Nezařazené

Seminář o knize Polopatě

Ve středu jsem měl seminář v HTC Hub v Praze, Revoluční 17 na téma mé knihy Digitální fotografie polopatě. Šlo o focení mobilem. No a já si myslím, že focení je focení a je vcelku jedno, čím se to dělá, když se to vezme za správný konec. Ten jsme pak na semináři hledali.

Ta moje kniha Digitální fotografie polopatě vychází z deseti jednoduchých pravidel. Píšu o tom zde, tam je to i s fotkami, ale kdybych to měl vyjádřit stručně, tak je to tohle:

Ve středu jsem měl seminář v HTC Hub v Praze, Revoluční 17 na téma mé knihy Digitální fotografie polopatě. Šlo o focení mobilem. No a já si myslím, že focení je focení a je vcelku jedno, čím se to dělá, když se to vezme za správný konec. Ten jsme pak na semináři hledali.

Ta moje kniha Digitální fotografie polopatě vychází z deseti jednoduchých pravidel. Píšu o tom zde, tam je to i s fotkami, ale kdybych to měl vyjádřit stručně, tak je to tohle:

1. Fotíme to, co bude dobře vypadat na fotce. Říkáme tomu motiv.
2. Fotografie musí mít řád. Díváme se po výrazných liniích, po výrazných tvarech a strukturách. Těch se chytíme a na nich postavíme obraz
3.Linie, tvary a plochy neumísťujeme do obrazu náhodně. Obraz členíme na třetiny: obraz má dvě svislé linie, jež dělí obraz na tři svislé třetiny, a právě tak dvě vodorovné linie. Průsečíky těchto třetinových linií nazývám silný obrazový bod. Do toho bodu je dobře umístit to nejdůležitější, co má v obrázku být.
4. To co je důležité musí být na obraze dobře čitelné. Aby bylo čitelné, musí to být dostatečně velké. Mělo by to zabrat aspoň 30% plochy.
5. To co je důležité musí být na obraze dobře čitelné. Mělo by to být světlejší než zbytek obrazu.
6. V krajině by měl být v popředí výrazný tvar, který připoutá pozornost. Říkám mu markant.
7. Nejdůležitější technický prostředek k ozvláštnění reality je optika. Širokoúhlý objektiv vidí realitu jinak než naše oko a také teleobjektiv ji vidí jinak: širokáč zvýrazňuje perspektivu a vidí tedy jaksi prostorověji než by, kdežto teleobjektiv jakoby rušil vzdálenosti.
8. Člověk je nejdůležitější téma fotografie. Dbejme na to, aby mu bylo vidět do obličeje, ať má málo nad hlavou a kouká dovnitř obrazu.
9. Dokážeme dobře uspořádat obraz, pokud je v něm v prvním plánu jeden člověk, dva, nanejvýš tři. Říkám tomu pravidlo tří. Tři lidi zvládnete, ale jakmile jich je v prvním plánu víc, nastává zmatek.
10. Mimořádně cenná je živá fotografie. Je těžké se někdy v situaci orientovat a proto se držte desáté zásady: dokud situace trvá, foťte.

No a o tom jsme si na tom semináři povídali a to jsme si zkoušeli – focením mobilem. V té knize je to všechno podrobně popsáno a jsou tam i návody na samostatná cvičení.