skvrny na čipu, dráty a podobné nežádoucí jevy.
Na posledním obrázku vidíme výsledek, na proklik máte původní velikost. Nějaké stopy vždycky zůstanou, jde jen o to, aby nebily do očí. Zkuste si původní obrázek vyretušovat, příště si ukážeme další triky a postupy.
![](/obrdg2018/costim/180718klon/180718klon_07m.jpg)