Nezařazené

Polopatě: Pravidlo tří

Pokračuji ve volném kurzu fotografování pro začínající a bezradné. Co fotit? Jak fotit? Zdánlivě jednoduché, v praxi obtížně zodpověditelné otázky. Nespěchejme. Pěkně postupně. Nakonec všechno bude v novém, zcela přepracovaném vydání Digitální fotografie polopatě.

Pravidlo tří
Velmi často fotíme větší množství lidí. Slavnosti a akce, všelijaká shromáždění. Pravidlo tří zní:
Jakmile je na fotce víc lidí než tři, hrozí nepřehlednost a zmatek.
Tady je to vidět na příkladu:

Pokračuji ve volném kurzu fotografování pro začínající a bezradné. Co fotit? Jak fotit? Zdánlivě jednoduché, v praxi obtížně zodpověditelné otázky. Nespěchejme. Pěkně postupně. Nakonec všechno bude v novém, zcela přepracovaném vydání Digitální fotografie polopatě.

Pravidlo tří
Velmi často fotíme větší množství lidí. Slavnosti a akce, všelijaká shromáždění. Pravidlo tří zní:
Jakmile je na fotce víc lidí než tři, hrozí nepřehlednost a zmatek.
Tady je to vidět na příkladu:


Na obrázku je dokonalá skrumáž. Divák neví, na co se má dívat, co se fotografovalo. Stačí se ale přiblížit tak, abych měl v hledáčku postavičky tři a už je to lepší:


V podstatě to souvisí s pravidlem Jděte blíž. Ale jak daleko blíž? Pravidlo tří vám pomůže v rozhodování. Tak blízko, aby figury byly tři. Jistě, je dobře si zabrat celek, z dokumentárních důvodů – zde je křest comicsu Petra Kopla. Celkový pohled…


a záběr podle pravidla tří.


Jsme někde na zábavě, je tam výborná atmosféra a pak snadno podlehneme dojmu, že musíme zachytit všechno, v jednom záběru.


Ale to pravidlo tří pomůže obraz zklidnit a zvýraznit. Je třeba se rozhodnout, na kterou ze tří postav budeme ostřit. Na předchozích ukázkách to byla za nejbližší, zde je to ta prostřední.


Celky mají hodnotu spíše dokumentární – s tou výhradou, že každé pravidlo má své výjimky, žádné neplatí absolutně!


Ovšem tři případně dvě postavy jsou výraznější. Už proto, že hlava, tedy obličej, zabírá větší část plochy obrazu.


Někdy je to hodně ku prospěchu věci.


Ideální je rozmístění tří postav do trojúhelníku, když dvě krajní jsou blíž a prostřední je dál. Pak obrázek získá dojem prostorovosti.


Tres faciunt collegium, tři tvoří spolek, říkali latiníci. A tři postavy vyplní ideálním způsobem plochu obrazu.