Nezařazené

Photokina – návštěva u Sony

Sony předvedl hned tři zásadní novinky, fullframe A99, nový NEX 6 a vůbec historicky první fullframe kompakt RX1. Na detaily jsem se byl ptát na stánku Sony tady v Kolíně nad Rýnem, odpovídal i vykrucoval se jejich technický supervizor Ben Pilling.

Sony předvedl hned tři zásadní novinky, fullframe A99, nový NEX 6 a vůbec historicky první fullframe kompakt RX1. Na detaily jsem se byl ptát na stánku Sony tady v Kolíně nad Rýnem, odpovídal i vykrucoval se jejich technický supervizor Ben Pilling.

NEX 6 přišel první na přetřes. U Sonyho neradi slyší stížnosti na nelidský způsob ovládání této modelové řady. Jejich argument – že je to nářek slýchaný z řad zrcadlovkářů, zvyklých na knoflíkové ovládání. Debatování zde nemá smysl, podstatný je výsledek. NEX 6 se ovládá nejlíp z dosavadních modelů NEX, lépe než sedmička. V prvním info článku Bombardování od Sonyho jsem se zmiňoval o kruhovém voliči režimů na horní stěně. Ono je to ale ve skutečnosti ještě chytřejší. Kolečka jsou dvě na sobě, nahoře je volič a pod tím je fakticky roller. Když zvolíte dejme tomu A (priorita clony), rollerem nastavujete clonu. No a na čtyřcestném voliči směrem dolů máte korekci expozice a máte v podstatě vše, co běžně potřebujete. Elektronický hledáček je na NEX 6 výtečný, zkoušel jsem i rychlé pohyby a ani přímá světla v záběru se nerozmazala.

 


Standardní patice pro blesk


Jediné co mě trochu tahalo za fousy je spoušť, která je na můj vkus trochu hluboká, může to být kusem a rozhodně je možné si na to zvyknout. Myslím, že NEX 6 bude nepříjemný konkurent pro NEX 7, hraje prakticky stejnou muziku, třebaže má nižší rozlišení, a pracuje se s ním mnohem líp než se sedmičkou. Za podstatně míň peněz.

RX 1 je historicky první fullframe kompakt. Lámal jsem informaci, proč volili ohnisko 35 a ne 28. Ohnisko 28 je zejména mezi fotoreportéry tradičně velmi oblíbené a věru nevidím důvod, proč by nemělo být implementované jako pevný objektiv do přístroje určeného hlavně k živé fotografii. Na otázku, zda se dělal výzkum, zněla odpověď, že Sony výsledky výzkumů nezveřejňuje. 35 mm je kompromis a basta, umí krajinu, makro i portrét. Závěrka je centrální, Ben Pilling ujišťoval, že není doplněna elektronickou závěrkou a že i tu 1 / 2000 sec obstará ona centrální závěrka. Což je kupodivu, protože centrální závěrky tradičně zvládaly maximálně 1 / 500 sec.

A 99 byl také předmět mého zájmu. Jde opět o fullframe, ovšem je to přístroj s polopropustným zrcátkem, označuje se zkratkou SLT (single lens translucent). V tiskové zprávě bylo zveřejněno, že zde spolupracují dva moduly na bázi detekce fázového posunu. Jeden modul je umístěn ve vrchní části přístroje, má 19 bodů, 1 křížových – na něj odráží ono „translucent“ polopropustné zrcátko 30% světla prošedšího objektivem. Na snímači samém je dalších 102 pomocných ostřicích bodů, taktéž na bázi analýzy fázového posunu. Ben Pilling nebyl sdílný stran technického řešení. Připomínám, že analýza fázového posunu předpokládá rozklad dopadajícího paprsku hranolem na dva – pokud je obraz neostrý, ty dva dílčí paprsky pak mají rozdílný průběh světelné vlny a teprve po zaostření se srovnají, tedy amplitudy nejsou posunuté. Jak může toto fungovat na fotodiodách snímače? Vyhrožoval jsem mučením – kroucením palce, ale Ben Pilling nepovolil a detaily nesdělil. Toto dvojí řešení má tu výhodu, že předně je snadnější sledování objektu – když vypadne z bodu zaostření, pomocné body na snímači udrží rovinu ostrosti, a kromě toho lze nastavit rozsah ostření, takže je zkrácena doba hledání ostrosti a právě toto hledání je příčina zpoždění a je určujícím faktorem rychlosti focení.

 


Maličkost, která potěší: displej lze vyvrátit o 180 supňů.


 

Vychytávka týkající se všech nových modelů: ty dostaly standardní patici pro blesk podle ISO 518, což rozšiřuje použitelnost přístrojů, není teď třeba žádných redukcí, když kupříkladu použijeme rádiovou řídící jednotku pro blesky Pocket Wizard.

Ke všem uvedeným modelům se vrátím v recenzi, až budou k disposici prodejní vzorky.

 

 


Fotka v upoutávce není falešná reklama –
slečna se na stánku Sony producíruje.
Na proklik si ji zvětšíte.