V červnu jsem tu slíbil, že se budu blíže zabývat přechodovými filtry slovenského výrobce B&R. Vyrábějí se pro držáky P 84,5 mm (systém Cokin a příbuzné) a v profi třídě Lee 100 x 105 mm. Filtry se prodávají například v Megapixelu.Na fotovýpravu do Provence jsem si vzal ukázky té vyšší třídy. Rámeček jsem měl Lee a pro srovnání i přechoďák Lee, síla 0,9, to znamená, že tmavší strana je o 3 EV méně propustná pro světlo než ta spodní. Také béerka jsou takto označena.
Porovnával jsem filtry obou výrobců a bé-erka si s lee-čky v ničem nezadají – s tou výhradou, že nemám zkušenost s oděrem. Přece jenom je to umělá hmota a netuším, jak to bude vypadat za dva roky používání. Lee mám asi ty dva roku, nepoužívám to nijak často, chovám je šetrně a nějaké ty škrábanečky se přece jen projevily. Nezadají znamená, že neničí kresbu a nezdá se mi, že by rušivě zasahovaly do barev. Nějaký barevný posun být musí, nicméně neutralitu zachovávají velmi dobře. Myslím si, že skutečný smysl mají ty 100 x 150, třebaže vyjdou dráž. Výhoda těchto obdélníkových filtrů je v tom, že přechod můžete posadit skoro kam chceme, kdežto čtvercové filtry posouvat nemůžeme. Navíc, ten větší formát se dá snadno použít i bez rámečku (třebaže je to hodně proti slušným mravům), držíme ho přitisknutý k objektivu. Hrozí ovšem ppoškrábání.
Měl jsem 0,9, jak R&B, tak Lee. Ty tři EV, to je opravdu hodně a myslím, že praktičtější je 0,6, tedy 2 EV (znamená to, že horní část je o 2 clony méně exponovaná). Záleží na konkrétní světelné situaci, ale obvykle je to až moc tmavé a vypadá to nepřirozeně.
![](/obrdg2014/jaknato/140811prechod/140811prechod_01m.jpg)
Mám-li být upřímný, tak – pokud je líbivé počasí, tedy modré nebe, zajímavé mraky, sluníčko, ono to vypadá velmi dobře i bez polarizačních nebo přechodových filtrů. A když na to nasadíme přechoďák, vyjde to až jaksi moc:
![](/obrdg2014/jaknato/140811prechod/140811prechod_03m.jpg)
Takhle do vypadalo bez filtru a taky to nevypadá špatně:
![](/obrdg2014/jaknato/140811prechod/140811prechod_04m.jpg)
S přechodovým filtrem se nejlépe pracuje, když máme v krajině rovnou linii, jako je to tady:
![](/obrdg2014/jaknato/140811prechod/140811prechod_02m.jpg)
Podotýkám ovšem, že přechodové filtry se vyrábějí jak s pozvolným přechodem, ten je použit zde, nebo s náhlým přechodem. Ten náhlý přechod se vyplácí tam, kde se můžeme opřít o nějakou rovnou linii, nejlépe o horizont mořské hladiny. Zde je horizont na poušti. Ideální pro přechodový filtr… až na to, že právě tato fotka filtrovaná není…
![](/obrdg2014/jaknato/140811prechod/140811prechod_05m.jpg)
Když je horizont členitý, pak nastávají problémy. Typicky je to v horách. Zde je ukázka zcela nevhodného použití přechodového filtru. Přechod zasáhl nebe, ovšem i skály nad údolím a vypadá to odpudivě.
![](/obrdg2014/jaknato/140811prechod/140811prechod_06m.jpg)
Zajímavé efekty vyvolá přechodový filtr při šedivé zatažené obloze. S přechoďákem je focena tato horská partie. Bylo ovšem nutno posadit přechod nad linii hor, aby se neztmavily špičky skal.
![](/obrdg2014/jaknato/140811prechod/140811prechod_07m.jpg)
Bez přechodového filtru to tam vypadalo vcelku fádně:
![](/obrdg2014/jaknato/140811prechod/140811prechod_08m.jpg)
Shrnutí
Přechodové filtry B&R jsou vysoce kvalitní v malém i velkém provedení. Výhodnější mi připadají ty velké. Jsou dražší, ovšem i tak mají smysl, pokud používáme objektivy s různým průměrem závitu pro filtr (77 a 82, např.), pak hodně ušetříme jak na penězích, tak na prostoru ve výbavě. Přechodový filtr má svoji specifickou hustotu, typicky 1EV (0.3), 2 a 3 EV na tmavší straě, na opačné je čitý, vyrábí se i 4 EV, ale to mi přijde fakt hodně přehnané.
Bavíme se ale o neutrálních, tedy šedých přechodových filtrech. K těm barevným jsem velmi skeptický. Ztmavení fotky lze ještě nějak řešit, ale zásadní zásahy do barevnosti jsou nevratné. Je to volba každého z nás, mně nesmí barevný přechodový filtr do domu.
Alternativa
Je samozřejmě možné ztmavovat a dramatizovat oblohu i editačně. Nejlépe se to udělá rovnou v RAW, Adobe Camera Raw už má přechodový filtr v sobě a ten umí graduálně aplikovat v podstatě libovolné celoplošné úpravy. Z RAW lze vyvolat dvě varianty, světlejší a tmavší a ty pak ve vrstvách spojit. I to je velmi schůdné řešení, o to schůdnější, že nás už nestojí žádné peníze.