Nedávno jsem tu dělal testy na dva špičkové fotoaparáty s čipem Sony. Test na Pentax K1 už vyšel, test na Sony RX1R II chystám na příští týden. Srovnával jsme obrazovou kvalitu s Canonem 5D Mk III, mám ho jako jakýsi etalon kvality. V obou případech dostal chudák Canon napráskáno – přestože jsem nastavil jak Leicu, tak Sony na M rozměr, tedy menší než maximální počet pixelů. Tedy: méně pixelů než 24 Mpx Canonu a přesto byl výsledek Jak to tedy je s těmi pixely?
Nedávno jsem tu dělal testy na dva špičkové fotoaparáty s čipem Sony. Test na Pentax K1 už vyšel, test na Sony RX1R II chystám na příští týden. Srovnával jsme obrazovou kvalitu s Canonem 5D Mk III, mám ho jako jakýsi etalon kvality. V obou případech dostal chudák Canon napráskáno – přestože jsem nastavil jak Leicu, tak Sony na M rozměr, tedy menší než maximální počet pixelů. Tedy: méně pixelů než 24 Mpx Canonu a přesto byl výsledek Jak to tedy je s těmi pixely?
Fotoaparáty lze nastavit na různé rozměry výstupu, někdy je výběr hodně široký. Pro tuto zkoušku jsem zvolil tři typy. Je to plnoformátový 24×36 mm 5D Mk III, tedy Canon, dále pak od téže firmy APS-C zrcadlovku 7D a ještě menší čip má Olympus OM-D E-M5 Mk II se svým Micro 4/3 formátem. Tady je máte všechny vyskládané ke stažení v plném formátu v tabulce, abyste si je mohli sami prozkoumat:
Micro 4/3 | |
APS-C | |
Plný formát 24 x 36 mm | |
Začněme od plnoformátu a budu vždy srovnávat jen velký a střední rozměr. Toto je srovnání výřezu udělaného tak, aby pokryl shodnou plochu obrazu. Vlevo je plný formát, vpravo střední, tedy zmenšen a vpravo malý:
Pochopitelně jsou ty obrázky vpravo o něco menší. Abych je postavil na stejnou linii, zvětšil jsem ten pravý, aby byl shodný s tím levým – budu srovnávat jen velký a střední. Něco podobného by se událo v tisku, kdybychom tiskli ve stejném tiskovém formátu z těchto dvou předloh:
Rozdíl je nepatrný, pokud nějaký, kdybyste nevěděli, že ten vpravo je na počet pixelů stejný, asi byste hádali.
Opakujme pokus s APS-C formátem, použitý přístroj byl Canon 7D:
Stejná operace, ten menší jsem zvětšil:
Opět je vlevo plný formát a vpravo zmenšený. Možná je méně výrazný, ale rozhodně neubylo detailů.
Do třetice všeho dobrého to udělejme s čtyřtřetinovým formátem:
A po zvětšení:
Ani zde nevidím žádný velký rozdíl. Toto je výřez 100% z plného formátu Olympusu:
Zase 100% výřez zabírající stejnou oblast v obrazu – střední formát:
Před časem jsem konal obdobný pokus – tenkrát jsem ale z různých formátů skutečně tiskl, jak uvedeno výše, na jednotný výstup A4 a dal lidem hádat – hádali všelijak, ale přesvědčen nebyl nikdo, který tisk pochází z jakého formátu.
Chápu, že je to úvaha poněkud samoúčelná v dnešní době, kdy je cena jednoho gigabytu na kartě skoro zanedbatelná. Nicméně je fakt, že v praxi by nám naprosto stačilo fotit na menší rozměr – tím spíš, pokud bychom fotky posílali wifinou.
Ale i to by platilo, dokud ty wifiny neposílí a s rukou v kapse nebudou vysílat dvacetimegabytové fotky na všechny světové strany.