Nezařazené

Samsung NX 200 – recenze

Není to ani rok, kdy jsem tu recenzoval předchozí verzi kompaktu s velkým čipem APS-C s výměnnými objektivy. Za tu dobu Samsung urazil kus cesty. Korejský výrobce statečně drží krok se Sonym, který též vyrábí mirrorlessy s formátem čipu APS-C a samozřejmě s Olympusem a Panasonicem, výrobci mirrorless přístrojů s čipem 4:3.

Není to ani rok, kdy jsem tu recenzoval předchozí verzi kompaktu s velkým čipem APS-C s výměnnými objektivy. Za tu dobu Samsung urazil kus cesty. Korejský výrobce statečně drží krok se Sonym, který též vyrábí mirrorlessy s formátem čipu APS-C a samozřejmě s Olympusem a Panasonicem, výrobci mirrorless přístrojů s čipem 4:3. Nový model není žádné přepudrování staré tváře. Čip je nový, 20.3 Mpx, a tělo je také nové, krásné, kovové. Rozměry a celkovým pojetím je podobný Sonyho NEX řadě. Jde tedy o zásadně nový přístroj.


Jaký je a komu je určen
Základní parametry jsem už uvedl. Jde o dvacetimego s rozsahem citlivosti 100 až 12800 ISO, rozsahem časů 30 až 1/4000 sec. Má výměnnou optiku, ostření s automatikou na principu analýzy kontrastu. Optika má bajonet NX, ale lze použít redukci na objektivy Pentax K, což značně rozšiřuje použitelnost tohoto přístroje, jelikož Pentax má optiku vynikající. Přístroj samozřejmě spolupracuje se systémem i-Function, kdy je možno pomocí objektivu ovládat některé funkce ve foťáku, jak ještě uvidíme.
Systém ostření má 15 bodů a v makrorežimu 35. Video má formát MP4 a rozlišení 1080 bodů a méně. Zapisuje na formát JPEG nebo RAW (lze kombinovat), JPEG ve třech stupních komprese. V dodávce je maličký blesk napájený z přístroje, nicméně přístroj má standardní aktivní sáňky pro systémový blesk – to je další plusový bod, lze použít blesky Samsung SEF42A, SEF20A, SEF15A. Zde si zakňučím, že ani blesk vyšší třídy SEF42A nemá režim master / slave, nelze ho tedy dát do podřízeného režimu a nemá vysokorychlostní synchronizaci. To jsou pak takové ty degradující maličkosti. Je to krásně řešený, dílensky perfektně provedený přístroj, jeden čas jsme tomu říkali „digitální šperk“. Má velký výběr individuálních nastavení, takže jím lze i vážně fotit, nicméně především je stavěn na příjemné, pohodové focení. K dobré náladě přispějí i všelijaké obrazové blbinky. Stojí se setovým objektivem 18-55 cca 13 tisíc. To je cena velmi blízká high end kompaktům, ovšem výkon je jaksi někde úplně jinde, tedy – mnohem výše.

Ovládání a menu
Přístroj se zapíná páčkou u spouště, to je nejpohotovější a nejpohodlnější způsob. Netradičně je na horní stěně umístěn roller (ovládací kolečko), a tradičně kruhový volič, který je netradičně plný nabídek, tedy kombinace tradice a výstřednosti. Je tu výběr PASM – tedy program, priorita clony / času a plný manuál, pak i-režim, kdy lze spolupracovat s objektivem – na objektivu je tlačítko a při opakovaném stisku se nastavují scénické režimy a filtry jako je vinětace a rybí oko (= kategorie blbinek), respektive digitální zoom. Dále je tam magic režim, to jsou jen filtry, uvidíme dále. Úžasné je panorama, v tom je Samsung mistr. Nic nemusíme nastavovat, lze panorámovat libovolným směrem (tady ve čtyřech základních směrech) bez nutnosti nastavování čehokoli v menu. Pak jsou scénické režimy a nakonec inteligentní automatika SmartAuto.


Na zadní stěně oproti NX100 postrádám AEL tlačítko, tedy uzávěr ostření, ale zřejmě se nepředpokládá, že cílová skupina to bude používat. Místo toho je tam spoušť videa. Pod tím je kompenzace expozice, dále dvojice tlačítek menu a Fn menu, čtyřcestný volič s nadefinovanými funkcemi: nahoře je režim displeje, vpravo režim ostření, dole ISO a vlevo režim snímání, kde je spousta věcí, včetně vysokorychlostního snímání 1,4 megových obrázků až 30 fps a bracketingu expozice, ale také WB a efektů. Dole je tlačítko pro prohlížení a mazání. Je to velmi příjemné ovládání, bez záhad a pastí. Displej je moc krásný, AMOLED s bohatstvím barev, s velmi ostrým obrazem.


Menu je samozřejmě v češtině a s důvtipnou nápovědou. Graficky je doplněno velmi hezkými pestrobarevnými ikonkami, které zpříjemňují práci. Samo menu je velmi hezky řešené, vše je přehledné a čitelné. Fotomenu má jen tři obrazovky, následuje video s jednou obrazovkou, o dům dál je vlastní nastavení se dvěma obrazovkami. Zde se ovládá redukce šumu, má jen dvě polohy, zapnout / vypnout. Důležitá je druhá obrazovka, zde můžeme nastavit, co ovládá iFn tlačítko, což je podstatné – je to cesta k velmi důsledné individualizaci přístroje. Neobvykle je zde nastavitelné i tlačítko koš, na ně lze nadefinovat focení v RAW anebo manuální nastavení bílé. Trochu trpce jsem nesl, že WB nemá své tlačítko (mívalo), ale snadno ho lze v menu nadefinovat na iFn tlačítko na objektivu. Užitečná věc.

Sumárně vzato, ovládání je velmi příjemné a s „i“ tlačítkem dá se říci luxusní. Do velkého menu nemusíme chodit a Fn menu s nejdůležitějšími funkcemi je přehledné a snadno přístupné. Navíc, AMOLED displej je opravdu velmi kvalitní a vše na něm snadno čteme.


Jak se s ním fotí
Dnes už nemusím zdůrazňovat bleskový start, ten je samozřejmostí, a chválabohu nejsou problémy už ani s rychlostí ostření. Za běžných světelných podmínek je odezva velmi svižná a lze si troufnout na standardní rodinné fotky. Ostatně tomu je přístroj určen, nepůjdeme tím fotit olympiádu pro Reflex. Pokud jde o ostření, na jakési potíže jsem narazil až v hodně špatných světelných podmínkách. S obrazovou kvalitou jsem neměl žádný problém. Přístroj jsem zkoušel se seťákem plus třemi dalšími objektivy, 16 mm pevným ohniskem, širokorozsahovým 18-200 a makroobjektivem 60 mm. Všechny tři byly velmi kvalitní (brzy seznámím s detaily). Co ovšem musím zmínit s velkým vykřičníkem a velkou pochvalou, to je schopnost fotit při vysokém ISO s minimálním šumem. Fotil jsem bez redukce šumu a s redukcí šumu – sami srovnejte výsledek, bez vlevo, s redukcí vpravo, 12800 ISO:


Do 1600 naprosto bez problému a použitelné jsou i fotky při 6400, samozřejmě, ty 12800 je nutno brát s rezervou a hodně záleží na úrovni světla. Pokud vám jde při slušné světelné hladině o rychlou expoziční dobu, vysoké ISO dobře poslouží, ale např. noční fotky přinesou zklamání. Ale to je obecný jev, netýká se to jen tohoto Samsungu. Buď jak buď, zcela nově konstruovaný dvacetimegový snímač a procesor mají neobvykle velký odstup od šumu a chování při vysokém ISO nesporně patří k velkým přednostem tohoto přístroje.

Je vyroben především pro potěšení a zábavu a proto tu nechybí to, čemu říkám blbinky či vychytávky. Plynulé panorama je další silná stránka: lze panorámovat nahoru a dolů, doleva i doprava bez nastavování čehokoli. Na výřezu obrazu na displeji vidíme, kam jsme v panoramu dospěli a proces lze kdykoli přerušit.


Dále je možno upravovat kontrast, barevnost apod. ve značném rozsahu. Nechybí tu i oblíbené režimy „staré fotografie“ a hloupůstky, jako je vkopírování vaší fotky do obrazovky historického televizoru (viz ukázky, č. 11).

Významným prvkem je sériové focení. V plném rozlišení je schopen 10 snímků za sekundu. Je to ale puntík na kráse – na displeji přestaneme vidět cokoli, neukáží se nám tam ani náhledy pořízených obrázků, Což je nepříjemné, chtělo by to aspoň optický hledáček. Dodává se elektronický hledáček, ale ten pochopitelně zhasne taky.

Zábavné filtry jsou zde dokonce dvoje. Dostaneme se k nim dokonce už z kruhového voliče pod položkou Magic, kde najdeme Magický rám – to je kupříkladu toto…


a inteligentní filtr, což je paradoxně m.j. toto, na proklik krása v plném rozlišení:


Naprosto nad tím neohrnuji nos, jsou to věcičky zábavné a tomu by měl tento přístroj sloužit především. Jenom je mi líto, že přístroj nemá výklopný displej – není to ale objektivně vzato výtka, výklopný displej je diskutabilní prvek, někdo ho odmítá stejně náruživě, jako já ho preferuji a používám.

Shrnutí
Samsung NX 200 je krásně navržený a precizně vyvedený kompakt s velkým čipem a výměnnou optikou. Je pohotový, snadno se ovládá a díky sériovému focení 10 oken / sec ho lze s jistým omezením použít i ke snímání rychlých dějů (v malém rozlišení nasnímá až 30 fps). K přednostem patří i rostoucí nabídka kvalitních NX objektivů od Samsungu a přes redukci lze používat objektivy s bajonetem K, kterých byly vyrobeny za půl století doslova miliony. Přístroj je to bezpochyby zdařilý a oproti NX100 znamená za necelý rok podivuhodný pokrok.

Ukázky:
1 až 7 běžné podmínky, 8 s bleskem, 9 a 10 při 800 SO, 10 při 1600 ISO, 11 je magic, 12 při 6400 ISO

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12