Nezařazené

Přepaly a jak na ně

Lidé se náramně zajímají o barevnou vadu a šum, ale většinou je nechávají v klidu přepaly. Divím se tomu, protože právě přepaly jsou vada, kterou nejde odstranit jinak než retuší, tedy doslova přemalováním. Pojďme se na ně podívat.

Co je přepal
Připomenu, že digitální fotografie sestává s obrazových bodů. Každý z nich má svůj jas a svoji barvu. Ve velkém uzvětšení to vypadá takto:

Všimněte si, že čtverečky vpravo dole odlišíte od sebe – jsou mezi nimi maličké rozdíly. Znamená to, že ani v oblasti vysokých jasů snímek není přepálený. Srovnejte s druhou ukázkou:

Prostředkem se táhne bílý pruh, ve kterém žádné přechody nevidíme, je to čistě bílá plocha. Je přepálená. Žádným ztmavováním a zesilováním a čarováním z této části obrazu už nikdy žádnou kresbu nevydolujeme, je navždy ztracená. Na přepaly nás upozorní histogram, už přímo ve fotoaparátu (pokud přístroj tuto funkci nabízí). Připomenu, že na histogramu je na grafu vlevo černá, vpravo bílá a křivka ukazuje, „kolik od čeho“, tedy jak bohatě jsou v obrázku zastoupené jasy – jasových stupňů je celkem 256:

Přepaly lze zobrazit i barevně – na displeji zrcadlovky, pokud zvolíte funkci „highlights“, tedy „přepaly“, uvidíte na postižených místech blikat černé plošky. Zoner Photo Studio zobrazuje přepaly žlutě, pokud jsou slité plochy jen v jednotlivých kanálech, pak v barvě kanálu (červená, modrá, zelená), tam naopak, kde není kresba ve stínech se ukáže tyrkysová ploška. Takže následující ukázka je obrázek, jehož histogram jsme si prohlédli nahoře:

Jak ten prevít vzniká? Souvisí to s měřením expozice a vlastnostmi fotoaparátu. Světelné hodnoty se typicky měří z většího počtu míst v obraze (počet a rozmístění závisí na konstrukci přístroje). Přístroj zjistí hodnotu ve stínech, ve světlech a nakonec dojde k nějaké průměrné hodnotě. Jakmile jsou temné partie a světlé partie zastoupené více méně stejně, žádné přepaly nevzniknou, toto je histogram a fotka, která k němu patří:

  Stín a světlo jsou zde půl napůl, takže fotoaparát nastavil expozici správně. Problémy nastanou, jakmile to není půl napůl:

Na té další ukázce je vidět, že vznikly přepaly ve všech kanálech (žluté plochy) a v červeném a modrém. Tyrkysové plochy označují stíny:

Ano, stačí pohnou aparátem a neštěstí je hotovo. Jak na to? Jediná rada: je třeba používat expoziční kompenzaci – tato funkce bývá přístupná samostatným tlačítkem anebo je vystrčená někam nahoru v menu, aby byla po ruce. Funkce stlačí expozici jaksi dolů, takže je vše tmavší – a bez úhony přežijí i velmi silně osvětlená světlá místa a jsou prokreslená, nikoli slitá do bílé. Kompenzace je škálovaná po třetinách expoziční hodnoty EV, Vysvětlím: dejme tomu, že nekompenzovaná expozice je 1/125 sec při cloně F 8.0. Hodnota o jeden stupeň EV nižší (=tmavší výsledek) je 1/250 sec (čím kratší osvit, tím méně světla se za daných světelných podmínek přemění na elektrický náboj). No a ty třetiny jsou 1/125 -> 1/160 -> 1/200 -> 1/250 sec. Nemusíte nic počítat, aparát to udělá sám, on vám nabízí ty třetiny, osvity uvádím jen pro pochopení (doufám ne pro zamotání hlavy). Takže jakmile nastavíte kompenzaci expozice, bílá věžička utopená v tmavé zeleni, to přežije bez úhony:

V jarním slunečném počasí je to obzvlášť důležité, protože je jasné světlo díky studenému vzduchu a stíny bývají krutě temné. Výsledek je ovšem třeba kontrolovat na displeji a pokud možno na histogramu.

Lidé se náramně zajímají o barevnou vadu a šum, ale většinou je nechávají v klidu přepaly. Divím se tomu, protože právě přepaly jsou vada, kterou nejde odstranit jinak než retuší, tedy doslova přemalováním. Pojďme se na ně podívat.

Co je přepal
Připomenu, že digitální fotografie sestává s obrazových bodů. Každý z nich má svůj jas a svoji barvu. Ve velkém uzvětšení to vypadá takto:

Všimněte si, že čtverečky vpravo dole odlišíte od sebe – jsou mezi nimi maličké rozdíly. Znamená to, že ani v oblasti vysokých jasů snímek není přepálený. Srovnejte s druhou ukázkou:

Prostředkem se táhne bílý pruh, ve kterém žádné přechody nevidíme, je to čistě bílá plocha. Je přepálená. Žádným ztmavováním a zesilováním a čarováním z této části obrazu už nikdy žádnou kresbu nevydolujeme, je navždy ztracená. Na přepaly nás upozorní histogram, už přímo ve fotoaparátu (pokud přístroj tuto funkci nabízí). Připomenu, že na histogramu je na grafu vlevo černá, vpravo bílá a křivka ukazuje, „kolik od čeho“, tedy jak bohatě jsou v obrázku zastoupené jasy – jasových stupňů je celkem 256:

Přepaly lze zobrazit i barevně – na displeji zrcadlovky, pokud zvolíte funkci „highlights“, tedy „přepaly“, uvidíte na postižených místech blikat černé plošky. Zoner Photo Studio zobrazuje přepaly žlutě, pokud jsou slité plochy jen v jednotlivých kanálech, pak v barvě kanálu (červená, modrá, zelená), tam naopak, kde není kresba ve stínech se ukáže tyrkysová ploška. Takže následující ukázka je obrázek, jehož histogram jsme si prohlédli nahoře:

Jak ten prevít vzniká? Souvisí to s měřením expozice a vlastnostmi fotoaparátu. Světelné hodnoty se typicky měří z většího počtu míst v obraze (počet a rozmístění závisí na konstrukci přístroje). Přístroj zjistí hodnotu ve stínech, ve světlech a nakonec dojde k nějaké průměrné hodnotě. Jakmile jsou temné partie a světlé partie zastoupené více méně stejně, žádné přepaly nevzniknou, toto je histogram a fotka, která k němu patří:

  Stín a světlo jsou zde půl napůl, takže fotoaparát nastavil expozici správně. Problémy nastanou, jakmile to není půl napůl:

Na té další ukázce je vidět, že vznikly přepaly ve všech kanálech (žluté plochy) a v červeném a modrém. Tyrkysové plochy označují stíny:

Ano, stačí pohnou aparátem a neštěstí je hotovo. Jak na to? Jediná rada: je třeba používat expoziční kompenzaci – tato funkce bývá přístupná samostatným tlačítkem anebo je vystrčená někam nahoru v menu, aby byla po ruce. Funkce stlačí expozici jaksi dolů, takže je vše tmavší – a bez úhony přežijí i velmi silně osvětlená světlá místa a jsou prokreslená, nikoli slitá do bílé. Kompenzace je škálovaná po třetinách expoziční hodnoty EV, Vysvětlím: dejme tomu, že nekompenzovaná expozice je 1/125 sec při cloně F 8.0. Hodnota o jeden stupeň EV nižší (=tmavší výsledek) je 1/250 sec (čím kratší osvit, tím méně světla se za daných světelných podmínek přemění na elektrický náboj). No a ty třetiny jsou 1/125 -> 1/160 -> 1/200 -> 1/250 sec. Nemusíte nic počítat, aparát to udělá sám, on vám nabízí ty třetiny, osvity uvádím jen pro pochopení (doufám ne pro zamotání hlavy). Takže jakmile nastavíte kompenzaci expozice, bílá věžička utopená v tmavé zeleni, to přežije bez úhony:

V jarním slunečném počasí je to obzvlášť důležité, protože je jasné světlo díky studenému vzduchu a stíny bývají krutě temné. Výsledek je ovšem třeba kontrolovat na displeji a pokud možno na histogramu.