Nezařazené

Šedivé fotky šedého světa

Počasí je v těchto dnech mizerné a do toho padla mikrodebata mezi posluchači mé Dílny nad fotkou kolegy Jaroslava Šimka Kolem výtoňského mostu. Je naprosto šedá. A myslím, že je to tak dobře.

Počasí je v těchto dnech mizerné a do toho padla mikrodebata mezi posluchači mé Dílny nad fotkou kolegy Jaroslava Šimka Kolem výtoňského mostu. Je naprosto šedá. A myslím, že je to tak dobře.


Debata šla, zdali by se v křivkách neměl zvýšit kontrast. Zde je histogram předmětné fotky. Kresba začíná až někde na úrovni 100 a končí na – s bídou – 200 a odstínů je tu jenom 135, a to se počítají i ty statisticky zanedbatelné od hodnoty 100 vlevo.


Zkusme jí tedy v úrovních dát kontrast, levý jezdec na stovku, pravá na dvoustovku a hleďme, co se vyklubalo:


Fotka je to pořád dobře postavená, ale kouzlo je to tam. Debatovali jsme o tom a jedna chytrá hlava navrhla, že když máme high key a low key, tak by mohl být i grey key. Nevím, jestli se název ujme, ale vcelku se mi líbí a užívejme ho aspoň v tomto článku.

Kolega Šimek pořídil svoji fotografii v mlze. Tady mám fotku taky pořízenou v mlze. Co když ji převedu do odstínů šedi a upravím tak, aby měla minimální kontrast?


Třeba takto:


Základ triku je v práci s úrovněmi, kde necháme na pokoji vstupní úrovně, a pracujeme jen s výstupními úrovněmi, v tomto případě s levým jezdcem – ten jsem nastavil na úroveň 102:


Pouhé posunutí černého bodu na výstupních úrovních ale nestačí. Před tím jsem totiž použil výtečného nástroje Zoner Photo Studia, totiž mapování tonality. Ten má podobný efekt, jako HDR proces (ono to spolu tak trochu v některých bodech souvisí) a hodně vyrovná jasy, takže následné posunutí černého bodu má žádoucí efekt.

Co se ale stane, když takto zpracujeme obrázek pořízený za jasného slunečného počasí? Tak třeba tento:


Zpracuju ho nejdřív v mapování tonality:


Potom jdu do úrovní, ale zde jsem přece jen už musel zvýšit kontrast posunem pravého jezdce doleva a středního doprava:


Grey key z toho vyšel, ale je to trochu samoúčelné.Taky ta modrá obloh dostala na frak a je posterizovaná.


Chce to motiv, jako třeba tenhle zborcený chrám v San Galganu, ten vyšel v grey key docela dobře:


A jeho zdrojový obrázek je tento:


Pěkná hříčka, ale není nad pořádné focení a toho se držme!