Nezařazené

Přechodový filtr B+W 702

Tak dlouho jsem se chystal si vyzkoušet B+W 502, až ho nahradili modelem 702. Jako obvykle, nejdříve trochu obecně. Před pěti lety jsem zde seznámil přechodové filtry LEE . Proč si vymýšlet, zopakuji, co jsem o přechodových filtrech psal tenkrát. Je to filtr, který je na jedné straně jinak tmavý než na opačné – mezi jednou i druhou stranou je přechod, proto se mu říká přechodový filtr. Existuje spousta druhů přechodových filtrů. Liší se hustotou ztmavnutí, mírou přechodu i zbarvením. Liší se i konstrukcí. Buď to jsou kulaté filtry v obrubě, která se přišroubuje na závist objektivu (nebo na redukci), anebo jsou pravoúhlé a zasouvají se pak do držáků, které se přišroubují na objektiv. Tento druhý typ je univerzální, protože do držáku lze vkládat kroužky se závitem pro různé průměry objektivu.

Existují barevné přechodové filtry a neutrálně zbarvené, tedy šedé. Těm barevným se ze zásady vyhýbám: jakmile jednou fotku zbarvíte, už není cesta zpátky. Neutrální, tedy šedý filtr, ať celoplošný nebo přechodový, má vliv jenom na expozici – buď na celé ploše, nebo postupně, s přechodem. A jsme u těch přechodových filtrů.

Zmíněný filtr B+W 702 je výrobek divize B+W německé firmy Schneider se sídlem v Kreuznachu. Je obdařen přídomkem MRC. To znamená Multi Resistant Coating. Takto opatřený filtr je odolnější proti poškrábání, lépe se čistí a odpuzuje vodu. Ovšem MRC filtry bývají dvakrát tak drahé než „nemrc“ filtry. Jeho objímka je mosazná a otočná – podobně jako jsou polarizační filtry. I ta mosaz slouží k větší životnosti filtru. Na trhu jsou různé přechodové šedé filtry, konkrétně oz B+W model 701 a 702. L“iší se sílou zbarvení. Model 701 je 50%, znamená to, že jeho tmavá strana propouští 50% světla, tedy snižuje expozici o 1EV. Model 702 je 25%, snižuje propustnost světla o 2EV. takže pokud nám jde o ztmavení oblohy (jako že jde), pan 702 ji ztmaví víc než 701.

Na tu MRC vrstvu je zajímavé podívání, funguje trochu jako zrcátko a v polovině filtru vidíme nápadný předěl.

 


Trochu mě to vyděsilo, když jsem to viděl poprvé, ale na snímku žádný markantní přechod potom není. Zatím jsem měl zkušenosti se staršími modely přechodových filtrů B+W a Tiffen, jakož i vkládacími přechoďáky Lee a Cokin. Cokin mi likvidovaly kresbu a už mi to nesmí do domu. Lee je perfektní, ale hodně nepohodlný. S kulatými přechoďáky jsem nikdy neměl problémy, nicméně muselo se počítat s korekcí expozice. Logicky: když na polovině snímku snížíte propustnost, automatika prodlouží dobu osvitu (nebo otevře clonu) a nefiltrovaná část by mohla být přeexponovaná, takže korekce mi vycházela obvykle na -1 EV. Na první ukázce je záběr bez filtru:


Následuje týž záběr s filtrem.


Pokud jde o kresbu, není třeba se o ni obávat. Na ukázce je srovnání „s“ a „bez“, kresba je identická.


A ten efekt? V těchto dnech je krásné počasí a jakmile jsou mraky na modré obloze, ono to vychází moc dobře i bez filtrů. Přirozeně že modrá obloha trochu ztmavne, ale žádné drama nečekejte. Při konverzi z RAW umí Camera Raw Photoshopu simulovat přechodový filtr – s větším efektem, než dokáže skleněný filtr. Samozřejmě že ale softwarový přístup uspokojivě neřeší problém přepalů.

Pracoval jsem s filtrem o průměru 52 mm, nasazen byl na objektivu Zuiko 12-50 a na fotoaparátu Olympus E-P5. V protisvětle se choval slušně, nicméně slunce vytvoří legrační tečku, jakmile svítí přímo shora na filtr, a nemusí ani být v závěru. Pochopitelně to vyřeší sluneční clona nebo zastínění.


Čekal jsem, že filtr bude mít efekt na vyrovnání osvětlených a zastíněných partií – moc se to ale neprojevilo. No a závěrem, je lépe jít do 701 nebo 702? Vzhledem k nikoli dramatickému efektu 702 si myslím, že ta 701 nemá moc velký smysl, ale to se netýká kvality, opravdu jen účinku. Velké pochyby mám o údaji 25%, respektive -2EV. Mínus dvě évé, to už je panečku něco! Posuďte sami. Tato ukázka je s nasazeným filtrem.


Druhá ukázka je bez filtru. Obloha je světejší, ale zas ne tak o moc, rozdíl mě neohromuje. Kdepak je v té modři -2EV?

Zato tohle je bez filtru s korekcí -2EV, vidíte, jak je obloha při tak silné podexpozici temná, skoro černá? Takovou bych čekal u filtru s -2EV.


Závěrem je srovnání těch horních partií oblohy, filtrované, údajně -2EV a opravdových -2EV. Skutečných -2EV je podstatně tmavších než filtrovaných.


Závěrem se podívejme na ukázku použití filtru Lee, taktéž -2EV. Tady je mezi spodkem a horní partií markantní rozdíl, takový, jako na tomto B+W vidět není. Je tak velký, že to vypadá až trochu nepřirozeně.


B+W 702 se chová decentně, je jistě kvalitní, ke kresbě se chová uctivě, neničí ji, ale to je asi tak vše dobré, co o něm mohu konstatovat.