Nezařazené

Používáme masky v Adobe Photoshop Elements


Koncem roku jsme si tu ukazovali základy práce s maskami v Zoneru jedenáctce. Podívejme se teď, jak se obdobné operace provádějí v PSE. V jistém smyslu je to složitější, avšak výsledky mohou být ještě výraznější. Pro jednoduchost použijeme tentýž obrázek, jako v předcházejícím článku.

Východisko je stejné. Nejdříve uděláme výběr – opět, chceme v první fázi ztmavit nebe, pak budeme zesvětlovat spodek. Kouzelnou hůlkou, nastavenou na toleranci 20, uděláme výběr. Potud je práce stejná. Dále ale budeme pracovat ve vrstvách.

Photoshop, ať plný nebo Elements, nabízí vrstvy úprav. Jsou to vrstvy, které nesou informaci o aplikovaných parametrech a zároveň informaci, kam byly aplikovány. Tedy řečeno lidsky:
pokud chceme, dejme tomu, zesvětlovat nebo ztmavovat, maska úprav nese v sobě nástroj na ovlivňování jasu a kdykoli nám dovolí s nimi pracovat. Pokud pracujeme ve výběru, ten výběr si do sebe uloží jakoby masku. Takže, my jsme udělali výběr a nyní vytvoříme vrstvu úprav – budeme pracovat s jasem. Buď ji vytvoříme z roletového menu:

anebo téhož efektu docílíme poklepáním na ikonku “dělené kolečko” v paletě vrstvy. Zde volíme způsob úpravy, my jsme zvolili jas a kontrast:

Poté se stane toto: v paletě vrstvy přibude vrstva úprav a zároveň se objeví dialog pro úpravu:

Kdybychom teď měnili jas, případně kontrast, aplikovali bychom úpravu přesně do výběru – a nemuseli bychom se nějakými vrstvami úprav zabývat. Takže my v této fázi klepneme na OK a tím zrušíme dialog jas a kontrast, avšak vrstva úprav nám zůstane. Teď musíme klepnout za ikonku maskys při tom tiskneme klávesy Shift a Alt. No a objeví se nám stará známá maska:

To už známe ze Zoneru. I zde máme v paletě nástrojů štětec a můžeme tedy přidávat nebo ubírat s regulovatelnou sílou aplikace tahu štětce a rozmazáním okrajů. Jenže je tu významná změna. Na paletě nástrojů (vlevo) je úplně dole dvojice čtverečků, černý a bílý. To je “barva pozadí a barva popředí”. V režimu práce s barevným obrazem tam lze nadefinovat barvy. Jakmile ale pracujeme s maskami, jsou tam odstíny šedí, od bílé po černou. V tomto případě je tam černá (jako popředí) a bílá (jako pozadí). Masku pak zpracováváme buď nástrojem štětec nebo nástrojem guma. Fungují v podstatě stejně, jenže s opačným znaménkem:

  • Pokud je popředí černé, štětec maluje (přidává masku) a guma maže (ubírá z masky)
  • Pokud je barva popředí bílá, štětec ubírá masku a guma ji přidává. Lze ale nastavit i šedou – v barevnici, která ale okamžitě převádí jakoukoli barvu na neutrální odstín :

    Pomocí ladění

    • velikosti štětce (nebo gumy)
    • procenta krytí
    • tvrdosti štětce
    • barvy popředí

    dokážeme velmi jemně vypracovat masku=výběr. A hlavně: žádná úprava není definitivní, kdykoli se k ní můžeme vrátit. To je jedna z velkých výhod práce ve vrstvách!Na ukázce je takto vypracovaná maska – s přechodem dole a bez přechodu kolem sochy.

    Teď máme masku hotovou a můžeme ztmavovat. Klepneme na ikonku s ozubenými kolečky a hned naskočí dialog zaměřený na jas:

    Ale teď nastává další fáze! Budeme zeslabovat spodek. Přejdeme tedy do spodní vrstvy Turista a znovu si uděláme výběr, invertujeme ho, aby vymaskované bylo tentokrát nebe:

    Pak postupujeme stejně jako v prvním případě. Všimněte si, že původní vrstva úprav zůstala – i s maskou a nastavenými úpravami jasu. Když je druhá maska hotova, začneme s úpravou, zase poklepeme na “kolečka” – budeme tentokrát pracovat s úrovněmi:

    Obrázek je dole zeslaben, ale nebe teď vypadá nepřirozeně tmavé. Nevadí! Vrátíme se k té původní vrstvě úprav a zmírníme efekt stažení jasů.

    V tom je právě ten vtip: máme dvě vrstvy úprav, na každé z nich masku – každou jinou, a dva nástroje a kdykoli k tomu všemu máme přístup a můžeme to měnit. To je nedocenitelná výhoda práce ve vrstvách a práce s maskami.

    Pokud chcete sami experimentovat, původní nezpracovaný obrázek si stáhněte ZDE.

Koncem roku jsme si tu ukazovali základy práce s maskami v Zoneru jedenáctce. Podívejme se teď, jak se obdobné operace provádějí v PSE. V jistém smyslu je to složitější, avšak výsledky mohou být ještě výraznější. Pro jednoduchost použijeme tentýž obrázek, jako v předcházejícím článku.

Východisko je stejné. Nejdříve uděláme výběr – opět, chceme v první fázi ztmavit nebe, pak budeme zesvětlovat spodek. Kouzelnou hůlkou, nastavenou na toleranci 20, uděláme výběr. Potud je práce stejná. Dále ale budeme pracovat ve vrstvách.

Photoshop, ať plný nebo Elements, nabízí vrstvy úprav. Jsou to vrstvy, které nesou informaci o aplikovaných parametrech a zároveň informaci, kam byly aplikovány. Tedy řečeno lidsky:
pokud chceme, dejme tomu, zesvětlovat nebo ztmavovat, maska úprav nese v sobě nástroj na ovlivňování jasu a kdykoli nám dovolí s nimi pracovat. Pokud pracujeme ve výběru, ten výběr si do sebe uloží jakoby masku. Takže, my jsme udělali výběr a nyní vytvoříme vrstvu úprav – budeme pracovat s jasem. Buď ji vytvoříme z roletového menu:

anebo téhož efektu docílíme poklepáním na ikonku “dělené kolečko” v paletě vrstvy. Zde volíme způsob úpravy, my jsme zvolili jas a kontrast:

Poté se stane toto: v paletě vrstvy přibude vrstva úprav a zároveň se objeví dialog pro úpravu:

Kdybychom teď měnili jas, případně kontrast, aplikovali bychom úpravu přesně do výběru – a nemuseli bychom se nějakými vrstvami úprav zabývat. Takže my v této fázi klepneme na OK a tím zrušíme dialog jas a kontrast, avšak vrstva úprav nám zůstane. Teď musíme klepnout za ikonku maskys při tom tiskneme klávesy Shift a Alt. No a objeví se nám stará známá maska:

To už známe ze Zoneru. I zde máme v paletě nástrojů štětec a můžeme tedy přidávat nebo ubírat s regulovatelnou sílou aplikace tahu štětce a rozmazáním okrajů. Jenže je tu významná změna. Na paletě nástrojů (vlevo) je úplně dole dvojice čtverečků, černý a bílý. To je “barva pozadí a barva popředí”. V režimu práce s barevným obrazem tam lze nadefinovat barvy. Jakmile ale pracujeme s maskami, jsou tam odstíny šedí, od bílé po černou. V tomto případě je tam černá (jako popředí) a bílá (jako pozadí). Masku pak zpracováváme buď nástrojem štětec nebo nástrojem guma. Fungují v podstatě stejně, jenže s opačným znaménkem:

  • Pokud je popředí černé, štětec maluje (přidává masku) a guma maže (ubírá z masky)
  • Pokud je barva popředí bílá, štětec ubírá masku a guma ji přidává. Lze ale nastavit i šedou – v barevnici, která ale okamžitě převádí jakoukoli barvu na neutrální odstín :

    Pomocí ladění

    • velikosti štětce (nebo gumy)
    • procenta krytí
    • tvrdosti štětce
    • barvy popředí

    dokážeme velmi jemně vypracovat masku=výběr. A hlavně: žádná úprava není definitivní, kdykoli se k ní můžeme vrátit. To je jedna z velkých výhod práce ve vrstvách!Na ukázce je takto vypracovaná maska – s přechodem dole a bez přechodu kolem sochy.

    Teď máme masku hotovou a můžeme ztmavovat. Klepneme na ikonku s ozubenými kolečky a hned naskočí dialog zaměřený na jas:

    Ale teď nastává další fáze! Budeme zeslabovat spodek. Přejdeme tedy do spodní vrstvy Turista a znovu si uděláme výběr, invertujeme ho, aby vymaskované bylo tentokrát nebe:

    Pak postupujeme stejně jako v prvním případě. Všimněte si, že původní vrstva úprav zůstala – i s maskou a nastavenými úpravami jasu. Když je druhá maska hotova, začneme s úpravou, zase poklepeme na “kolečka” – budeme tentokrát pracovat s úrovněmi:

    Obrázek je dole zeslaben, ale nebe teď vypadá nepřirozeně tmavé. Nevadí! Vrátíme se k té původní vrstvě úprav a zmírníme efekt stažení jasů.

    V tom je právě ten vtip: máme dvě vrstvy úprav, na každé z nich masku – každou jinou, a dva nástroje a kdykoli k tomu všemu máme přístup a můžeme to měnit. To je nedocenitelná výhoda práce ve vrstvách a práce s maskami.

    Pokud chcete sami experimentovat, původní nezpracovaný obrázek si stáhněte ZDE.