Napadlo mě to nad snímkem člena naší Dílny Filipa Suka. Fotili jsme na semináři kompozičních cvičení v ekomuzeu Stará čistírna v Praze Bubenči. Je to stará čistička odpadních vod, všude samé stroje a tma, moc hezké to tam je. A samozřejmě je to prostředí jako dělané pro HDR.
Filipův snímek je tento:

Napadlo mě to nad snímkem člena naší Dílny Filipa Suka. Fotili jsme na semináři kompozičních cvičení v ekomuzeu Stará čistírna v Praze Bubenči. Je to stará čistička odpadních vod, všude samé stroje a tma, moc hezké to tam je. A samozřejmě je to prostředí jako dělané pro HDR.
Filipův snímek je tento:

Napadlo mě, že by třeba bylo dobré, kdyby ta žárovka byla vidět. Možná bylo, možná nebylo, nechme stranou estetické vyznění a zabývejme se technickou stránkou věci. Ve své pracovně jsem si zkusil tu situaci nasimulovat. Lampa a pozadí okna, na okně záclona, venku denní světlo. Je jasné, že musím zvolit postupně několik expozic. Nejdřív exponuji na venek. Vyšlo mi to na 100 ISO 1 / 5 na F 4.0.

Pak musím exponovat na zhasnutou lampu, abych získal bílý vnitřek stínítka. Expozice je vteřina na clonu F5.0.

Potom exponuji na stínítko rozsvícené lampy. Je to 1/40 na F6.3, opět na 100 ISO.

Úplně na konec si nechám snímek baňky, je to expozice 1/200 na clonu F 11. Expozice jsem získal zkusmo, Pokusů bylo, no , hodně.

Nakonec jsem získal sadu různě exponovaných snímků. Je to podstata HDR, až na to, že v klasickém HDR skládáme celou plochu snímků, kdežto tady se zabývám jen jeho malou částí.
Vyskládal jsem si všechny do Photoshopu. Dolů jsem umístil fotku s tmavým oknem, pak přišla fotka se světlým stínítkem, pak světlá rozsvícená a nakonec fotka baňky té žárovky. Naprosto totožně by se to dalo dělat v PS Elements nebo Gimpu nebo Paint Shop Pro a v každém editoru podporujícím vrstvy.

No a teď začne maskování. Budu postupovat odzdola. Vypnu viditelnost prvních dvou vrstev, tu třetí zakryju černou maskou a štětcem s měkkým okrajem budu bílou barvou odkrývat světlé stínítko. Přepálené okno druhého obrázku zůstane pod černou maskou.

Podobně budu postupovat ve třetí a nakonec čtvrté vrstvě. Vždycky ji zakryju černou maskou a budu odkrývat jen to, co je zapotřebí. Napadne vás, že jsem nemusel dělat druhou fotku, že stačilo promaskovat tmavé okno a světlé rozsvícené. Ale ne, hraje tam důležitou úlohu baňka zhasnuté žárovky.

A že to jde udělat ještě úplně jinak, o tom nepochybuju. Všechno lze v Photoshopu dělat úplně jinak. Ale nakonec z toho vyjde mhourající lampa:
