Nezařazené

RAW v Zoneru Photo Studiu 12 – nastavení bílé(2)

Miniseriál o RAWu:
RAW v Zoneru (1)
Nastavení bílé (2)
Doostření, křivky (3)
Vyvolávání RAWu (4)

Jsem rád , že článek z minulého týdne vyvolal takovou pozornost. RAW je diskutované téma v souvislosti s ZPS 12 si o něm můžeme mnoho říct i obecně.

Už minule jsme si řekli, že „editace RAWu“ vlastně žádná neexistuje: RAW je výchozí datový soubor, který musí být vhodným nástrojem převedený do některého z existujících obrazových formátů. Převedený znamená, že on sám, tedy ten původní snímek v datové podobě, zůstává nedotčený a vznikne obrázek. Ostatně, přesně toto se děje v každém fotoaparátu: v jedné fázi je i v nejlevnějším kompaktu RAW a ten se mění na – nejčastěji – JPEG, ten se uloží a RAW se smaže. Jednoduché konvertory umožňují prostý převod, čím složitější jsou konvertory, tím můžeme pro chystanou konverzi připravit více parametrů, které se při převodu uplatní. Toto je tedy základ, který je třeba mít vždy na paměti pro lepší pochopení, co to vlastně děláme.

Posledně jsme si ukazovali, jak se v rawovém konvertoru Photo Studia 12 zachází s expozicí. Připomenu, že ji lze upravovat v poměrně značném rozsahu, avšak neznamená to, že „na expozici nezáleží“, protože „to jde upravit“.

Na čem ale opravdu nezáleží je nastavení vyvážení bílé, pokud pracujeme v RAW. Přirozeně, že z praktických důvodů je lépe to mít nastavené dobře, nicméně i velké úlety lze při úpravě vrátit na zem – bez ztráty kvality obrazu. Má to jednoduchý důvod. Onen datový soubor RAW neobsahuje žádnou barevnou informaci, je to jen zápis o hodnotách náboje vygenerovaného na jednotlivých buňkách. Ovšem konvertor „ví“, v jakém přístroji byl snímek pořízen a jaká je struktura červených, zelených a modrých filtrů na snímači. Při procesu zvaném demozaikování pak vytváří barevnou informaci. V základním nastavení vychází z toho, co si „přečte“ v EXIF souboru fotky. Takže, když bychom dejme tomu fotili na sluníčku a zapomněli na foťáku žárovku, konvertor nám nabídne modrou potvoru… 🙂

Takovou fotku tu nemám, ale mám zde jinou lahůdku. Snímek, se kterým budeme dnes pracovat, jsem pořídil přístrojem Canon EOS 5D Mark II v jeho „picture style“, tedy v předvolbě „krajina“: to je taková vychytávka, že když pracujeme s Canonem v RAW a jdeme do „picture style“, je nutné ty rawy konvertovat v dedikovaném canonském konvertoru, který umí data správně interpretovat podle „picture style“ (ten picture style je samozřejmě zase filtr, tedy nějaké nastavení parametrů). Jiné konvertory to nedovedou, týká se to všech přístrojů EOS vybavených picture style. Nuže, fotka tak, jak jsem ji „vyfotil“ vypadá asi takto:

Jenže když ji otevřu v ZPS12 a jeho RAW modulu neupravenou otevřu v témž editoru, vypadá takto:

Kdo mě zná ví, jak nemám rád dojmologické subjektivní posuzování. Takže, sem s histogramy, vlevo je z původní „nerawové“ fotky a vpravo z té viditelně zmršené:

Pojďme je trochu analyzovat. Levý histogram svědčí o světlejším kontrastnějším obrázku (křivka je víc vpravo a má širší základnu) a také červená a zelená složka v něm harmonicky hrají prim – to je výsledek „picture style“ „krajina“, svěží teplé barvy s důrazem na zeleň). V pravém je křivka užší a zelená takřka v celém svém průběhu převládá nad červenou složkou. Toto budiž připomínkou, že RAW nemusí být vždy a za všech okolností „lepší“ než neraw!

Pojďme tedy na to. Nejdříve si srovnám expozici metodami popsanými minule, takže podrobný popis přeskočím.

Všimněte si, že jsem tvar histogramu zbouchal jakž takž do té správné figury, avšak, zůstaly rozhozené barvy. Tady je to líp vidět na přímém srovnání historgramů, samozřejmě ten rawový je zase vpravo:

Ze srovnání je jasně vidět, jak ta červená dostala napráskáno. Připomenu, že ten šedý tvar, to je součet, to je průběh jasové složky. Věnujme se tedy barvám, vyvážení bílé. Příslušný oddíl, když je otevřený, vypadá takto:

To „výchozí nastavení“ znamená, že takto si to konvertor načetl v EXIFu, takto to bylo vyfoceno: barevná teplota 6220 K a odstín -1, to znamená, že je nastavení hnuté mírně do studenější části spektra. Co s tím? Zde nás čeká mnoho výpadů typu „pokus omyl“, musíme to zkoušet tak dlouho, než dojdeme k výsledku podle vlastní představy.
Nejdříve si pohrajeme s nastavením bílé, to je prakticky totéž jako předvolby WB na fotoaparátu, i názvy jsou stejné. Zkusíme, dejme tomu, stín:

A hned je to veselejší, obrázek zmírnil svoji sinalost, červená posílila, jak je vidět i na histogramu. Zvedla se i teplota v Kelvinech:

To je lákavé, co kdybychom si pohráli s těmi Kelviny? Tady je velký prostor k laboraci. Zkusil jsem jít až na doraz na 10000 Kelvin a podle histogramu to vypadá, že se červená docela slušně prosadila proti zelené, ale ani ona neztratila mnoho na síle:

10000 Kelvin, to je ale extrém spíš pro zasmání. Zkusme ještě jednu metodu, najít barevně neutrální bod pomocí kapátka. Nejdřív ale resetujeme výsledky našeho dosavadního snažení na nulu. Důležité je, odkud nabíráme tu neutrální barvu. Kandidáty tady vidím dva, asfaltku a šedivé pruhy na svetříku toho kluka. Figura je na fotce přednější než asfalt, zkusme svetr. Výsledek je po aplikaci kapátka tento:

Jistě si všimnete, že jsem se dostali taky do hodně vysokých Kelvin! Zajímavé je, že nám kapátko srazilo barevnost hodně doleva, do studené oblasti. Zde musíme postupovat velmi obezřetně, i malé změny se výrazně projevují. Zde doporučuji nepoužívat táhlo ke změně hodnoty, ale klikat na šipčičky nahoru / dolů. Zkusil jsem tedy dojít až na hodnotu +4, výš už mi to připadalo hodně červené. Výsledek je tento:

Dobrali jsme se tedy vcelku přijatelné změny. Teď si je uložme pro další práci, protože budeme v úpravě tohoto snímku příští týden pokračovat.

Shrnutí
Je několik postupů úpravy vyvážení bílé. Začínáme z výchozího nastavení, tedy „jak bylo foceno“. Pak lze aplikovat předvolby, lze upravovat barevnou teplotu v Kelvinech, případně kapátkem hledat barevně neutrální místo na obraze. Opatrně musíme dolaďovat pomocí umístění na barevné stupnici. Dobře nastavený monitor je základ úspěchu, třebaže i zde je histogram zobrazující celkové jasy o tři barevné složky nedocenitelný rádce.

Miniseriál o RAWu:
RAW v Zoneru (1)
Nastavení bílé (2)
Doostření, křivky (3)
Vyvolávání RAWu (4)

Jsem rád , že článek z minulého týdne vyvolal takovou pozornost. RAW je diskutované téma v souvislosti s ZPS 12 si o něm můžeme mnoho říct i obecně.

Už minule jsme si řekli, že „editace RAWu“ vlastně žádná neexistuje: RAW je výchozí datový soubor, který musí být vhodným nástrojem převedený do některého z existujících obrazových formátů. Převedený znamená, že on sám, tedy ten původní snímek v datové podobě, zůstává nedotčený a vznikne obrázek. Ostatně, přesně toto se děje v každém fotoaparátu: v jedné fázi je i v nejlevnějším kompaktu RAW a ten se mění na – nejčastěji – JPEG, ten se uloží a RAW se smaže. Jednoduché konvertory umožňují prostý převod, čím složitější jsou konvertory, tím můžeme pro chystanou konverzi připravit více parametrů, které se při převodu uplatní. Toto je tedy základ, který je třeba mít vždy na paměti pro lepší pochopení, co to vlastně děláme.

Posledně jsme si ukazovali, jak se v rawovém konvertoru Photo Studia 12 zachází s expozicí. Připomenu, že ji lze upravovat v poměrně značném rozsahu, avšak neznamená to, že „na expozici nezáleží“, protože „to jde upravit“.

Na čem ale opravdu nezáleží je nastavení vyvážení bílé, pokud pracujeme v RAW. Přirozeně, že z praktických důvodů je lépe to mít nastavené dobře, nicméně i velké úlety lze při úpravě vrátit na zem – bez ztráty kvality obrazu. Má to jednoduchý důvod. Onen datový soubor RAW neobsahuje žádnou barevnou informaci, je to jen zápis o hodnotách náboje vygenerovaného na jednotlivých buňkách. Ovšem konvertor „ví“, v jakém přístroji byl snímek pořízen a jaká je struktura červených, zelených a modrých filtrů na snímači. Při procesu zvaném demozaikování pak vytváří barevnou informaci. V základním nastavení vychází z toho, co si „přečte“ v EXIF souboru fotky. Takže, když bychom dejme tomu fotili na sluníčku a zapomněli na foťáku žárovku, konvertor nám nabídne modrou potvoru… 🙂

Takovou fotku tu nemám, ale mám zde jinou lahůdku. Snímek, se kterým budeme dnes pracovat, jsem pořídil přístrojem Canon EOS 5D Mark II v jeho „picture style“, tedy v předvolbě „krajina“: to je taková vychytávka, že když pracujeme s Canonem v RAW a jdeme do „picture style“, je nutné ty rawy konvertovat v dedikovaném canonském konvertoru, který umí data správně interpretovat podle „picture style“ (ten picture style je samozřejmě zase filtr, tedy nějaké nastavení parametrů). Jiné konvertory to nedovedou, týká se to všech přístrojů EOS vybavených picture style. Nuže, fotka tak, jak jsem ji „vyfotil“ vypadá asi takto:

Jenže když ji otevřu v ZPS12 a jeho RAW modulu neupravenou otevřu v témž editoru, vypadá takto:

Kdo mě zná ví, jak nemám rád dojmologické subjektivní posuzování. Takže, sem s histogramy, vlevo je z původní „nerawové“ fotky a vpravo z té viditelně zmršené:

Pojďme je trochu analyzovat. Levý histogram svědčí o světlejším kontrastnějším obrázku (křivka je víc vpravo a má širší základnu) a také červená a zelená složka v něm harmonicky hrají prim – to je výsledek „picture style“ „krajina“, svěží teplé barvy s důrazem na zeleň). V pravém je křivka užší a zelená takřka v celém svém průběhu převládá nad červenou složkou. Toto budiž připomínkou, že RAW nemusí být vždy a za všech okolností „lepší“ než neraw!

Pojďme tedy na to. Nejdříve si srovnám expozici metodami popsanými minule, takže podrobný popis přeskočím.

Všimněte si, že jsem tvar histogramu zbouchal jakž takž do té správné figury, avšak, zůstaly rozhozené barvy. Tady je to líp vidět na přímém srovnání historgramů, samozřejmě ten rawový je zase vpravo:

Ze srovnání je jasně vidět, jak ta červená dostala napráskáno. Připomenu, že ten šedý tvar, to je součet, to je průběh jasové složky. Věnujme se tedy barvám, vyvážení bílé. Příslušný oddíl, když je otevřený, vypadá takto:

To „výchozí nastavení“ znamená, že takto si to konvertor načetl v EXIFu, takto to bylo vyfoceno: barevná teplota 6220 K a odstín -1, to znamená, že je nastavení hnuté mírně do studenější části spektra. Co s tím? Zde nás čeká mnoho výpadů typu „pokus omyl“, musíme to zkoušet tak dlouho, než dojdeme k výsledku podle vlastní představy.
Nejdříve si pohrajeme s nastavením bílé, to je prakticky totéž jako předvolby WB na fotoaparátu, i názvy jsou stejné. Zkusíme, dejme tomu, stín:

A hned je to veselejší, obrázek zmírnil svoji sinalost, červená posílila, jak je vidět i na histogramu. Zvedla se i teplota v Kelvinech:

To je lákavé, co kdybychom si pohráli s těmi Kelviny? Tady je velký prostor k laboraci. Zkusil jsem jít až na doraz na 10000 Kelvin a podle histogramu to vypadá, že se červená docela slušně prosadila proti zelené, ale ani ona neztratila mnoho na síle:

10000 Kelvin, to je ale extrém spíš pro zasmání. Zkusme ještě jednu metodu, najít barevně neutrální bod pomocí kapátka. Nejdřív ale resetujeme výsledky našeho dosavadního snažení na nulu. Důležité je, odkud nabíráme tu neutrální barvu. Kandidáty tady vidím dva, asfaltku a šedivé pruhy na svetříku toho kluka. Figura je na fotce přednější než asfalt, zkusme svetr. Výsledek je po aplikaci kapátka tento:

Jistě si všimnete, že jsem se dostali taky do hodně vysokých Kelvin! Zajímavé je, že nám kapátko srazilo barevnost hodně doleva, do studené oblasti. Zde musíme postupovat velmi obezřetně, i malé změny se výrazně projevují. Zde doporučuji nepoužívat táhlo ke změně hodnoty, ale klikat na šipčičky nahoru / dolů. Zkusil jsem tedy dojít až na hodnotu +4, výš už mi to připadalo hodně červené. Výsledek je tento:

Dobrali jsme se tedy vcelku přijatelné změny. Teď si je uložme pro další práci, protože budeme v úpravě tohoto snímku příští týden pokračovat.

Shrnutí
Je několik postupů úpravy vyvážení bílé. Začínáme z výchozího nastavení, tedy „jak bylo foceno“. Pak lze aplikovat předvolby, lze upravovat barevnou teplotu v Kelvinech, případně kapátkem hledat barevně neutrální místo na obraze. Opatrně musíme dolaďovat pomocí umístění na barevné stupnici. Dobře nastavený monitor je základ úspěchu, třebaže i zde je histogram zobrazující celkové jasy o tři barevné složky nedocenitelný rádce.

Designed by WPZOOM