Nezařazené

Průtrž mračen

Trvá sotva pár minut. Je to náhoda, že se k ní přichomejtnete s foťákem v ruce. Stane se to občas – když jste doma. Jak se fotí taková průtrž? Světelné podmínky mizerné, světelné kontrasty žádné. Budeme tedy zkoušet, fotit i editovat.

Je jasné, že hlavní efekt udělají mázlé kapky deště. Nemá smysl se pokoušet o dlouhé časy, při své rychlosti jsou mázlé i při 1/50 nebo 1/25. Spíš má smysl jít s expozicí do mínusu. Víme, že automatika je kalibrovaná na střední šedou. Jakmile jsou špatné světelné podmínky, má tendenci jít do přeexpozice. Můžeme tedy dělat pokusy. Není to bracketing v pravém slova smyslu, ten by nám dal expozici jednou do plusu, podruhé do mínusu. Budeme dělat – ručně – postupnou expozici jenom do mínusu a uvidíme, co z toho vzejde.
Další část se musí odehrát v editoru. Půjde o editaci celoplošnou, takže se můžeme pustit do editace v Zoner Media Exploreru. Nejdříve samozřejmě přeneseme fotky do jiného adresáře a přejmenujeme, ty původní si zachováme.

Jdeme do Upravit-> Vylepšit obraz -> Úrovně (nebo též Shift+L). Vidíme na histogramu, že tu převládají střední tóny, schází hodně tmavé a hodně světlé.

Posuneme tedy posuvníky – zde na vstupní úrovně 64 (levý) a 197 (pravý). Znamená to, že aktuální úroveň jasů 64 bude 0 (černá) a aktuální 197 bude 255 (bílá). Po schválení OK a novém otevření histogramu je situace zásadně jiná – graf je “zubatý”, je vidět, že původní rozložení jasů se změnilo, roztáhlo a některé hodnoty jsou ochuzeny (tam jsou teď ty zuby). Obrázek je teď dramatičtější, “deštivější”. Ještě bychom rádi zvýraznili mázlé kapsy deště. Takže půjdeme znovu do Úrovní a posuneme tentokrát střední posuvník doleva a aby snímek nebyl příliš světlý, půjdeme mu vstříc levým posuvníkem. Tím jsme přišli o některé hodně tmavé tóny, slily se do černé, ale kapky deště jsou teď výraznější.


Plyne z toho ještě jedno poučení – kapky deště jsou samozřejmě výraznější oproti tmavému, pokud možno jednolitému pozadí. Ovšem když je průtrž a jste zrovna v kuchyni u okna a průtrž trvá tři minuty, není na vybranou. Však to taky není na výstavu, nanejvýš do tutoriálu pro poučení jiným.

Trvá sotva pár minut. Je to náhoda, že se k ní přichomejtnete s foťákem v ruce. Stane se to občas – když jste doma. Jak se fotí taková průtrž? Světelné podmínky mizerné, světelné kontrasty žádné. Budeme tedy zkoušet, fotit i editovat.

Je jasné, že hlavní efekt udělají mázlé kapky deště. Nemá smysl se pokoušet o dlouhé časy, při své rychlosti jsou mázlé i při 1/50 nebo 1/25. Spíš má smysl jít s expozicí do mínusu. Víme, že automatika je kalibrovaná na střední šedou. Jakmile jsou špatné světelné podmínky, má tendenci jít do přeexpozice. Můžeme tedy dělat pokusy. Není to bracketing v pravém slova smyslu, ten by nám dal expozici jednou do plusu, podruhé do mínusu. Budeme dělat – ručně – postupnou expozici jenom do mínusu a uvidíme, co z toho vzejde.
Další část se musí odehrát v editoru. Půjde o editaci celoplošnou, takže se můžeme pustit do editace v Zoner Media Exploreru. Nejdříve samozřejmě přeneseme fotky do jiného adresáře a přejmenujeme, ty původní si zachováme.

Jdeme do Upravit-> Vylepšit obraz -> Úrovně (nebo též Shift+L). Vidíme na histogramu, že tu převládají střední tóny, schází hodně tmavé a hodně světlé.

Posuneme tedy posuvníky – zde na vstupní úrovně 64 (levý) a 197 (pravý). Znamená to, že aktuální úroveň jasů 64 bude 0 (černá) a aktuální 197 bude 255 (bílá). Po schválení OK a novém otevření histogramu je situace zásadně jiná – graf je “zubatý”, je vidět, že původní rozložení jasů se změnilo, roztáhlo a některé hodnoty jsou ochuzeny (tam jsou teď ty zuby). Obrázek je teď dramatičtější, “deštivější”. Ještě bychom rádi zvýraznili mázlé kapsy deště. Takže půjdeme znovu do Úrovní a posuneme tentokrát střední posuvník doleva a aby snímek nebyl příliš světlý, půjdeme mu vstříc levým posuvníkem. Tím jsme přišli o některé hodně tmavé tóny, slily se do černé, ale kapky deště jsou teď výraznější.


Plyne z toho ještě jedno poučení – kapky deště jsou samozřejmě výraznější oproti tmavému, pokud možno jednolitému pozadí. Ovšem když je průtrž a jste zrovna v kuchyni u okna a průtrž trvá tři minuty, není na vybranou. Však to taky není na výstavu, nanejvýš do tutoriálu pro poučení jiným.