Editujeme

Retuš a výměna oblohy

Pan Aleš Santner je pravidelný čtenář našeho serveru. Byl tak laskav, že poslal ukázku své zajímavé práce. Pro město Tachov vytváří obrazové podklady pro kroniku. Napsal k tomu: Vytvářím fotokroniku, nejenom budovy a ulice, ale i jiné věci, jako historické události, sport, uniformované složky, práce a zaměstnanci, srovnávačky (stará+nová fotka). Kupříkladu zpracovává staré historické fotografie a pro zvýšení efektu k nim přidá barevnou oblohu. Dělá to s velkým vkusem, nenásilně. Posuďte – zde je původní fotka:

Pan Aleš Santner je pravidelný čtenář našeho serveru. Byl tak laskav, že poslal ukázku své zajímavé práce. Pro město Tachov vytváří obrazové podklady pro kroniku. Napsal k tomu: Vytvářím fotokroniku, nejenom budovy a ulice, ale i jiné věci, jako historické události, sport, uniformované složky, práce a zaměstnanci, srovnávačky (stará+nová fotka). Kupříkladu zpracovává staré historické fotografie a pro zvýšení efektu k nim přidá barevnou oblohu. Dělá to s velkým vkusem, nenásilně. Posuďte – zde je původní fotka:



Takto vypadá po zpracování:



Jiný příklad – původní zdroj:



…a zpracovaná fotka.



Je to nenásilné, odpovídá to dobovému duchu – kolorované fotografie byly svého času velmi oblíbené. Pan Santner ale prozradil, že fotky upravuje v Zoneru Photo Studiu 15. To je dnes už opravdu historický editor (já používám ZPS 14). Ten umí pracovat s pracovní vrstvou (popal jsem ten proces mnohokrát, například zde pro verzi max 15, dnes je to mnohem sofistikovanější), nicméně výměna oblohy je velmi specifická práce. Postup vyžaduje značnou míru trpělivosti a pečlivosti. Pan Santner ho popisuje asi tak, že nejdřív fotku celkově zlepší, tedy – tonálně ji upraví, dodá kontrast, odstraní nežádoucí prvky, pro svoji zábavu někdy dodá fotku svého pejska… a pečlivě vyčistí oblohu. Ta v podstatě musí být absolutně bílá. Pak udělá výběr prostoru oblohy a do výběru vloží předem připravenou barevnou oblohu tak, aby pasovala do výběru. Obloha tedy je v pracovní vrstvě nad původním obrázkem. Následuje jádro triku. Pracovní vrstvě nastaví režim prolnutí Ztmavit.



V tomto režimu se projeví jen ty pixely, které jsou tmavší než odpovídající pixely v pracovní vrstvě, tedy – jako by pracovní vrstva začala prosvítat a byly vidět tmavší partie obrázku pod ní. Tedy nikoli bílá plocha původní oblohy, ale stromy, antény, dráty atd.

Protože se to nesnadno vysvětlí slovy, je lépe to ukázat a pan Santner byl tak laskav, že celý pracovní postup rozfázoval. V prezentaci PDF si v Acrobat Readeru můžete postup prohlédnout krok za krokem. Pamatujte ale, že ideálně to funguje, jen když je obloha spodního původního obrázku opravdu bílá. Ke stažení je celý návod PDF zde.

Inzerce

Techniku a služby nejlépe nakoupíte ve: