Samsung WB550 (recenze)

Po stránce vzhledové je to velmi střízlivý přístroj, bez experimentálních výstřelků, jaké jsme vděli na př. na sérii NV. Je to foťák, který vypadá jako foťák a chová se jako foťák, chválabohu za to! Je vybaven CCD s úhlopříčkou 1/2,33 s 12,2 efektivními megapixely. Objektiv je Schneider Kreuznach f = 4,2 až 42,0 mm (ekvivalent 35 mm kinofilmu: 24 až 240 mm) světelný F3,3 až 5.8. Citlivost je 80, 100, 200, 400, 800, 1.600, v rozlišení 3 Mpx 3.200 ISO. Stabilizace je duální, tedy optická a digitální. V automatickém režimu závěrka pracuje v rozsahu 1/8 až 1500, v programované automatice se dlouhé časy dají prodloužit na vteřinu, v manuálním režimu na 16 vteřin. Displej je třípalcový.

Přístroj ostří automaticky na střed i vícebodově, případně lze ručně nastavit ostření „na tvrdo“. Rozpoznávání tváře je dnes samozřejmostí. Ostří od půl, respektive od dvou metrů (podle použité ohniskové vzdálenosti) a v makru od 5 cm. Vestavěný blesk má při automatickém ISO dosah až 4,7 m. Video je MPEG 4, HD stereo. Lze používat i jako diktafon až do deseti hodin záznamu, zvukové poznámky ke snímku mohou být až desetivteřinové. Akumulátor je SLB-10A (1050 mAh), rozměry 105 x 61,4 x 36,5 mm , váha 225 bez aku a bez karty (SD typ) – kromě na kartu lze ukládat do 21 MB vnitřní paměti.. Manuál je v pdf na CD, tištěná příručka je prakticky k ničemu a navíc není česky, manuál máte na CD a ví bůh, že ho budete potřebovat.

Přístroj se zapíná tlačítkem na horní stěně. Vedle je spoušť spojená s ovládáním zoomu, zcela vpravo je kruhový volič režimů.

Zde se dá volit klasické auto a pak SMART auto s rozpoznáváním typu scény. Pro pokročilejší je zde nabídka programovatelné automatiky (= automat s možností změny parametrů) a manuálního ovládání času a clony. Zajímavý je „snímek s retuší“ (viz dále). Režim „scéna“ nabízí běžné předvolby.

Na levém boku (z pohledu fotografujícího) je výstup HDMI pro přehrávání videa s vysokým rozlišením na HD televizorech. Na opačné straně je USB vstup + vstup pro napájení. Pikantní detail: oba konektory jsou stejné, naštěstí záměna nevede k fatálním důsledkům (jak se to stávalo při zaměnitelných konektorech tiskárny a SCSII). Konektory jsou titěrné, špatně se orientujete, zdali tu věc nastrčit jednou nebo druhou stranou a hrozí nebezpečí zničení konektoru, takže pozor na to. Je to zase jedno vítězství designu nad praxí. Je třeba si pamatovat šipkou k sobě. Přístroj lze nabíjet přes USB z dodávané nabíječky, což se mi nepodařilo, zato ho lze úspěšně napájet z počítače přes zmíněný USB kabel.

Na zadní stěně je vedle LCD displeje „ovládací páčka“. To je velmi užitečné zařízení: defaultně je na to nastavena expoziční kompenzace, takže ji nemusíte nikde honit a je hned po ruce. Lze sem ale nastavit i ovládání WB a nastavení ISO. Nicméně si myslím, že volba kompenzace je pro tuto páčku nejlepší použití. Podotkněme ještě, že v manuálním režimu M páčka slouží k ovládání nastavení času a clony. Následuje funkční tlačítko Fn, čili vstup do pracovního menu, kde se v různých režimech snímání nastavuje velikost snímku, oblast ostření, systém měření, ISO a WB, v manuálním režimu rychlost závěrky a rozpoznávání tváře. V režimu videa se zde nastavuje frekvence snímání.

Čtyřcestný volič s potvrzovacím tlačítkem uprostřed má sdružené obvyklé čtyři funkce, tedy způsoby zobrazení na LCD – včetně histogramu a mřížky, blesk, makro a samospoušť.

Pod tím je tlačítko pro přehrávání a pak tlačítko Efekt. Zde je možno vstupovat do obrazu „aniž byste museli použít software pro úpravu fotografií,“ píše se v manuálu. Některé ty efekty jsou vcelku běžné a nevinné, jako je třeba zbarvení „vivid“, nebo černobílé a hnědé fotky. Dá se tu nastavovat doostření, sytost a dolaďování barevných kanálů: to je značně problematická funkce, když nemáme k disposici histogramy oněch kanálů, takže jsme nuceni šťourat se v tom „od oka“. Velmi nedoporučuji.

Přístroj startuje za 1,2 sec, to je slušné, zpoždění spouště při namáčknutí je bylo 0,2 sec. To je na dnešní dobu hodně, bez namáčknutí 0,4 sec – to je zase standardní slušný výkon. Přístroj je velmi dobře ovladatelný – je to skutečný kompakt se značně širokoúhlým zoomem, takže vzhledem ke své svižnosti se dobře hodí i k živějšímu typu fotografie.

Výkon objektivu je velmi dobrý, kreslí ostře, i v rozích – bez vinětace. Barevná aberace je minimální jak v širokoúhlém, tak tele – režimu, firma Schneider si zde opravdu nedělá ostudu. Na ukázkách jsou výřezy z rohu obrazu, vlevo širokoúhlý objektiv, vpravo teleobjektiv:

Toto je ovšem extrémní, velmi náročné srovnání. Srovnání středu obrazu pak vypadá takto:

Takřka odstraněna je soudková vada – což je při šířce záběru tohoto objektivu co říct, a také poduškové zkreslení teleobjektivu je minimální.

Velmi dobře se přístroj choval i v protisvětle, zase je třeba pochválit kvalitu objektivu. Na protisvětlo je ostatně pamatováno i specifickým scénickým režimem.
V této souvislosti je třeba se zmínit o inteligentním automatickém režimu. Zanechte vrozené nedůvěry ke všemu, co se označuje za inteligentní – zde to opravdu funguje. Přístroj je schopen samostatného rozhodování a volí ze scén: noc, prudké světlo, noc, portrét v noci a v potisvětle, portrét, makro a supermakro a akce. S tou akcí si nejsem moc jist, nepodařilo se mi vybudit přístroj natolik, aby akci zahájil, nicméně za běžných podmínek fungoval velmi dobře, samozřejmě s výhradami: například blesk nastavuje při synchronizační rychlosti 1/45, což samozřejmě vede k brutálnímu obrazovému podání. Nicméně nerozpoznal snímek v prostisvětle – zato při scénickém režimu snímek v protisvětle reagoval velmi inteligentně.

Zajímavou funkcí je focení podle příkladu – nevím sice, jak to v praxi vysvětlit pod Eiffelovkou Japoncovi, ale je to tak, že si vyfotíte záběr, ten tam zůstane průhledný a vy se pak postavíte a podle toho průhledného se nastaví kompozice. Důmyslné, že? Zajímavou funkcí je autoportrét, kdy vás přístroj navádí kvílením doprostřed obrazu (a fotí v makru), a „detekce mrknutí“: pokud někoho načapá se zavřenýma očima, udělá ještě dvě další fotky.
Snímek s retuší je v jistém smyslu pokračování či rozšíření funkce Efekt, která tu má zvláštní tlačítko. Velmi doporučuji vyhnout se „snímku s retuší“, tady ta malá ukázka vpravo je celkem neškodná, ale zvětšete si obrázek a připravte se na šok.

Nastavení bílé se nevymyká standardu kompaktů, v automatické=m režimu je to při žárovkovém osvětlení slabší, při nastavení „žárovka“ velmi dobré.
Úroveň šumu je velmi dobrá, dokonce i při 1600 ISO jsou snímky velmi použitelné (viz ukázka č. 12).

Duální stabilizace je samozřejmě past na Popelku, je to stabilizace plus navýšení ISO. To ISO je 800 a vcelku nevadí, takže uživatelé, kteří nebudou vyrábět zvětšeniny výstavního formátu mohou při 12 Mpx rozlišení tuto funkci bez obav používat – 1/15 sec při plném vyjetí teleobjektivu je bez problému.

Samsung WB550 je naprostá novinka, má sourozence WB 100 (dvanáctimego s 5x zoomem) a WB500 (desetimego s 10x zoomem): je to zábavný přístroj pro náročnějšího a znalého uživatele. Může s ním samozřejmě fotit i naprostý laik a díky chytré automatice bude mít záruku dobrých technických výsledků. Tvrzení, že je vhodný pro profi účely je značně nadnesené – i to ovládání clony je pouhé přepínání mezi plnou světelností a maximem. Jeho chytrá automatika je skutečně chytrá. Hlavní předností je výborně posazený a skvěle zpracovaný objektiv, na tolním konci velmi světelný (F3.3), bez aberace a dalších optických vad. O tomto objektivu musím mluvit v superlativech – a je to hlavní důvod, proč o koupio tohoto přístroje uvažovat. Většina „chytrých řešení“ je zde skutečně chytrá, s malými výjimkami, jako je funkce „píglování obličeje“. K přístroji se vrátím, až bude známá cena a bude možno posoudit poměr cena/výkon.

Širokorozsahový superkvalitní zoom se začátkem na 24 mm (ekv)
Univerzálnost použití
Nízká hladina šumu