Samsung WB150F (recenze)

Už několikrát jsem laboroval s připojením fotoaparátu přes wi-fi, ovšem tento kompakt je první, který dává uspokojivé výsledky. Jistě stojí za to se na něj blíže podívat.

Jde o kompakt v přívětivé cenové kategorii pěti tisíc korun, přičemž za celkem rozumné peníze nabízí hodně muziky, i bez té wifiny. Je to čtrnáctimegový přístroj se snímačem 1 / 2,3 palce (7,7 x 6,2 mm), což je docela dost na tak levný přístroj. Ve spojení s rozumně stanoveným počtem megapixelů má příznivý obrazový výkon. Objektiv je osmnáctinásobný zoom, tyhle ultra dlouhé teleobjektivy jsou metlou dnešní doby. Objektiv od Schneidera začíná na ekvivalentu

24 mm, to je velmi široký úhel záběru, na opačném konci má těžko použitelné 423 mm. Objektiv je stabilizovaný a má docela velkou světelnost, od F3.5 do F5.8. Makro umí od 5 cm, citlivost má rozsah od 100 ISO do 3200 ISO. Displej je třípalcový, nikoli dotykový, zápis je na karty rodiny SD. Video je plné HD 1280 x 720 pixelů a menší, 30, nebo 15 snímků / sec. Design přístroje je střízlivý, nikdo se po vás nebude otáčet, když s ním půjdete po ulici. Je to důstojný představitel kvalitního kompaktu určeného pro rodinnou a turistickou fotografii. Přístroj je vybaven inteligentní automatikou, která určí všechny náležité parametry sama podle povahy snímané scény, těch scén je šestnáct, od krajiny v protisvětle po reprodukce textu zblízka. K disposici je i priorita clony, priorita času a plný manuál. Ovládá se to poněkud netradičně čtyřcestným voličem, nicméně je to určeno laikům a ti se nebudou divit a hlavně, s největší pravděpodobností to nebudou používat.

Je zde opravdu masivní množství všelijakých zábavných zlobení a právě kvůli nim je přístroj zajímavý.

Přístroj se zapíná tlačítkem na horní stěně. Důležitý je kruhový volič režimů vpravo nahoře. Ten je opravdu bohatě osazený. Hlavní je poloha SMART, to je onen chytrý automat, který umí všechno sám. Sousedí s ním klasický P, tedy program, automat s možností ovlivňování parametrů. Podstatná je úprava expozice a barevnosti, kvůli kompenzaci i WB je nutno jít do menu. Následuje ASM, tedy „kreativní oblast“ s prioritami času a clony, respektive manuální nastavení, pak jsou scénické předvolby a Magický plus. Pod tímto bombastickým označením najdete například plynulé panorama, které vám dovoluje panoramovat bez předchozího nastavení v kterémkoli směru. Další magii nabízí Magický snímek, to jsou rozmanité rámečky kolem fotky: obvykle nad podobnými věcmi ohrnuji nos, ovšem ohrnování končí s nástupem wi-fi připojení, jelikož lze fotky posílat do světa rovnou z fotoaparátu a pak se úpravy fotek do konečné žádaném podoby hodí – pokud ovšem nám estetika rámečků sedí. V této oblasti lze dělat i Rozdělený snímek – dva nebo tři snímky v jednom formátu svisle i vodorovně, lze vyrobit „fotku do fotky“ a “uměleckým štětcem“ vyrábět kresby nebo akvarely. Nemohou tu samozřejmě chybět filtry typu miniatura nebo rybí oko. Zde je ukázka akvarelu a když si kliknete sem, uvidíte milé avíčko, kde je vymalováno, jak ten akvarel vzniká.

Ovládání je příjemné a uživatele jistě potěší realisticky pojaté ikony, plné živých barev.

Je to důstojný představitel kvalitního spotřebního kompaktu dnešní doby. V tomto ohledu mívám rozpory se čtenáři, kteří mě upozorňují, že obraz toho či onoho kompaktu je tamhle rozmydlený a tam zas přeostřený. Ano, je to kompakt za pět tisíc a při 100% zobrazení vypadá výřez takto:

Je však třeba vzít v úvahu, že je to výřez z obrázku, který je široký 110 cm. Neznám nikoho, kdo by usiloval o tisk fotek z kompaktu s delší stranou 110 cm. Navíc, nahoře je výřez z kraje fotky. V centru to vypadá takto, a to mi věru nepřipadá špatné:

Jak je to s wifinou
Wi-fi byl hlavní a možná jediný důvod, proč jsem se tímto veselým kompaktíkem zabýval. Konektivita, to je jeden z mohutných proudů současné fotografické techniky a je to projev jakéhosi zaspání výrobců fota a důvod, proč mobily a jejich fotoaparáty jim ukrajují z krajíce. Takže bez omáčky: tento přístroj má opravdu plnohodnotnou wifinu. Na kruhovém voliči nastavíte wi-fi a pak už volíte, zdali chcete na net, na poštu, cloud, zdali chcete zálohovat anebo se připojit k televizoru. Přístroj se chová podobně jako mobil, když na něm nastavujete přístupový bod. Ovšem – bylo by třeba dotykového displeje s možností dotykově psát, protože vypisování adres pomocí kurzoru je fakt řehole. Naštěstí, když jednou pošlete někomu mail s fotkou, přístroj si mailovou adresu pamatuje, takže ji nemusíte psát znovu. Přístroj umí komunikovat i s mobilem a tváří se, že by to šlo i s iPhonem. Tam si lze dokonce stáhnout příslušnou aplikaci, čímž jsem skončil a spojení jsem nenavázal a nemohl tedy vyzkoušet inzerované dálkové ovládání přístroje z mobilu. Podle tvrzení výrobce by to mělo fungovat s iPhone 4 a systémem iOS V4.3 a vyšší, potvrdit to nemohu. Zato zálohování na počítač probíhalo bezproblémově. Pravda, navázaní spojení a přenos trvalo déle než vyjmutí karty a vražení do čtečky a přečtení, ale je to jiný pocit… ze zahrady posílat fotky na počítač, který je v patře… Ale vážně, je to významný krok a implementací univerzálně použitelné wi-fi prokázal Samsung velkého inovačního ducha, který je třeba ocenit.

Zde jsou screenshoty ovládacího rozhraní, vcelku názorně objasňují, jak se s tím pracuje.

Shrnutí Samsung WB150F je cenově dostupný kompakt s rozumným obrazovým výkonem, za zmínku stojí hlavě velmi širokoúhlý zoom. Je vybaven množstvím zábavných vychytávek, které objevíte experimentováním anebo pročtením návodu, jen v podobě pdf na počítači, ale to je dnes také standardní. Jeho specialitou je wi-fi kompatibilita. Tu lze ocenit hlavně na cestách, kde se dají fotky posílat domů mailem nebo nahrávat na Facebook z každého macdonalda i odjinud. Důležité je, že Samsung šel cestou univerzality a neotravuje žádnou vazbou na smluvně zavázaného operátora, jak tomu bylo v minulosti zvykem.

1 a 2 rozsah zoomu

1 2
3 4