Nezařazené

Polopatě: Mluvte s těmi lidmi

Jsme teď v létě hodně na cestách a fotíme všechno kolem sebe. Při focení lidí se osvědčuje jeden trik, on to vlastně ani trik není – je to slušnost: usmát se, pozdravit, požádat,zdali můžeme fotit. Nic jednoduššího snad ani nemůže být!

Fotili jsme minulý týden v Provenci levandulová pole. No a najednou – vyloupli se na silnici dva chlapíci, kteří putují po Francii na oslu! Hned jsem popadl aparát a chlapíka střihnul, počkal jsem si na chvíli, kdy kolem jedou motorkáři (situační kontrast nikdy neškodí 🙂 ).

Jsme teď v létě hodně na cestách a fotíme všechno kolem sebe. Při focení lidí se osvědčuje jeden trik, on to vlastně ani trik není – je to slušnost: usmát se, pozdravit, požádat,zdali můžeme fotit. Nic jednoduššího snad ani nemůže být!

Fotili jsme minulý týden v Provenci levandulová pole. No a najednou – vyloupli se na silnici dva chlapíci, kteří putují po Francii na oslu! Hned jsem popadl aparát a chlapíka střihnul, počkal jsem si na chvíli, kdy kolem jedou motorkáři (situační kontrast nikdy neškodí 🙂 ).


To už se k nám blížil druhý. Pozdravil jsem, zeptal jsem se ho, zda bych ho mohl vyfotit a on byl velice milý a svolil.


Sami vidíte rozdíl mezi fotkou jaksi ukradenou a fotkou otevřenou. Samozřejmě není reálné se ptát každého, kdo se má octnout na fotce. Navíc, ne vždycky to vede k dobrému výsledku. V Avignonu před papežským palácem kroužili skejťáci na prknech. Poprosil jsem jednoho, jestli by to mohl střihnout pěkně blízko kolem mě. Připadalo mi to jako dobrý kontrast (zase: situační či obrazový kontrast) – skejťák a velebná architektura. Jenže skejťák se styděl jak slečinka a nic moc z toho nebylo.


Zato tady mi kaskadér Marek Mára Matoušek postál, vlastně poseděl jedna radost!


Ano, vede to k fotce do jisté míry strnulé, protože objekt se vždycky chová trochu nepřirozeně. Ovšem právě z té sebestylizace vyplývá jakýsi bonus: poznáváme, co ten člověk chce, abychom si o něm mysleli. Tahle metoda má ještě jeden pozitivní efekt: odnaučujeme se ostychu, přičemž ostýchavost je při fotografii možná ještě větší hendikep, než rozklepané ruce.