Nezařazené

Samsung Digimax i6

První zmínku o tomto zajímavém přístroji jsme přinesli letos v lednu. Že je krásný lze potvrdit a má dvě zajímavé technické zvláštnosti: je to přehrávač MP3 a je vybaven digitálním stabilizátorem obrazu. Více vám poví naše recenze.

Jaký je a komu je určen
Začnu designem: rafinovaně střízlivá elegance, to je to správné slovo. Přitom jde o eleganci účelnou. Málokterý aparát tak dobře padne do ruky, jako tento. Mohutný výstupek na přední stěně tvoří oporu pro prsty a zároveň je to mega-očko na řemínek či poutko. Při pohledu shora vidíme, že je přístroj poněkud ohnutý. I to přispívá k ideálnímu držení. Vada na kráse: nemá závit pro stativový šroub, jen konektor pro dokinu

Snímač je CCD s úhlopříčkou 1/2,5´´, vytváří obrázky 2816 x 2112, 2592 x 1944, 2272 x 1704, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 1024 x 768 a 640 x 480 pixelů velké. Citlivost je mezi 100 a 400 ISO. Objektiv s rozsahem odpovídajícím 39 až 117 mm je periskopového typu: ostří od 50 cm, v makru od 5 cm, v supermakru od 1 cm . Světelnost má F3.5-4.5, rozsah spouště od 16 sec (v režimu Noc) nebo 1 do 1/2000. Tak dlouhé časy (16 sec) jsou u přístroje zaměřeného zřetelně na laickou veřejnost překvapující. Měření expozice je zonální (celoplošné z více míst na snímači) nebo bodové. Bílá má čtyři předvolby plus manuál. Video je zvukové, 640×480 nebo 320×240, obé při frekvenci 30 fps, s omezením jen kapacitou karty. Nemá průhledový hledáček, LCD má úhlopříčku 2,5´´. Napájí ho lithium iontový aku, formát snímků JPEG.


Funkce „backlight, protisvětlo: vlevo v automatickém režimu: snímek je příliš světlý s vypálenými jasy. Vpravo se scénickým režimem backlight – přístroj šel o plných 1,5EV dolů a přisvítil scénu bleskem.

Ovládání a menu
Na horní stěně přístroje najdeme (zprava) spoušť, tlačítko pro zapnutí a vypnutí a tlačítko ASP, pro digitální stabilizátor obrazu. Bohatší je zadní strana, shora:
Ovládání zoomu, případně v režimu prohlížení zvětšování a zmenšování obrazu. Vlevo pod ním je tlačítko PMP, které přepíná z režimů foto na video a přehrávání MP3. Tato funkce (přehrávač zvuku) je jistě atraktivní pro určitý typ zákazníků – zde se omlouvám, nemohu sloužit, já nejsem ten typ, takže se omezím na posuzování fotografických funkcí, zde jen podotknu, že slot přo připojení sluchátek je na pravé straně (z pohledu fotografa).
Toto tlačítko je volitelné z menu (viz níže), v režimu full otevírá jakési ikonové menu, kde ve spodním řádku volíme automatické / programové fotografování (program=automat s možností nastavení různých parametrů), video a MP3, nahoře je řádka se scénickými režimy pláž a sníh, noc, portrét, děti, krajina, květiny zblízka, text, západ slunce, východ slunce, protisvětlo a ohňostroj. V režimu still/movie/PMP se omezuje jenom na nabídku focení, videa a MP3 a nenabízí scénické režimy, proto je dobře mít navoleno full.

Tlačítko E je hned pod ním. Znamená efekty a ty, podobně jako MP3, bude vyhledávat určitý typ uživatelů.
Jakž takž užiteční je „highlight“ – v podstatě jde o volbu oblasti ostrosti, zvláště pak „dvě figury vedle sebe“ – častý zdroj chyb,jelikož aparáty rády „proostří“ mezi dvěma postavami.
Composite umožňuje nafotit do jednoho formátu více fotek (2 až 4).
Photo Frame čili rámečky – včetně srdíčka, comicsových bublin atd. Možná jako legrace na dovolenou, pokud hned chceme posílat mailem.
Paleta nabízí obvyklé volby jako čb fotky, hnědé, negativ a v tónech červené, zelené a modré.
Radím na tlačítko E moc nesahat, ale proti gustu žádný dišputát.

Čtyřcestný volič má v režimu běžného fotografování, pokud nefotíme, tak nahoru je zvuková poznámka, vpravo samospoušť, dolů makro a supermakro a vlevo blesk, včetně blesku do pomalého času.

Menu je v podstatě setup.
M je volba pro tlačítko M (viz výše). Dále je tu volba velikosti obrazu, komprese (tři stupně kvality), měření celoplošné/bodové, snímání jednotlivě nebo v sérii, doostření, volba informace na displeji (bez info , se základními nebo plnými informacemi), startovací obrázky,a navolení režimu, což je v podstatě totéž, co nabízí tlačítko M, pokud máme navoleno full. Kromě toho je zde i plný setup s volbou jazyka, vypínání, formátování karty, nastavení data a pod.

Je to všechno trochu takové neučesané a laik z toho bude nejspíš poněkud tumpachový. Funkčně vzato, chybí tu volba sytosti barev a kontrastu, jinak je vybavenost funkcemi velmi slušná.

Vlevo nahoře výřez ze snímku bez stabilizace, vpravo stabilizovaný záběr. Pořízeno časem 1/6 sec z ruky, bez opory. Vlevo je ukázka – výřez ze snímku 1:1, tedy ve 100%.

Je třeba si ale uvědomit, že jde o šestimegový fotoaparát, takže uvedený výřez je něco takového na vašem monitoru, jako výřez ze zvětšeniny o šířce cca jednoho metru. To co vnímáme jako rušivé artefakty nebude vůbec vidět na zvětšenině, dejme tomu, formátu A4.

Jak se s ním fotí
Jako obvykle, nejdříve časy. Start za 1,3 je dnes průměrná hodnota. Zpoždění spouště s namáčknutím 0,1 sec, bez namáčknutí 0,5, i to jsou slušné výsledky.
Obrazová kvalita si zasluhuje pozastavení. Samotná kresba je velmi dobrá, třebaže je značně dram,atizována softwarovým doostřením (lze samozřejmě zmírnit volbou v menu). Dokonce i digitální zoom tentokrát nebudu komentovat obvyklým stručným „nebrat“ – při tisku na pohlednicový formát bude obrázek vypadat velmi slušně. Soudková vada je nepatrná, obrázek nemá tmavé rohy. Větvičky proti bílé obloze ovšem mají značné fialové kontury.Jsou tu ale určitá ALE
Tento přístroj patří k fotoaparátům, které mají velmi dobré obrazové výsledky v nekontrastním, plochém osvětlení. Motivy s velkými rozdíly nezvládá dobře. Expozici odvíjí od tmavších částí, takže to vede k přepalu ve světlých částech. Expoziční kompenzace je odstupňována po 1/2 EV a na kontrastním motivu jsou přepaly i při kompenzaci -1EV, což je na pováženou. Funkce backlight sloužící k snímání scény v protisvětle aktivuje blesk. To je chvályhodné, při snímcích zblízka to má značný efekt: v režimu backlight přístroj exponoval 1/350 na F3.5 plus vynucený blesk, kdežto v režimu program 1/125 při F3.5 – tedy o 1,5 EV více. Tento režim je tedy velmi užitečný na krátkou a střední vzdálenost, na delší vzdálenost blesk sice nemá efekt (nejde v tomto režimu vypnout), ale aspoň dochází k snížení dokonce i citlivosti.

Digitální stabilizátor velmi dobře funguje. Při jeho nasazení nelze používat digitální zoom, ale to není nic proti ničemu. Obraz takto pořízený je jakoby hrubší, zřejmě dochází ke sčítání sousedních pixelů a jakési aproximaci hodnot, ve výsledku ale získáme iluzi ostřejšího snímku. Je to přinejmenším stejně hodnotná náhrada optického stabilizátoru, jako zvýšení ISO.

Nastavení bílé v automatu je dle očekávání, tedy „nic moc“, zato přednastavená volba „žárovka“ a ruční volba se v podstatě neliší.

Vysoké ISO je velmi kvalitní, není třeba se 400 ISO obávat. Na výsledku je patrné odstranění šumu, ale není to na závadu – však taky poměr dat svědčí o vyrovnaném výsledku: 2,8 MB (50 ISO), 2,8 MB (200 ISO) a 2,9 MB (400 ISO).

V režimu prohlížení je možno obrázky zmenšovat, otáčet a samozřejmě tisknout a dělat „slide show“. Je třeba znovu zdůraznit i možnost přehrávky MP3 zvukových souborů.

Ukázka schopnosti přístroje nastavit bílou. Vlevo nahoře je výřez z obrázku pořízeném při žárovkovém osvětlení s nastavením automatiky. Obrázek je značně nažloutlý, ale editačně zvládnutelný. Vedle něho vpravo je snímek s předvolbou „žárovka“, vlevo pak je snímek pořízený s ručně nastavenou bílou. Tyto dva obrázky jsou barevně prakticky totožné.
Zajímavost (nezachycená na ukázkách – při nejnižším stupni ISO přístroj zpracoval vyvážení bílé hůř, než při vyšších stupních.

Shrnutí
Samsung Digimax i6 je mimořádně krásný fotoaparát, za běžných podmínek s velmi dobrými obrazovými výsledky. V kontrastních světelných podmínkách je třeba fotografovat v režimu backlight – protisvětlo. Výborně pracuje ve vysokém ISO a jeho digitální stabilizátor ASR (Advanced Shake Reduction) obrazu je bezesporu zdařilý. Vestavěná funkce přehrávače MP3 zaujme zejména mladé uživatele. Ovládání vyžaduje určitý zácvik a zvyk, rozhodně doporučuji studium uživatelské příručky.

Pro a proti:

Pro:
Překrásný design
Výborná kresba ve vyrovnaných světelných podmínkách
MOP3 přehrávač
Digitální stabilizátor
Nízká hladina šumu
Proti:
Malý dynamický rozsah, preference stínů vedoucí k přepalům
Poněkud chaotický soubor různých vzájemně navazujících menu

Ukázky:
1,2,3 rozsah zoomu až po digitální (3), 4,5 optické zoomování při hezkém počasí, 6,7 kresba v ideálních podmínkách, 8 v protisvětle začínají mírné problémy, 9 v protisvětle – jsou přepálené jasy, 10 rozptýlené světlo svědčí, 11 při 400 ISO , 12 hezké makro

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12


První zmínku o tomto zajímavém přístroji jsme přinesli letos v lednu. Že je krásný lze potvrdit a má dvě zajímavé technické zvláštnosti: je to přehrávač MP3 a je vybaven digitálním stabilizátorem obrazu. Více vám poví naše recenze.

Jaký je a komu je určen
Začnu designem: rafinovaně střízlivá elegance, to je to správné slovo. Přitom jde o eleganci účelnou. Málokterý aparát tak dobře padne do ruky, jako tento. Mohutný výstupek na přední stěně tvoří oporu pro prsty a zároveň je to mega-očko na řemínek či poutko. Při pohledu shora vidíme, že je přístroj poněkud ohnutý. I to přispívá k ideálnímu držení. Vada na kráse: nemá závit pro stativový šroub, jen konektor pro dokinu

Snímač je CCD s úhlopříčkou 1/2,5´´, vytváří obrázky 2816 x 2112, 2592 x 1944, 2272 x 1704, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 1024 x 768 a 640 x 480 pixelů velké. Citlivost je mezi 100 a 400 ISO. Objektiv s rozsahem odpovídajícím 39 až 117 mm je periskopového typu: ostří od 50 cm, v makru od 5 cm, v supermakru od 1 cm . Světelnost má F3.5-4.5, rozsah spouště od 16 sec (v režimu Noc) nebo 1 do 1/2000. Tak dlouhé časy (16 sec) jsou u přístroje zaměřeného zřetelně na laickou veřejnost překvapující. Měření expozice je zonální (celoplošné z více míst na snímači) nebo bodové. Bílá má čtyři předvolby plus manuál. Video je zvukové, 640×480 nebo 320×240, obé při frekvenci 30 fps, s omezením jen kapacitou karty. Nemá průhledový hledáček, LCD má úhlopříčku 2,5´´. Napájí ho lithium iontový aku, formát snímků JPEG.


Funkce „backlight, protisvětlo: vlevo v automatickém režimu: snímek je příliš světlý s vypálenými jasy. Vpravo se scénickým režimem backlight – přístroj šel o plných 1,5EV dolů a přisvítil scénu bleskem.

Ovládání a menu
Na horní stěně přístroje najdeme (zprava) spoušť, tlačítko pro zapnutí a vypnutí a tlačítko ASP, pro digitální stabilizátor obrazu. Bohatší je zadní strana, shora:
Ovládání zoomu, případně v režimu prohlížení zvětšování a zmenšování obrazu. Vlevo pod ním je tlačítko PMP, které přepíná z režimů foto na video a přehrávání MP3. Tato funkce (přehrávač zvuku) je jistě atraktivní pro určitý typ zákazníků – zde se omlouvám, nemohu sloužit, já nejsem ten typ, takže se omezím na posuzování fotografických funkcí, zde jen podotknu, že slot přo připojení sluchátek je na pravé straně (z pohledu fotografa).
Toto tlačítko je volitelné z menu (viz níže), v režimu full otevírá jakési ikonové menu, kde ve spodním řádku volíme automatické / programové fotografování (program=automat s možností nastavení různých parametrů), video a MP3, nahoře je řádka se scénickými režimy pláž a sníh, noc, portrét, děti, krajina, květiny zblízka, text, západ slunce, východ slunce, protisvětlo a ohňostroj. V režimu still/movie/PMP se omezuje jenom na nabídku focení, videa a MP3 a nenabízí scénické režimy, proto je dobře mít navoleno full.

Tlačítko E je hned pod ním. Znamená efekty a ty, podobně jako MP3, bude vyhledávat určitý typ uživatelů.
Jakž takž užiteční je „highlight“ – v podstatě jde o volbu oblasti ostrosti, zvláště pak „dvě figury vedle sebe“ – častý zdroj chyb,jelikož aparáty rády „proostří“ mezi dvěma postavami.
Composite umožňuje nafotit do jednoho formátu více fotek (2 až 4).
Photo Frame čili rámečky – včetně srdíčka, comicsových bublin atd. Možná jako legrace na dovolenou, pokud hned chceme posílat mailem.
Paleta nabízí obvyklé volby jako čb fotky, hnědé, negativ a v tónech červené, zelené a modré.
Radím na tlačítko E moc nesahat, ale proti gustu žádný dišputát.

Čtyřcestný volič má v režimu běžného fotografování, pokud nefotíme, tak nahoru je zvuková poznámka, vpravo samospoušť, dolů makro a supermakro a vlevo blesk, včetně blesku do pomalého času.

Menu je v podstatě setup.
M je volba pro tlačítko M (viz výše). Dále je tu volba velikosti obrazu, komprese (tři stupně kvality), měření celoplošné/bodové, snímání jednotlivě nebo v sérii, doostření, volba informace na displeji (bez info , se základními nebo plnými informacemi), startovací obrázky,a navolení režimu, což je v podstatě totéž, co nabízí tlačítko M, pokud máme navoleno full. Kromě toho je zde i plný setup s volbou jazyka, vypínání, formátování karty, nastavení data a pod.

Je to všechno trochu takové neučesané a laik z toho bude nejspíš poněkud tumpachový. Funkčně vzato, chybí tu volba sytosti barev a kontrastu, jinak je vybavenost funkcemi velmi slušná.

Vlevo nahoře výřez ze snímku bez stabilizace, vpravo stabilizovaný záběr. Pořízeno časem 1/6 sec z ruky, bez opory. Vlevo je ukázka – výřez ze snímku 1:1, tedy ve 100%.

Je třeba si ale uvědomit, že jde o šestimegový fotoaparát, takže uvedený výřez je něco takového na vašem monitoru, jako výřez ze zvětšeniny o šířce cca jednoho metru. To co vnímáme jako rušivé artefakty nebude vůbec vidět na zvětšenině, dejme tomu, formátu A4.

Jak se s ním fotí
Jako obvykle, nejdříve časy. Start za 1,3 je dnes průměrná hodnota. Zpoždění spouště s namáčknutím 0,1 sec, bez namáčknutí 0,5, i to jsou slušné výsledky.
Obrazová kvalita si zasluhuje pozastavení. Samotná kresba je velmi dobrá, třebaže je značně dram,atizována softwarovým doostřením (lze samozřejmě zmírnit volbou v menu). Dokonce i digitální zoom tentokrát nebudu komentovat obvyklým stručným „nebrat“ – při tisku na pohlednicový formát bude obrázek vypadat velmi slušně. Soudková vada je nepatrná, obrázek nemá tmavé rohy. Větvičky proti bílé obloze ovšem mají značné fialové kontury.Jsou tu ale určitá ALE
Tento přístroj patří k fotoaparátům, které mají velmi dobré obrazové výsledky v nekontrastním, plochém osvětlení. Motivy s velkými rozdíly nezvládá dobře. Expozici odvíjí od tmavších částí, takže to vede k přepalu ve světlých částech. Expoziční kompenzace je odstupňována po 1/2 EV a na kontrastním motivu jsou přepaly i při kompenzaci -1EV, což je na pováženou. Funkce backlight sloužící k snímání scény v protisvětle aktivuje blesk. To je chvályhodné, při snímcích zblízka to má značný efekt: v režimu backlight přístroj exponoval 1/350 na F3.5 plus vynucený blesk, kdežto v režimu program 1/125 při F3.5 – tedy o 1,5 EV více. Tento režim je tedy velmi užitečný na krátkou a střední vzdálenost, na delší vzdálenost blesk sice nemá efekt (nejde v tomto režimu vypnout), ale aspoň dochází k snížení dokonce i citlivosti.

Digitální stabilizátor velmi dobře funguje. Při jeho nasazení nelze používat digitální zoom, ale to není nic proti ničemu. Obraz takto pořízený je jakoby hrubší, zřejmě dochází ke sčítání sousedních pixelů a jakési aproximaci hodnot, ve výsledku ale získáme iluzi ostřejšího snímku. Je to přinejmenším stejně hodnotná náhrada optického stabilizátoru, jako zvýšení ISO.

Nastavení bílé v automatu je dle očekávání, tedy „nic moc“, zato přednastavená volba „žárovka“ a ruční volba se v podstatě neliší.

Vysoké ISO je velmi kvalitní, není třeba se 400 ISO obávat. Na výsledku je patrné odstranění šumu, ale není to na závadu – však taky poměr dat svědčí o vyrovnaném výsledku: 2,8 MB (50 ISO), 2,8 MB (200 ISO) a 2,9 MB (400 ISO).

V režimu prohlížení je možno obrázky zmenšovat, otáčet a samozřejmě tisknout a dělat „slide show“. Je třeba znovu zdůraznit i možnost přehrávky MP3 zvukových souborů.

Ukázka schopnosti přístroje nastavit bílou. Vlevo nahoře je výřez z obrázku pořízeném při žárovkovém osvětlení s nastavením automatiky. Obrázek je značně nažloutlý, ale editačně zvládnutelný. Vedle něho vpravo je snímek s předvolbou „žárovka“, vlevo pak je snímek pořízený s ručně nastavenou bílou. Tyto dva obrázky jsou barevně prakticky totožné.
Zajímavost (nezachycená na ukázkách – při nejnižším stupni ISO přístroj zpracoval vyvážení bílé hůř, než při vyšších stupních.

Shrnutí
Samsung Digimax i6 je mimořádně krásný fotoaparát, za běžných podmínek s velmi dobrými obrazovými výsledky. V kontrastních světelných podmínkách je třeba fotografovat v režimu backlight – protisvětlo. Výborně pracuje ve vysokém ISO a jeho digitální stabilizátor ASR (Advanced Shake Reduction) obrazu je bezesporu zdařilý. Vestavěná funkce přehrávače MP3 zaujme zejména mladé uživatele. Ovládání vyžaduje určitý zácvik a zvyk, rozhodně doporučuji studium uživatelské příručky.

Pro a proti:

Pro:
Překrásný design
Výborná kresba ve vyrovnaných světelných podmínkách
MOP3 přehrávač
Digitální stabilizátor
Nízká hladina šumu
Proti:
Malý dynamický rozsah, preference stínů vedoucí k přepalům
Poněkud chaotický soubor různých vzájemně navazujících menu

Ukázky:
1,2,3 rozsah zoomu až po digitální (3), 4,5 optické zoomování při hezkém počasí, 6,7 kresba v ideálních podmínkách, 8 v protisvětle začínají mírné problémy, 9 v protisvětle – jsou přepálené jasy, 10 rozptýlené světlo svědčí, 11 při 400 ISO , 12 hezké makro

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12