Nezařazené

Podzimní krajina

Posledně jsme tu honili slunce, nyní to budou mraky. Vezmu vás na vycházku podzimní krajinou. Byl to taky trochu test Tamronu 18-250, ten zveřejním v pátek.

Fotografvání krajiny, to je především hra se světlem. Polední světlo je k ničemu, protože není plastické. Smysl má jen ranní a pozdně odpolední slunce. To je zásada, která platí odjakživa a bude asi platit, dokud fotografie bude fotografií.
Podzimní krajina je lákavá především svými barvami. Teď už je skoro po sezóně, a tak je to vždycky, tak dlouho si člověk říká, podívejme, začínají žloutnout listy, až najednou hup a listy jsou dole. Tak daleko nejsme, ale skoro tam jsme.
No a do třetice – důležité je nebe. Podzimní počasí dovede být dramatické a to je dobře, vítr mraky trhá a honí po obloze a vytváří tam rozmanité tvary. Podívejme se teď na pár příkladů.

Příklad první – mraky a louka
Problém je v tom, že nebe je obvykle podstatně jasnější než krajina pod ním. Dá se obejít přechodovým filtrem, ale zkusíme to i bez něho. Podstané je, nepřepálit mraky, tedy exponovat tak, aby v mracích nevznikly přepaly. I za tu cenu, že krajina vyjde temnější. Výsledek je asi takový:

Krajina vychází tmavá, nicméně máme štěstí: nad hřebenem lesa je pásmo jasů, takže velmi snadno aplikujeme nástroj kouzelná hůlka – je v každém lepším editoru, já v tomto případě pracuji se Zoner Photo Studiem 10. Dám pomocí kouzelné hůlky do výběru nejdřív nebe, funkcí úrovně ztmavím modrou oblohu a zvýrazním mraky, pak udělám inverzi, čímž se do výběru dostane krajina a zde funkcí křivky zvýrazním pole a les. Ten výběr bude vypadat v prvním kroku asi takto:

No a když se provede to, co jsem popsal v předchozím textu, výsledek je takovýto:

Jelikož mám rád černobílé fotky, pokračuji v úpravě. V Zoneru PS10 jdu na upravit->efekty->míchání kanálů, kde nastavím „odstíny šedi“ a zdrojové kanály nastavím každý na 33%. Potom potlačuji modrou a povyšuji červenou, dokud nedosáhnu žádoucího efektu černobílé fotky:

Tento příklad zachytil takovou situaci, kdy mraky a krajina byly vcelku v rovnováze a tvarově se doplňovaly. Následující příklad zachycuje situaci, kdy na obloze byly pěkné mraky a krajina byla vcelku bezvýrazná. Líbila se mi linie obzoru. To je ta fotka:

Na tu jsem se vrhnul pomocí míchání kanálů hned!

No a vznikla z toho krajinka, která se mi docela líbí. Ale v každém případě je třeba volit, co vlastně je hlavní obsah té fotky – zde to jsou ty mraky, kdežto samotná krajina hraje roli podružnou, podpůrnou.

Posledně jsme tu honili slunce, nyní to budou mraky. Vezmu vás na vycházku podzimní krajinou. Byl to taky trochu test Tamronu 18-250, ten zveřejním v pátek.

Fotografvání krajiny, to je především hra se světlem. Polední světlo je k ničemu, protože není plastické. Smysl má jen ranní a pozdně odpolední slunce. To je zásada, která platí odjakživa a bude asi platit, dokud fotografie bude fotografií.
Podzimní krajina je lákavá především svými barvami. Teď už je skoro po sezóně, a tak je to vždycky, tak dlouho si člověk říká, podívejme, začínají žloutnout listy, až najednou hup a listy jsou dole. Tak daleko nejsme, ale skoro tam jsme.
No a do třetice – důležité je nebe. Podzimní počasí dovede být dramatické a to je dobře, vítr mraky trhá a honí po obloze a vytváří tam rozmanité tvary. Podívejme se teď na pár příkladů.

Příklad první – mraky a louka
Problém je v tom, že nebe je obvykle podstatně jasnější než krajina pod ním. Dá se obejít přechodovým filtrem, ale zkusíme to i bez něho. Podstané je, nepřepálit mraky, tedy exponovat tak, aby v mracích nevznikly přepaly. I za tu cenu, že krajina vyjde temnější. Výsledek je asi takový:

Krajina vychází tmavá, nicméně máme štěstí: nad hřebenem lesa je pásmo jasů, takže velmi snadno aplikujeme nástroj kouzelná hůlka – je v každém lepším editoru, já v tomto případě pracuji se Zoner Photo Studiem 10. Dám pomocí kouzelné hůlky do výběru nejdřív nebe, funkcí úrovně ztmavím modrou oblohu a zvýrazním mraky, pak udělám inverzi, čímž se do výběru dostane krajina a zde funkcí křivky zvýrazním pole a les. Ten výběr bude vypadat v prvním kroku asi takto:

No a když se provede to, co jsem popsal v předchozím textu, výsledek je takovýto:

Jelikož mám rád černobílé fotky, pokračuji v úpravě. V Zoneru PS10 jdu na upravit->efekty->míchání kanálů, kde nastavím „odstíny šedi“ a zdrojové kanály nastavím každý na 33%. Potom potlačuji modrou a povyšuji červenou, dokud nedosáhnu žádoucího efektu černobílé fotky:

Tento příklad zachytil takovou situaci, kdy mraky a krajina byly vcelku v rovnováze a tvarově se doplňovaly. Následující příklad zachycuje situaci, kdy na obloze byly pěkné mraky a krajina byla vcelku bezvýrazná. Líbila se mi linie obzoru. To je ta fotka:

Na tu jsem se vrhnul pomocí míchání kanálů hned!

No a vznikla z toho krajinka, která se mi docela líbí. Ale v každém případě je třeba volit, co vlastně je hlavní obsah té fotky – zde to jsou ty mraky, kdežto samotná krajina hraje roli podružnou, podpůrnou.