Posledně jsme tu honili slunce, nyní to budou mraky. Vezmu vás na vycházku podzimní krajinou. Byl to taky trochu test Tamronu 18-250, ten zveřejním v pátek.
Fotografvání krajiny, to je především hra se světlem. Polední světlo je k ničemu, protože není plastické. Smysl má jen ranní a pozdně odpolední slunce. To je zásada, která platí odjakživa a bude asi platit, dokud fotografie bude fotografií. Podzimní krajina je lákavá především svými barvami. Teď už je skoro po sezóně, a tak je to vždycky, tak dlouho si člověk říká, podívejme, začínají žloutnout listy, až najednou hup a listy jsou dole. Tak daleko nejsme, ale skoro tam jsme. No a do třetice – důležité je nebe. Podzimní počasí dovede být dramatické a to je dobře, vítr mraky trhá a honí po obloze a vytváří tam rozmanité tvary. Podívejme se teď na pár příkladů.
Příklad první – mraky a louka Problém je v tom, že nebe je obvykle podstatně jasnější než krajina pod ním. Dá se obejít přechodovým filtrem, ale zkusíme to i bez něho. Podstané je, nepřepálit mraky, tedy exponovat tak, aby v mracích nevznikly přepaly. I za tu cenu, že krajina vyjde temnější. Výsledek je asi takový:
Krajina vychází tmavá, nicméně máme štěstí: nad hřebenem lesa je pásmo jasů, takže velmi snadno aplikujeme nástroj kouzelná hůlka – je v každém lepším editoru, já v tomto případě pracuji se Zoner Photo Studiem 10. Dám pomocí kouzelné hůlky do výběru nejdřív nebe, funkcí úrovně ztmavím modrou oblohu a zvýrazním mraky, pak udělám inverzi, čímž se do výběru dostane krajina a zde funkcí křivky zvýrazním pole a les. Ten výběr bude vypadat v prvním kroku asi takto:
No a když se provede to, co jsem popsal v předchozím textu, výsledek je takovýto:
Jelikož mám rád černobílé fotky, pokračuji v úpravě. V Zoneru PS10 jdu na upravit->efekty->míchání kanálů, kde nastavím „odstíny šedi“ a zdrojové kanály nastavím každý na 33%. Potom potlačuji modrou a povyšuji červenou, dokud nedosáhnu žádoucího efektu černobílé fotky:
Tento příklad zachytil takovou situaci, kdy mraky a krajina byly vcelku v rovnováze a tvarově se doplňovaly. Následující příklad zachycuje situaci, kdy na obloze byly pěkné mraky a krajina byla vcelku bezvýrazná. Líbila se mi linie obzoru. To je ta fotka:
Na tu jsem se vrhnul pomocí míchání kanálů hned!
No a vznikla z toho krajinka, která se mi docela líbí. Ale v každém případě je třeba volit, co vlastně je hlavní obsah té fotky – zde to jsou ty mraky, kdežto samotná krajina hraje roli podružnou, podpůrnou. |