Nezařazené

Příroda v mlze

Před nedávnem jsem zde měl článek o fotografování města v mlze. Mlžných rán si v této době užijeme. Jaké jsou další poznatky?
Mlžné obrázky patří do toho druhu snímků, které se tradičně říkalo “high key”, něco jako “vysoký klíč” – že totiž většina tńů se nalézá od střední úrovně doprava, tedy k bílé. Z toho vyplývá jeden důležitý závěr.

Pokud chceme dosáhnout “high key” snímku, je třeba nastavit kompenzaci směrem do plusu – na +0,7 EV nebo dokonce +1 EV. To je jedna cesta. Nelze paušalizovat, každá světelná situace může být specifická – ale proto máme digitální aparáty, abychom si mohli dovolit experimenty.

Nahoře histogram snímku s malým kontrastem, dole h. téhož snímku s vysokým kontrastem.

Druhá cesta vede přes zvýšení kontrastu. Je dobře si všimnout histogramu – snímek pořízený za mlhy s vyšším stupněm kontrastu má bohatší histogram, než snímek s nižším kontrastem. Záleží na záměru. Pokud máme v popředí nějaký výrazný motiv a mlha vytváří atmosféru pozadí, bude asi lépe nastavit vyšší kontrast. Pokud ale vytváříme vysloveně “high key” snímky, doporučil bych spíše experimentovat s nastavením vyššího stupně EV.


Snímek vlevo je pořízen s nastaveným vyšším kontrastem rovnou v aparátu


Snímek vlevo využívá výrazného motivu v popředí, snímek vpravo je plošně řešený.


Před nedávnem jsem zde měl článek o fotografování města v mlze. Mlžných rán si v této době užijeme. Jaké jsou další poznatky?
Mlžné obrázky patří do toho druhu snímků, které se tradičně říkalo “high key”, něco jako “vysoký klíč” – že totiž většina tńů se nalézá od střední úrovně doprava, tedy k bílé. Z toho vyplývá jeden důležitý závěr.

Pokud chceme dosáhnout “high key” snímku, je třeba nastavit kompenzaci směrem do plusu – na +0,7 EV nebo dokonce +1 EV. To je jedna cesta. Nelze paušalizovat, každá světelná situace může být specifická – ale proto máme digitální aparáty, abychom si mohli dovolit experimenty.

Nahoře histogram snímku s malým kontrastem, dole h. téhož snímku s vysokým kontrastem.

Druhá cesta vede přes zvýšení kontrastu. Je dobře si všimnout histogramu – snímek pořízený za mlhy s vyšším stupněm kontrastu má bohatší histogram, než snímek s nižším kontrastem. Záleží na záměru. Pokud máme v popředí nějaký výrazný motiv a mlha vytváří atmosféru pozadí, bude asi lépe nastavit vyšší kontrast. Pokud ale vytváříme vysloveně “high key” snímky, doporučil bych spíše experimentovat s nastavením vyššího stupně EV.


Snímek vlevo je pořízen s nastaveným vyšším kontrastem rovnou v aparátu


Snímek vlevo využívá výrazného motivu v popředí, snímek vpravo je plošně řešený.