Nezařazené

Se Sigmou 35/1.4 na Národní

Je opravdu ta pětatřicítka tak univerzální ohnisko? V sobotu jsem byl ve Foto Škoda a tam si povídali o workshopu Antonína Kratochvíla, že prý jim zalepoval zoomy na ekvivalentu 35… Takže jsem se na 25. výročí vypravil jen s pětatřícou (širší i delší objektiv jsem ale měl v tašce).

Je opravdu ta pětatřicítka tak univerzální ohnisko? V sobotu jsem byl ve Foto Škoda a tam si povídali o workshopu Antonína Kratochvíla, že prý jim zalepoval zoomy na ekvivalentu 35… Takže jsem se na 25. výročí vypravil jen s pětatřícou (širší i delší objektiv jsem ale měl v tašce).

Dostal jsem se k té pětatřicítce oklikou. Samozřejmě že jsem za dřevních dob analogu fotil s pevným ohniskem, s padesátkou záklaďákem na kinofilm. Ale to už je dávno a navykl jsem si v posledních létech na zoom a na širší ohniska, 28 a ještě míň, 17 mm i 16 mm. Přiznám, že mi v tom davu na Národní bylo jaksi úhlově úzko. Ale musím uznat, že to má hodně do sebe, zvlášť ve spojení s velkou světelností.


Kdybych fotil demonstranta na vozíku sedmnáctkou (měl jsem ji v brašně), měl by enormně velkou hlavu vůči ruce. Takhle je pěkně zarámovaný do prostoru a velká světelnost ho vyloupla z okolí.

Následující fotky byly focené hodně na těsno v davu, kde to bylo tělo na tělo. Tady na té se projevuje pravidlo tří z mého Desatera: jakmile jsou na fotce tři lidé, uhlídáte jim mimiku, vzájemnou interakci, jsou čitelní, vyznáte se v nich. Jakmile jich je víc, má to tendenci ke zmatku.


Slečna na téhle fotce je v popředí. Malá clona ji izoluje od prostředí a tím pádem je čitelná a nesplývá. Tím že ohnisko je poměrně dlouhé, nic není zkresleno a postavy mimo ostrost v pozadí neztrácejí na výrazu.


Jiný efekt 35mm ohniska a velké světelnosti – je zabrán celek ulice a osamělý demonstrant je ostrostí vyseparován z okolí. Když na to tak koukám, je to efekt tak trochu jako bych použil delší ohnisko, ale je to opravdu jen ta pětatřicítka.


Závěrem scéna u psací tabule, opět tu funguje pravidlo tří, tváře a pohledy jsou čitelné, clona F3.2 dostatečně separuje holčičku v pozadí a upozorňuje na její zaujatý výraz.


Samozřejmě že to pevné ohnisko v jistém smyslu omezuje a kdo by chtěl udělat – dejme tomu – ucelené svědectví o průběhu dějů, asi by potřeboval více úhlů než ten jeden. Já si ale chtěl procvičit pravidlo tří a vyzkoušet, zdali ta pětatřicítka bude v davu fungovat tak, dobře, jak se o ní tvrdí.
Foceno je to Sigmou 35/1.4 Art a Canonem 5D Mk II.