Čas od času přijde na přetřes otázka přechodového filtru, fyzického a digitálního . A s ní otázka zúžená: srovnání těch dvou, digitálního a fyzického! Takže jsem pořizoval dvojice záběrů, vždy bez filtru v RAW i JPEG a s přechodovým filtrem B&W . Zde jsou ony obrázky bez úpravy, jak jsem je pořídil Canonem 7D s objektivem Canon 10-22.
Čas od času přijde na přetřes otázka přechodového filtru, fyzického a digitálního . A s ní otázka zúžená: srovnání těch dvou, digitálního a fyzického! Takže jsem pořizoval dvojice záběrů, vždy bez filtru v RAW i JPEG a s přechodovým filtrem B&W . Zde jsou ony obrázky bez úpravy, jak jsem je pořídil Canonem 7D s objektivem Canon 10-22.

Nahoře bez přechodového filtru, dole s přechodovým filtrem, na proklik vidíte plné rozlišení.

Nejdříve tedy upravím RAW nástrojem Přechod v Camera Raw:

Výsledek je následující:

Přestože je zaostřeno poněkud jinam, celková kresba je jasně lepší z konvertovaného RAW a také nebe mi připadá čistší. Mohu ale použít i další digitální metody. Nik Software ve své nabídce filtrů má i přechodový filtr, samozřejmě jak neutrální, tedy působící na tmavost, tak i barevné. Zde je použití neutrálního filtru:

Výsledek je tento:

Do třetice si vyzkoušejme přechodový filtr v Zoneru. Nasadím černý přechodový filtr a nastavím prolnutí Měkké světlo, jak je vidět na sejmuté obrazovce:

Výsledek je tento:

Srovnání tří úprav, tedy Camera Raw, Nik a Zoner je zde:

Mohu samozřejmě kombinovat, zde je převedeno s přechodovým filtrem z RAW a ještě nahoře ztmaveno Nikem a zesvětleny koruny stromů.

Co s tím? Vždycky jsem horoval pro softwarové řešení. Nicméně on ten kvalitní přechodový filtr má taky hodně co do sebe – zvlášť ten měkký, bez náhlého přechodu. Navíc funguje i jako ochrana a setkal jsem se i s názorem, že je dobré ho mít na objektivu pořád… Námět k přemýšlení!