Cvak a je to tam, řekne někdo a co horšího, dělá někdo. Jednou exponovat, tedy – pořídit jeden jediný snímek v živé situaci, to v živé fotografii obvykle nestačí. V mém Desateru, které pořád dokola opakuju posluchačům v mé Dílně, je důležitá zásada, kterou chci teď rozebrat v tomto článku. Dá rozum, že se zásada týká především živé fotografie, ale pozor, nejenom jí.
Cvak a je to tam, řekne někdo a co horšího, dělá někdo. Jednou exponovat, tedy – pořídit jeden jediný snímek v živé situaci, to v živé fotografii obvykle nestačí. V mém Desateru, které pořád dokola opakuju posluchačům v mé Dílně, je důležitá zásada, kterou chci teď rozebrat v tomto článku. Dá rozum, že se zásada týká především živé fotografie, ale pozor, nejenom jí.
Modelový příklad č. 1
Podívejte se na těchto šest snímků. Mezi pořízením prvního a šestého uplynulo 49 vteřin, dá se to vyčíst z EXIF. Potkal jsem svatebčany na náměstí, v ruce jsem měl Olympus OM-D E-M5 s objektivem 12/2.0. Pořídil jsem dva snímky zpředu, minuli mě, předběhl jsem je a ještě dva a pak jsem toho nechal, abych neobtěžoval.
![](/obrdg2014/polopate/141204_situacetrva/141204_situacetrva_01.png)
Nevzešlo z toho nic moc, jenom tahle bizarní street fotka hodně bizarní nevěsty. Nicméně metoda je jasná, dokud se ten děj odehrával, snažil jsem se ho zachytit.
![](/obrdg2014/polopate/141204_situacetrva/141204_situacetrva_01a.jpg)
Tady zase borec se pokoušel trefit mincí studnu přes rameno. Zachytil jsem dvě fotky, dva pokusy, rozdíl je 13 vteřin.
![](/obrdg2014/polopate/141204_situacetrva/141204_situacetrva_01b.jpg)
Ta druhá fotka docela vystihla podstatu věci a zachytila tu ptákovinu:
![](/obrdg2014/polopate/141204_situacetrva/141204_situacetrva_01cm.jpg)
Tady zase mládež se baví výrobou lidského hada na náměstí. Těch fotek jsem pořídil přes dvacet, díru do světa neudělám žádnou z nich. Takový je život, ale zkusil jsem to, ani ta série není záruka úspěchu:
![](/obrdg2014/polopate/141204_situacetrva/141204_situacetrva_04.jpg)
Poučení z příkladu 1: každý děj má nějaký průběh. Cartier Bresson učil, že v jeho průběhu je jeden okamžik rozhodující, tedy ten, který ho nejlépe vystihuje. Samozřejmě se může podařit vystihnout ho na jediné fotce, a právě Bresson v tom byl mistr. Ale pokud fotíme, dokud děj trvá, silně roste pravděpodobnost, že správný okamžik zachytíme.
Modelový příklad 2.
Nemusí vždy jít o prudký vývoj děje, o změnu stanoviště osob, jako to bylo v předchozím oddílu. Velmi často jde o výraz obličeje. Tato série zachycuje manžele léčitele, kteří pracují i s vykládacími kartami. Opravdu to není dynamický děj, oba sedí u stolu a pán se zabývá kartami. Ale jen na jedné fotce je to správné gesto.
![](/obrdg2014/polopate/141204_situacetrva/141204_situacetrva_02.jpg)
Tady ta fotka je. Jistě, teoreticky bych ho mohl zachytit i jednou fotkou. Mně se to podařilo v sérii.
![](/obrdg2014/polopate/141204_situacetrva/141204_situacetrva_03am.jpg)
Modelový příklad 3
Nemusí jít ani o poklidný děj, jako že lidi sedí u stolu a vykládají karty. Vyplatí se fotit v sérii i portrét, ať je to ateliérová fotka…
![](/obrdg2014/polopate/141204_situacetrva/141204_situacetrva_05.jpg)
nebo aranžovaná fotka portrétního typu…
![](/obrdg2014/polopate/141204_situacetrva/141204_situacetrva_06.jpg)
anebo portrét reportážního typu.
![](/obrdg2014/polopate/141204_situacetrva/141204_situacetrva_07.jpg)
Setkal jsem se i s tím, že fotograf sjížděl portrét motorem, tedy vysloveně sérií. Okénko po okénku se výraz tváře nepatrně mění. I když těch fotek pořídíte dvacet, stejně bude jedna nejlepší.
Disclaimer neboli ohražení
Toto není výzva k bezuzdnému bezmyšlenkovému cvakání. Jde opravdu o situace, především lidské (v mém případě často psí) situace. Nevrhnu se na Svatovítskou katedrálu a nebudu ji kropit v naději, že se z toho něco vyklube. Chápu, že se změnila doba a že se už nevrátí ten čas, kdy Hanzelka se Zikmundem exponovali v Egyptě na pyramidách 12 okýnek! Zvláště ke krajinářským fotkám, k architektuře, zátiší – k tomu je třeba přistupovat uvážlivě, s rozmyslem. I ta dynamická fotka vyžaduje rozmysl – žádná ze zde uvedených ukázek nevznikla náhodou, bez kompozičního uvážení. Úvaha a pohotovost ne nevylučují.
Čímž končím, nemaje co k věci dodat, leda že… dokud situace trvá, foťte!