Nezařazené

Přechodový filtr Tiffen ND 0,6

Nastalo nejbarevnější období roku a mnozí rádi vyrazí ven, do přírody. Nastal čas krajinářů. A možná i přechodových filtrů. Přechodový filtr je takový filtr, který je na každé straně jinak zbarvený. To záměrně říkám obezřetně a kuliferdálně, aby mě někdo nechytal za slovo, že někde uviděl filtr na jedné straně červený a na druhé modrý. Ano, existují barevné přechodové filtry.

Nastalo nejbarevnější období roku a mnozí rádi vyrazí ven, do přírody. Nastal čas krajinářů. A možná i přechodových filtrů. Přechodový filtr je takový filtr, který je na každé straně jinak zbarvený. To záměrně říkám obezřetně a kuliferdálně, aby mě někdo nechytal za slovo, že někde uviděl filtr na jedné straně červený a na druhé modrý. Ano, existují barevné přechodové filtry. Ty prosím pěkně zavrhuji stoprocentně a zásadně a bezvýhradně jako drzý nesmysl v éře Photoshopu. V editoru lze zbarvit cokoli jakkoli a nemusíme kvůli tomu kupovat filtry a prznit zdrojové obrázky.

Pokud má nějaký přechodový filtr smysl, pak je to jenom ND čili neutral density, tedy filtr, který je na jedné straně čirý a na druhé tmavší. Filtr, který zkoumáme dnes, vyrobila firma Tiffen, v provedení 0,6, tedy jeho tmavá část sníží EV o 0,6. V průměru závitu 77 mm stojí i s DPH 2700 Kč.
Práce s ním je prostá. Našroubujeme ho (utáhneme „pevně avšak nikoli hovězí silou“), a můžeme jím otáčet, je mechanicky podobně konstruován jako polarizační filtr. Samozřejmě nejčastěji s ním pracujeme tak, že přechod je vodorovný. No a zde je výsledek.

 


Filtr se dá natočit a můžeme tedy odrazit jednu část obrazu od druhé – zde například byl natočen tmavou částí doleva, aby vykryl mraky, Obrázek je tónově neupravovaný, takže na trávě je vidět, kudy přechod jde.

 


Používáme ho především ke ztmavování oblohy. Zde asi mnohého z vás napadne, že tím pádem vznikne problém, protože přechod je veden středem filtru a každý ví, že středem obrázku vede horizont jen fotografické nemehlo. Ano, to je samozřejmě jeden z velkých problémů přechodových filtrů a projeví se především při takové kompozici, kdy věnujeme větší plochu obloze. No a taky každého napadne, jestli není lepší si vzít polarizační filtr. Takže zde je výsledek mých pokusů. Vlevo nahoře je zkoumaný přechoďák Tiffen ND 06, vpravo nahoře bez filtru, vlevo dole polarizační filtr Tiffen a vpravo přechodový zasouvací filtr Lee – to je systém, kdy do rámečku vsouváme destičku s přechodovým filtrem, což má tu výhodu, že přechod můžeme posadit na libovolné místo v obrazu.

 


Je vidět, že Tiffen ND 06 má největší efekt ztmavení, větší než polarizační filtr – k tomu ale budiž dodáno, že polarizační filtr může mít větší nebo menší efekt i podle aktuálních světelných podmínek. Obrázky čistě zkonvertované z RAW formátu máte dole v ukázkách.

Potud je to zřejmě jasné. Podívejme se ale, co který filtr dělá s kresbou. Takže jsem si zvětšil pořízené snímky na 100 % a srovnal je.

 


Nejlepší kresba je samozřejmě bez filtru, kresba s polarizačním filtrem Tiffen je skoro tak dobrá. Pak přijde přechodový Lee a nejvíc kresbu poškodil právě tento Tiffen přechodový filtr. Fotky v ukázkách 1 až 8 jsem fotil Canonem 7D a objektivem 17-40/4.

Zkoušel jsem přechodového Tiffena i na full frame Canonu 5D (starší verze). Ukázky vidíte dole, obrázky 9 až 12, měl jsem dojem, že výsledky jsou lepší. Opět je tam srovnání s filtrem a bezu filtru (9 a 10), jedenáctka je můj autoportrét a dvanáctka žertík – to to udělá, když se přechoďák otočí tmavým dolů. Enjoy!

Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12