Nezařazené

S kompaktem v lese 2


Včera jsme se zastavili u jednoho pařezu v lese. Les, to je nevyčerpatelná zásobárna motivů. Dnes se podíváme na jeden důležitý kompoziční prvek, totiž na linie. Na seminářích Dílny pořád zdůrazňuji: na fotce musí být jasně zřetelné linie. No a v lese se linie hledají celkem snadno. Les je jich přece plný. Jsou to především linie svislé a ranním oparu vypadají docela dobře:

Nechme ale opar oparem a hledejme linie ostré. I těch je v lese plno. Pomůže nám zase – širokoúhlý objektiv. V ostrém ranním slunci byla expoziční kompenzace -1EV. Tím stíny zhoustly až skoro do černé a dobře se rýsují na jasně osvětlené ploše. Vzniká to, co obrázku zpravidla prospívá – úhlopříčka, diagonála. Kmen stromu je umístěn v levé části. Tak se obvykle kompozice staví. Jsme zvyklí číst zleva doprava a proto na nás dobře působí obraz takto vystavěný.

Dobře působí i křížení linií. Je třeba si všímat stínů, kudy probíhají. Často malují obrázek za nás:

A když si troufneme využít širokoúhlého objektivu naplno, stromy a jejich stíny začnou malovat za nás. Je ale třeba jít hodně zblízka. Pak se ztratí realita a zbudou jenom ty linie a jejich rytmus:

Včera jsme se zastavili u jednoho pařezu v lese. Les, to je nevyčerpatelná zásobárna motivů. Dnes se podíváme na jeden důležitý kompoziční prvek, totiž na linie. Na seminářích Dílny pořád zdůrazňuji: na fotce musí být jasně zřetelné linie. No a v lese se linie hledají celkem snadno. Les je jich přece plný. Jsou to především linie svislé a ranním oparu vypadají docela dobře:

Nechme ale opar oparem a hledejme linie ostré. I těch je v lese plno. Pomůže nám zase – širokoúhlý objektiv. V ostrém ranním slunci byla expoziční kompenzace -1EV. Tím stíny zhoustly až skoro do černé a dobře se rýsují na jasně osvětlené ploše. Vzniká to, co obrázku zpravidla prospívá – úhlopříčka, diagonála. Kmen stromu je umístěn v levé části. Tak se obvykle kompozice staví. Jsme zvyklí číst zleva doprava a proto na nás dobře působí obraz takto vystavěný.

Dobře působí i křížení linií. Je třeba si všímat stínů, kudy probíhají. Často malují obrázek za nás:

A když si troufneme využít širokoúhlého objektivu naplno, stromy a jejich stíny začnou malovat za nás. Je ale třeba jít hodně zblízka. Pak se ztratí realita a zbudou jenom ty linie a jejich rytmus: