Nezařazené

Problém s výběrem

Setkávám se s nářky tohoto typu: nafotil jsem 300 fotek, 200 z toho vyhodil, zbylo 50, ale jak vybrat ty nejlepší? Na to samozřejmě neexistuje žádný recept. Ale uvažovat o tom můžeme.

První selekce
Tu lze dělat rovnou ve fotoaparátu. Samozřejmě musíme počítat s tím, že prohlížení a mazání nám ujídá zásobu energie v akumulátorech, takže se to musí dělat s rozumem. Nicméně takto se lze zbavit zřetelně nepovedených snímků.

Druhá selekce
Tu uděláme už v počítači, poté, kdy jsme přehráli snímky do jejich adresáře na disku. Zde záleží na individuálním přístupu – já pracuju v Photo Studiu od Zoneru, nicméně i ACDSee má podobnou utilitu: snímky lze opatřit čísla, v ZPS od 0 do 5, navíc je lze označit i barevnými značkami.Lze to dělat různým způsobem – podle mého názoru je nejlépe si snímky promítat buď v prohlížeči (F4) anebo v režimu promítnout obrázky (F5). V obou případech lze fotky známkovat klávesovou zkratkou Shift+Ctrl+číslo. Lze také otevřít panel pro popis fotek. Ten vypadá takto:

Do horního okénka lze napsat libovolný text, právě tak do okénka “popis”. Vpravo pak lze zaškrtnout hodnocení a značku. Tady je to vidět v detailu:

Když jsme hotovi, lze potom nastavit filtr. Dialog vypadá takto:

Tady je zaškrtnuto: vyber snímky s autorem Neff, hodnocením 1 a značkou zelená. Z celkového množství ZPS vybere jen ty snímky, které odpovídají těmto kritériím. Ty pak lze přepsat do jiného adresáře – anebo hromadně přejmenovat, aby se evidentně odlišily od těch zbývajících. To je velmi dobré opatření, protože fotky zůstanou v původním adresáři a přitom je ten výběr zřetelný. Navíc ho můžeme doplňovat dalšími fotkami.
To je hezké, ale dostali jsme se – dejme tomu – ke třiceti fotkám. A tady jsme u jádra problému – jak je vybrat?

Opět zdůrazňuji, je to individuální a proto berte to co teď napíšu jako čistě osobní názor. Mně se osvědčuje vybrat ty fotky (spíš ty fotky), na které si vzpomenu, které si vybavím, dejme tomu za týden. Něco v podvědomí pracuje a to se o výběr “samo” postará. Byl jsem v jedné redakci novin v Německu a tam podobně řešili výběr agenturní fotky za první stránku: všechny fotky, které během dne došly, přichytili magnetem na plechovou tabuli a celý den kolem tabule chodili – a večer vybrali tu fotku, která je nejvíc zaujala.

Podobně se vybírají fotky na výstavách. Když jste v porotě, děláte předběžné výběry a pak další a další výběr – a fotek je čím dál míň a stejně nakonec vyberete ty “nej”.

Třetí selekce
Radím – tyto “nej” fotky, ať se k nim dostanete jakkoli, si dávejte do nějaké zvláštní adresářové struktury a pokud možno je zálohujte. Možná vás překvapí, jak málo jich bude, ale uvědomte si, jaké fotky věhlasných fotografů znáte: obvykle je to taky deset, patnáct fotek, a je to často výsledek jejich celoživotní práce! Tady výběr udělal život, udělal jej čas.
Hlavní ale je, aby bylo z čeho vybírat… 🙂

Setkávám se s nářky tohoto typu: nafotil jsem 300 fotek, 200 z toho vyhodil, zbylo 50, ale jak vybrat ty nejlepší? Na to samozřejmě neexistuje žádný recept. Ale uvažovat o tom můžeme.

První selekce
Tu lze dělat rovnou ve fotoaparátu. Samozřejmě musíme počítat s tím, že prohlížení a mazání nám ujídá zásobu energie v akumulátorech, takže se to musí dělat s rozumem. Nicméně takto se lze zbavit zřetelně nepovedených snímků.

Druhá selekce
Tu uděláme už v počítači, poté, kdy jsme přehráli snímky do jejich adresáře na disku. Zde záleží na individuálním přístupu – já pracuju v Photo Studiu od Zoneru, nicméně i ACDSee má podobnou utilitu: snímky lze opatřit čísla, v ZPS od 0 do 5, navíc je lze označit i barevnými značkami.Lze to dělat různým způsobem – podle mého názoru je nejlépe si snímky promítat buď v prohlížeči (F4) anebo v režimu promítnout obrázky (F5). V obou případech lze fotky známkovat klávesovou zkratkou Shift+Ctrl+číslo. Lze také otevřít panel pro popis fotek. Ten vypadá takto:

Do horního okénka lze napsat libovolný text, právě tak do okénka “popis”. Vpravo pak lze zaškrtnout hodnocení a značku. Tady je to vidět v detailu:

Když jsme hotovi, lze potom nastavit filtr. Dialog vypadá takto:

Tady je zaškrtnuto: vyber snímky s autorem Neff, hodnocením 1 a značkou zelená. Z celkového množství ZPS vybere jen ty snímky, které odpovídají těmto kritériím. Ty pak lze přepsat do jiného adresáře – anebo hromadně přejmenovat, aby se evidentně odlišily od těch zbývajících. To je velmi dobré opatření, protože fotky zůstanou v původním adresáři a přitom je ten výběr zřetelný. Navíc ho můžeme doplňovat dalšími fotkami.
To je hezké, ale dostali jsme se – dejme tomu – ke třiceti fotkám. A tady jsme u jádra problému – jak je vybrat?

Opět zdůrazňuji, je to individuální a proto berte to co teď napíšu jako čistě osobní názor. Mně se osvědčuje vybrat ty fotky (spíš ty fotky), na které si vzpomenu, které si vybavím, dejme tomu za týden. Něco v podvědomí pracuje a to se o výběr “samo” postará. Byl jsem v jedné redakci novin v Německu a tam podobně řešili výběr agenturní fotky za první stránku: všechny fotky, které během dne došly, přichytili magnetem na plechovou tabuli a celý den kolem tabule chodili – a večer vybrali tu fotku, která je nejvíc zaujala.

Podobně se vybírají fotky na výstavách. Když jste v porotě, děláte předběžné výběry a pak další a další výběr – a fotek je čím dál míň a stejně nakonec vyberete ty “nej”.

Třetí selekce
Radím – tyto “nej” fotky, ať se k nim dostanete jakkoli, si dávejte do nějaké zvláštní adresářové struktury a pokud možno je zálohujte. Možná vás překvapí, jak málo jich bude, ale uvědomte si, jaké fotky věhlasných fotografů znáte: obvykle je to taky deset, patnáct fotek, a je to často výsledek jejich celoživotní práce! Tady výběr udělal život, udělal jej čas.
Hlavní ale je, aby bylo z čeho vybírat… 🙂