Richard Horák je jeden z porotců naší průběžné soutěže a jeho práce je též vystavena na Schodech v galerii Foto Škoda ve Vodičkově ulici. Potěšil mě, když mi poslal výsledky své nedávné procházky po Průhonickém parku. Fotografoval Nikonem D800 a používal hlavně monofokály, tedy objektivy s pevným ohniskem: 20/1.8, 50/1.4,105/2.8. Jen jedna fotka ze série zde uvedené je zoomem 70-200/2.8.
Richard Horák je jeden z porotců naší průběžné soutěže a jeho práce je též vystavena na Schodech v galerii Foto Škoda ve Vodičkově ulici. Potěšil mě, když mi poslal výsledky své nedávné procházky po Průhonickém parku. Fotografoval Nikonem D800 a používal hlavně monofokály, tedy objektivy s pevným ohniskem: 20/1.8, 50/1.4,105/2.8. Jen jedna fotka ze série zde uvedené je zoomem 70-200/2.8.
„Pevné ohnisko vás nutí k tomu, že se pohnete správně,“ říká k tomu autor. „O to v krajině jde, abyste se pohyboval správně. Když víte, co děláte, nemusíte spěchat. Já si svoje vyhlédnuté místo nejdříve prohlédnu a snažím se vymyslet pobíháním okolo co nejlepší a nejzajímavější kompozici. Krajina vám neuteče, bohužel někdy světlo…
“
Co pokládá za výhodnější, vypravit se do podzimní krajiny za sluníčka nebo za pošmourného počasí?
„Sluníčko má své výhody. Najdete si v lese stinné místo a slunce do toho udělá ten správný kontrast. Když je ošklivo, dobře se v lese fotí, když je vlhko. Vznikne z toho zádumčivá atmosféra. Ideální je to samozřejmě po ránu. Ta vlhkost v lese je nádherná. Je ovšem fakt, že tedy u nás kolem Prahy si mlhy moc neužijeme.“
Horákovy fotky zaujmou výraznou, ale rozhodně ne přehnanou barevností.
„Základ je zpracování v Lightroomu. Potom obrázek už jen ladím v Photoshopu. Používám pluginy Nik software, hlavně Color Efex, mám rád Tonal contrast, Detail extractor a Darken / Lighten Center, ale i Glamour Glow. Ale to se nedá takhle říct, záleží na situaci. Někdy použiju jeden, jindy dva filtry. A ještě to pak ladím skrze opacity, tedy intenzity aplikace.“
Pojďme se tedy s Richardem Horákem do Průhonic podívat.
![](/obrdg2015/tvorba/151021horak/151021horak_01m.jpg)
Toto je ten případ, kdy pruh světla vykreslí barevný motiv na temném pozadí. Malá clona F1.4 při ohnisku 50 mm krásně rozostří pozadí.
![](/obrdg2015/tvorba/151021horak/151021horak_02m.jpg)
Zde naopak bylo použito vyšší clony F11. Boční slunce prochází mezi stromy a odhaluje hejno bažantů. Clona zajistí proostření scény.
![](/obrdg2015/tvorba/151021horak/151021horak_03m.jpg)
Zoom 70-200 taky přišel ke slovu, tentokrát na svém delším konci.
![](/obrdg2015/tvorba/151021horak/151021horak_04m.jpg)
50mm objektiv, clona F11 a šestivteřinová expozice – snímek působí dojmem velké prostorovosti díky stromu a výrazné větvi v popředí.
![](/obrdg2015/tvorba/151021horak/151021horak_05m.jpg)
Ohnisko 105 mm mírně zacloněného objektivu (F4.0) rozčlenilo prostor na plány: plán stromu, za ním plán pařezu, vzadu mimo ostrost plán konifer a barevně olistěných keřů.
![](/obrdg2015/tvorba/151021horak/151021horak_06m.jpg)
Plně opodstatněná centrální kompozice. Ohnisko 20 mm a blízko středu obrazu soustředné kruhy rozrušily plochu rybníka. O ně se postaral sám autor.
Další jeho práce si můžete prohlédnout na nově zřízeném webu richard-horak.cz.