Nezařazené

Photoshop Elements 10 – recenze

Bez velkého rozruchu firma |Adobe zveřejnila novou verzi svého editačního a organizačního softwaru PS Elements 10. Jsem příznivec Elements od verze 9, jelikož právě v této verzi už existujícímu nástroji vrstvy přibyly masky. Co nového přináší desítka? Na to odpovím bez dlouhého váhání, nic moc zásadního v editační části. Elements mají modul organizační a editační.

Bez velkého rozruchu firma |Adobe zveřejnila novou verzi svého editačního a organizačního softwaru PS Elements 10. Jsem příznivec Elements od verze 9, jelikož právě v této verzi už existujícímu nástroji vrstvy přibyly masky. Co nového přináší desítka? Na to odpovím bez dlouhého váhání, nic moc zásadního v editační části. Elements mají modul organizační a editační. K nim je přidružený sesterský program Premiere Elements, který slouží k úpravě videa. Taktéž se nemohu vyjádřit, video nevyrábím, ani nemám televizor. Můj zájem se tedy týká výhradně editační části Elements. Organizační nepoužívám, nicméně registruji, že je zde doplněno mnoho nových funkcí, zejména vyhledávání obrázků podle obličejů a podle podobnosti. motivu Nemám však k těmto automatům důvěru a chci mít svůj archiv pod svou vědomou kontrolou.

Elements jsou trochu jinak strukturované než Velký Photoshop. Má tři oddíly, Upravit, Vytvořit a Sdílet (program je v češtině, třebaže při stažení ze stránky adobe.cz se tváří, že o češtině není – až při instalaci se čeština odkudsi vynoří a funguje bezvadně, i s nápovědou). Vypadá to takto:

 


Oddíl Vytvořit se týká výstupu, ať je to tisk, kniha fotografií, přání, kalendář, koláž nebo prezentace a obal CD. Sdílení pomáhá exportu na internetová média, ať je to mail, Facebook či Flickr. Podstatný je samozřejmě oddíl Upravit, to je onen editační modul, o který jde.
Editace má tři režimy. Plná, to je určeno těm, kdo se chtějí prohrabávat nabídkami nástrojů a menu. Nicméně ani „rychlé“ není bez zajímavosti. Je to nabídka snadno pochopitelných nástrojů s táhly, jimiž opravdu rychle upravíme stíny, sytost, barevnou teplotu i zostření. Na této ukázce vidíme "rychlé upravení" – jsou k disposici nástroje na celoplošné úpravy, vlevo na paletě nástrojů je kouzelná hůlka, respektive nástroj pro ryhclý výběr (lze vybrat oblasti s příbuzným jasem), nástroj na bělení zubů a namodření oblohy.

 


Třetí oddíl je průvodce, to je z jistého úhlu výukový program editoru – zde je vše pěkně vysvětleno a navíc se přes vysvětlení dostaneme k nástrojům leckdy i sofistikovaným. Nelze to podceňovat, jsou zde i funkce, které jsou jinak nedostupné – viz níže Ortonův efekt. Na ukázce například vidíte, že se lze dostat ke křivkám.

 


Jako velká vymoženost je inzerována "změna komppozice. V obraze můžete vymezit motiv, se kterým se nemá hýbat:

 


Ten obmalujete zeleně a pak můžete měnit poměr stran, obrázek se zmenší, ale obmalovaný motiv zůstane stejný:

 


Nástroj na ořez fotek (musí se pro něj do položky menu Obraz) nyní nabízí jako pomůcku mřížku s třetinami a kdo by chtěl být precizní jako Leonardo da Vinci, má tam pomůcku k stanovení zlatého řezu (položka Překrytí). Kupodivu se se zlatým řezem počítá jen v dolní části obrazu, lze přepnout zleva doprava a naopak, ale ne nahoru a dolů. Takže svého ptáčka ne – zlato – ořežu.

 


Úspěch bude jistě mít trik Přidat Ortonův efekt – najdeme to v oddílu Upravit – Průvodce. Co je tu jsem popisoval před dvěma lety a ukazoval, jak se to dá udělat v Zoneru (což samozřejmě pořád jde 🙂 ). Tady se to dá udělat pohodlněji. Když to uděláme ve vrstvách a šikovně to promaskujeme, můžeme dosáhnout toho, co se jmenuje „kýč jak bič“. Mimochodem, autor té původní fotky je posluchač mé Dílny Petr Slezák, fotka pořízena při semináři ateliérového portrétu. Zortonil jsem to já.

 


 

Další inzerovanou novinkou je umělé dodání hloubky ostrosti. Fakticky jde o výběr a rozostření "okolo", výsledek je nepřirozený a řekl bych i přihlouplý.

 


Zajímavá je i procedura „dokonalý portrét“ – to je série zásahů do portrétní fotografie, aby se i laikovi zpřístupnily určité retušovací techniky. Hromadu nových filtrů nabízí inteligentní retušovací štětec, je tu třicet nových příležitostí, jak dodat snímku „umělecký“ nádech.

Jestli jste vycítili ironii v mých slovech, máte dobrý nos. Chápu ovšem, že „lid to chce“. Bez ohledu na toto všechno zůstává Photoshop Elements nesmírně výkonný editační nástroj, který za cenu těsně pod 2 tisíce korun nabízí spoustu muziky. Kupovat desítku nemá smysl, pokud vlastníte devítku, avšak pokrok od osmičky je veliký, díky maskám, které byly do oddílu vrstev v devítce přidány. Od toho okamžiku najdete v Elements prakticky všechno to, co při běžné práci potřebujete. Že neumí LAB a CMYK a že jeho Camera Raw je okudlaný, to musíte oželet, ale zase vás může hřát vědomí, že za tyto věci (plus mnoho dalších, samozřejmě) byste museli v plném Photoshopu připlatit pakatel patnácti tisíc korun.
Nezbývá než odpovědět na otázku, která se dere na jazyk. Elements nebo Zoner?

Přimlouval bych se za kombinaci Průzkumníku Zoneru a editace Elements. A protože to možné není, asi nezbude než jít do obého. Organizér PS Elements pozře vaše fotky, zaváže je do uzlíku a bude je spravovat podle svého. Ostatně, podobně to dělá Lightroom anebo appleovský Aperture. Někomu to vyhovuje, mně ne. Chci mít svoje složky pod kontrolou, organizovat je sám a spravovat je podle svého. No a ta editace? Elements dovedou vrstvy a masky, tím je řečeno vše. Navíc nabízejí další vychytávky, jako je skvělé vyjasňování stínů, nahrazování barev a klonovací razítko se zobrazením zdroje a s možností prolnutí „tmavší barva“ a „světlejší barva“. To jsou v praxi nedocenitelné věci. Mizení nežádoucích osob je podružná věc, dobrá pro reklamní prezentace, ale v praxi to moc nefunguje. Takže shrnu – PS Elements 10 dál drží vlajku skvělého editoru s vynikajícím poměrem cena – výkon a věřte, s manažerem Zoneru si dobře rozumí.