Účastník naší Dílny Ladislav Vejtruba begin_of_the_skype_highlighting end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting end_of_the_skype_highlighting poslal z dovolené zajímavé výsledky svého experimentu. Myslím, že mohou zaujmout i naše čtenáře. Ladislav péše.
Tolik tedy Ladislav Vejtruba. Zmíněný nejméně povedený snímek je tento: Potvrzuje tezi, kterou tu často opakuji, že při pořizování statických nočních snímků ze stativu naprosto nemá smysl navyšovat ISO. Také souhlasím s výrokem o cloně: ano, při střední cloně – obvykle na polovině clonového rozsahu, vycházívá to kolem F8.0 – 9.0, objektiv nejlépe kreslí, takže toto zaclonění dává smysl. Snímek č. 2 byl pořízen s expoziční kompenzací -2/3. Snímek je zřetelně tmavý. Nicméně, noční fotky velmi často děláme s kompenzací do mínusu. Co je tedy správně? Odpověď nezníí „nastavte takovou a takovou kompenzaci“, nýbrž „řiďte se histogramem“. Ten – náleží druhé ukázce – vypadá takto: Rozhodující část grafu leží hodně vlevo od poloviny. To je znamení podexpozice. Podívejme se tedy na konečný snímek, který se Ladislavovi – i mně – líbí nejvíc: Všimněte si barevnosti – některé světelné zdroje jsou načervenalé, jiné nazelenalé, čeho se chytit? Nejlépe je, nastavit v noci automatickou WB… a fotit v RAW formátu. Zde je histogram: Posunul se výrazně blíže střední šedé, nicméně jeho hlavní část pořád leží v oblasti tmavých tónů. Přibylo středních tónů a na konci je vidět malinkatý přepal. Toto je zřejmě ideální expozice tohoto nočního snímku. A to je i poučení z krásné pohlednice, kterou nám Ladislav Vejtruba poslal od moře. |
Účastník naší Dílny Ladislav Vejtruba begin_of_the_skype_highlighting end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting end_of_the_skype_highlighting poslal z dovolené zajímavé výsledky svého experimentu. Myslím, že mohou zaujmout i naše čtenáře. Ladislav péše.
Tolik tedy Ladislav Vejtruba. Zmíněný nejméně povedený snímek je tento: Potvrzuje tezi, kterou tu často opakuji, že při pořizování statických nočních snímků ze stativu naprosto nemá smysl navyšovat ISO. Také souhlasím s výrokem o cloně: ano, při střední cloně – obvykle na polovině clonového rozsahu, vycházívá to kolem F8.0 – 9.0, objektiv nejlépe kreslí, takže toto zaclonění dává smysl. Snímek č. 2 byl pořízen s expoziční kompenzací -2/3. Snímek je zřetelně tmavý. Nicméně, noční fotky velmi často děláme s kompenzací do mínusu. Co je tedy správně? Odpověď nezníí „nastavte takovou a takovou kompenzaci“, nýbrž „řiďte se histogramem“. Ten – náleží druhé ukázce – vypadá takto: Rozhodující část grafu leží hodně vlevo od poloviny. To je znamení podexpozice. Podívejme se tedy na konečný snímek, který se Ladislavovi – i mně – líbí nejvíc: Všimněte si barevnosti – některé světelné zdroje jsou načervenalé, jiné nazelenalé, čeho se chytit? Nejlépe je, nastavit v noci automatickou WB… a fotit v RAW formátu. Zde je histogram: Posunul se výrazně blíže střední šedé, nicméně jeho hlavní část pořád leží v oblasti tmavých tónů. Přibylo středních tónů a na konci je vidět malinkatý přepal. Toto je zřejmě ideální expozice tohoto nočního snímku. A to je i poučení z krásné pohlednice, kterou nám Ladislav Vejtruba poslal od moře. |