Nezařazené

Sci-fi na scéně

Třetí téma naší celoroční soutěže (zrcadlovka Nikon jako hlavní cena na konci ročníku) je Vynález zkázy, tedy vše kolem techniky. Někteří autoři se vysloveně věnují sci-fi tématice. A daří se jim to velmi dobře. Snímku Mordor pod Řípem jsem tu věnoval dokonce dva články, jeden se týkal vzniku fotky.
Standa ale nebyl sám. Pavel Kozdas umístil dokonce dvě svoje fotky v první desítce. Aktuálně je na čtvrtém místě jeho Final Battle.

Třetí téma naší celoroční soutěže (zrcadlovka Nikon jako hlavní cena na konci ročníku) je Vynález zkázy, tedy vše kolem techniky. Někteří autoři se vysloveně věnují sci-fi tématice. A daří se jim to velmi dobře. Snímku Mordor pod Řípem jsem tu věnoval dokonce dva články, jeden se týkal vzniku fotky.
Standa ale nebyl sám. Pavel Kozdas umístil dokonce dvě svoje fotky v první desítce. Aktuálně je na čtvrtém místě jeho Final Battle.


Tak tohle rozhodně není popisná fotka a je úplně jedno, co zobrazuje – snad to jsou zářivky nebo nějaké filtry, nezajímá mě to. Fotka naznačuje blíže neurčenou techniku, diagonálně vedené linie směřují vzhůru a všimněte si, jdou zprava shora doleva dolů, tedy „proti srsti“, proti směru, kterým jsme zvyklí číst. Takto řešené fotky jsou v jakési tónině Dur, dráždí nás, provokují. No a v pozadí je nebe s podivnými mraky a světly. Druhá jeho fotka se jmenuje Epsilon Eridana. Autor ji zveřejnil už na Digiarena.cz a soudě podle komentářů se velmi líbí. Na rozdíl od předešlé fotky je zde uplatněna přísná symetrie.


Do opticky přitažlivého místa, na pozadí světlé skvrny je přimontována postava vrhající stín. Snímek nevznikl náhodně – autor má rád toto podhledové řešení, v jeho portfoliu najdeme množství podobně nepopisných záběrů moderní architektury. Některé ty fotky jsou vysloveně abstraktní, vždy čisté, v jasných barvách, důsledně ostré. Je to jeho specifický styl.

Styově někde jinde je Ocelové město Tomáše Trojana. Je to pohled do opuštěné tovární haly, osvětlené jednak shora, jednak průhledem v pozadí. Název vychází ze slavné verneovky.


Kompozice je pečlivá, ovšem záběr je v podstatě popisný. Není zde hra abstraktních geometrických tvarů, všechny zobrazené objekty jsou konkrétní, snadno identifikovatelné. Fotka působí dokumentárně i výtvarně, je to ukázka, že není nutno jíti jedinou cestou.

Název Vynález zkázy zvolilo více autorů, často v souvislosti se zbraní anebo ironicky. Zde autor Jiří Bžoch vychází z pocitu, z jakéhosi zneklidňujícího dojmu, že člověk ve své podstatě je čímsi neznámým, leč výrazně technologickým ohrožen. Ani ne tak tělesně jako na duchu.


Snímek patří do autorova cyklu Hledání mimozemských civilizací, který opravdu stojí za shlédnutí. Autor zajímavým způsobem pracuje se světelným zdrojem a jistě bychom vítali, kdyby se s námi podělil o své know how. Procházku sci-fi fotkami uzavřeme Letem na Měsíc od Petra Berana. Technicky výtečná fotka Měsíce v úplňku a přes něj přelétá letadlo: řekneme si, je to montáž, nebo to není montáž?


Petra Berana osobně neznám, kamarádím ale s vynikajícím fotografem letadel Jakubem Vaňkem a vím, co Jakub svým půlkilem dokáže vyfotit. Takže bych se nedivil, kdyby i tato fotka byla reálná, vyseděná někde u letiště s dlooouhatánským ohniskem, s foťákem zavěšeným na gimbal head… Každopádně je to fotka zajímavá a nápaditá – a inspirující k napodobení.