Nezařazené

Pentax K-S1

Vyšel model Pentax K-S2 a já zjistil ke své hanbě, že mi K-S1 ušel! Napravuji tedy chybu, protože jde o úžasný foťák za neuvěřitelně dobrý peníz. Navíc, K-S2 je něco hodně jiného – koncepčně – než K-S1 a určitě se budou prodávat současně. K-S1 byl oznámen loni v srpnu a vyvolal pozornost svým neobvyklým řešením. Jak si ukážeme, nejvíc debat bylo kolem kruhového voliče režimů. Co je ale podstatné – i se setovým objektivem stojí 15400 Kč (únor 2015) a je přitom nabitý funkcemi a fotí suprově.

Vyšel model Pentax K-S2 a já zjistil ke své hanbě, že mi K-S1 ušel! Napravuji tedy chybu, protože jde o úžasný foťák za neuvěřitelně dobrý peníz. Navíc, K-S2 je něco hodně jiného – koncepčně – než K-S1 a určitě se budou prodávat současně. K-S1 byl oznámen loni v srpnu a vyvolal pozornost svým neobvyklým řešením. Jak si ukážeme, nejvíc debat bylo kolem kruhového voliče režimů. Co je ale podstatné – i se setovým objektivem stojí 15400 Kč (únor 2015) a je přitom nabitý funkcemi a fotí suprově.

Jaký je a komu je určen
Určen je těm, kteří nechtějí chodit v řadě: doma chováte místo psa leguána, jezdíte volvem a nekoukáte na televizi. Majitel Pentaxu nechodí v davu. Ovšem mít tenhle foťák znamená, že nebudete chodit ani v zástupu pentaxáků, protože jde o totální unikát i na Pentax.


Je to jednooká zrcadlovka formátu APS-C (23.5 x 15.6 mm) , s 24 megapixelovým stabilizovaným čipem v kompozitovém těle – stabilizace je tříosá. Nejkratší čas je 1/6000 a sériové focení má frekvenci 5 fotek za vteřinu. Procesor je Prime MII, citlivost od 100 do 51200 ISO. Má 11 zaostřovacích bodů, jeho displej je pevný, třípalcový, s rozlišením 921 tisíc bodů. Hledáček je hranolový. Vestavěný blesk má dosah 10 m, jsou zde sáňky na externí blesk, přičemž synchronizační čas je 1/180 sec. Sériové focení má 5,4 oken za vteřinu, video je HD 1920, kodek H.264, mikrofon stereo. Má USB 2,0 a micro-HDMI výstupy a spolupracuje s wi-fi kartou EyeFi.
Baterka D-LI109 vydrží 410 fotek, přístroj váží 558 g, měří 121 x 93 x 70 mm.


To je tedy velmi úctyhodná výbava na low end fotoaparát za patnáct tisíc sakum pikum. Rozruch vyvolal svým vzhledem. Vypadá trochu jako Lomo, když vypadlo z okna v pátém patře. Jeho levá strana je useknutá, pravá strana je hodně mohutná – a proč ne, líbí se mi, že je tu dost místa na prsty pravé ruky, svírající úchop. A navíc, i když máte našroubovanou stativovou destičku, otevřete prostor pro baterku a kartu. Tělo je chráněné v místě dotyku prstů plastem, vpředu a také vzadu, kde je opora na palec. Jinak je tělo hladké, jak v bílém, tak černém provedení. Další důvody k povyku jsou v následujícím oddílu.

Ovládání a menu Zapíná se páčkou u spouště, bezesporu nejpohodlnější řešení. Kousek dál je tlačítko pro korekci expozice, eventuálně pro nastavení clony v M-ručním režimu. Zde je ergonomicky vzato moje jediná námitka, tlačítko je špatně dosažitelné. Vedle něho je zelené tlačítko pro reset nastavení. Obě tlačítka mají tradiční místo Pentaxů, ale tady jsou na velké vodorovné ploše a nedobře se ovládají. Horní ploše vévodí veliký plochý roller. Na jeho umístění je třeba si zvyknout, zvláště při výměně objektivu: tlačítko pro uvolnění bajonetu je na pravé straně dole u objektivu, takže vám palec nutně přilehne na rolleru a můžete si rozhodit nastavení.


Na zadní stěně je vlevo pod hranou aktivace živého náhledu (focení na displej), v režimu prohlížení se tím mažou fotky. Vpravo od hledáčku je tlačítko pro prohlížení, menu a tlačítko pro uzávěr ostření.
Nejvíce povyku vyvolalo to co je pod tím. Kolem čtyřcestného voliče je totiž kruhový volič režimů. Je tu samozřejmě automatický režim Auto, dále efektové režimy včetně „infra filtru“ a cross processingu, tedy jakési „art režimy“ pro výrobu neobvykle barevných snímků ( viz ukázku 15 a 16) a scénické předvolby (les, pláž, světlo svíčky, ale též noční scenerie HDR. Stačí přepnout na SCN nebo EFFECT a pomocí rolleru volíme to, co chceme: zdánlivě banální, ale zdaleka to tak není vždycky. Toto je naprosto nejpřímější přístup k těmto efektovým funkcím, jaký si lze představit.


Následuje part pro poučené a ten je opravdu bohatý. Je tu pochopitelně režim P, tedy programovatelná automatika. Dále je tu Tv a Av, to je klasická priorita času a clony. Následují pentaxí speciality, jako je tu Sv – priorita citlivosti. Volíme citlivost a jí se přizpůsobí expozice, fakticky je to přímý přístup k ISO. Režim Tav je v podstatě režim M, tedy manuální nastavení expozice, hodnoty se nastavují rollerem a clona / čas se přepínají tlačítkem korekce expozice (jak je to vždy a všude při jednorollerovém uspořádání fotoaparát), avšak je zapnuta automatika citlivosti. Je třeba si nastavit její rozsah, i to se dělá rollerem. No a pak je tu čas B, tedy Bulb, dlouhá expozice.

Pod tím je tlačítko Info. To funguje jako Fn menu, tedy je zde dvacet nabídek, co všechno se dá pomocí rolleru měnit. Prakticky všechno, i takové jemnosti, jako je redukce šumu při vysokých ISO – tři stupně nastavení, kompenzace stínů, HDR. A zase: přístup je doslova bleskový, stačí zmáčknout Info tlačítko a dát palec na roller a už to sviští. Zde je skvělý přístup k volbě AF bodu. Položka SEL umožní kdykoli měnit pohodlně umístění AF bodu. Na menu můžete zapomenout, ve fotomenu je toho málo, co na tomto Info menu není, a patří to spíš do oblasti setupu: například na obrazovce 4 si nastavíte, co si má přístroj pamatovat po vypnutí.. V setupu si můžete vypnout i ten vánoční stromeček, jímž je přístroj ověšen, tedy světelné efekty. Pozdvižení vyvolaly LED diody v předním gripu, indikující samospoušť, zaostření na rozpoznávání tváře a dálkové ovládání. Pěkně svítí i ovládací kombinovaný kotouč vzadu, ale nemusí, když mu to v setup menu zakážete.

Jak se s ním fotí

V recenzi na K30 jsem vysvětloval určité jemnosti v nastavování a dovolím si to tu zopakovat. Zůstalo totiž skutečností, že v manuálu to není moc dobře podáno, proto se to pokusím ozřejmit zde.
Začnu režimem Tav. Víme, že je to prakticky manuální režim, tedy nastavujeme ručně clonu i čas, avšak přístroj nastavuje automaticky ISO. V menu foto – číslo 4 je položka Program pro E-kolečko. Zde lze nastavit funkci předního a zadního rolleru plus zeleného tlačítko pro každý z kreativních režimů, tedy P, Sv, Tv. Av. Tav, M, B a video. Alokace funkce pro roller je vcelku snadno pochopitelná, předním volíme buď clonu nebo čas a naopak. Složitější je to se zeleným kolečkem. Tam lze nastavit P LINE, Tv Shift, Av Shift anebo zelené kolečko jaksi zneškodnit, tedy způsobit aby nic nedělalo. Aby to všechno dobře fungovalo, musí nejdřív být automatické nastavování ISO nastavené od limitu nejnižšího ISO (tedy 100) do našeho maxima. Když zelenému tlačítku přidelíme P LINE, po stisku se nastaví všechno tak, jako kdybychom byli v automatickém programu P. Když nastavíme Tv SHIFT, zelené tlačítko nastaví čas tak, aby při daném ISO odpovídal ručně nastavené cloně. Když nastavíme Av SHIFT, zelené tlačítko nastaví clonu tak, aby odpovídala námi ručně nastavenému času a automatikou nastavenému ISO.
No a tohle můžeme nastavit i u ostatních režimů. Je to tak trochu na palici, doporučil bych nastavovat P-LINE, protože tím napravíme všechny stopy po lidové tvořivosti v oboru nastavování expozice.
Nicméně, asi jsem na to šel špatně. Přístroj stojí 15 tisíc a sáhne po něm nejspíš ten, kdo nemá se zrcadlovkou moc zkušeností. Samozřejmě že se tu vše dá odbýt automatikou a všelijaké ty jemnosti berte jako bonus, vítaný pro toho, kdo se už ve fotografování více orientuje.

Takže: je to naprosto vhodný přístroj i pro začátečníka a jak bude se měnit v pokročilého, s radostným úžasem objeví nové a nové znamenitosti.

Obrazová kvalita
Když jsem tu recenzoval K30, také jsem neskrblil chválou, avšak naříkal jsem nad kvalitou dodávaného setového objektivu, který jakž takž začne kreslit někde o clony F8.0. Přece jen uplynuly dva roky, mění se technologie, zkrátka, tento objektiv se chová jako standardní setový objektiv, velmi slušně. Oproti plné světelnosti je při F5.6 mírné zlepšení a pak je kresba více méně stejná až do F11, pak jde dolů.


Přístroj nabízí v menu Info korekci chromatické vady, toto je ukázka korigované vady:


Jde o výřez z velkého zvětšení, na běžně vnímané fotce nebude fialová kontura patrná.
Šum se drží v normě běžných APS-C obrazových systémů. Do 1600 ISO je bezproblémový, pak samozřejmě záleží na nárocích uživatele a na použití. Živá fotka jistě snese šum při 6400 ISO, při focení krajiny by vadil. Zde je ukázka 100% zobrazení, 1600 ISO.


Shrnutí
Zrcadlovky Pentax mají už tradičně zcela mimořádně výhodný poměr ceny a výkonu a nejinak je tomu zde, v modelu K-S1. Ten se vymyká svým designem, ten je vskutku divoký a jde cestou hop nebo trop, buď se vám ta divočina líbí nebo nelíbí. Bez ohledu na design je uvnitř vysoce výkonné zařízení, přístroj připravený k univerzálnímu nasazení. Je rychlý v ostření i snímání, do velké míry individualizovatelný, se skvělým poměrem cena/výkon. Posuzovaný kus byl vybaven levným setovým objektivem. Má smysl k levnému tělu kupovat drahé objektivy? Objektiv maluje ty obrázky, fotoaparát je jen krabička. Takže v tomto ohledu je volba na každém zájemci.

Ukázky:

1 a 2 a 8 a 9 rpzsah zoomu setového objektivu, 12 protisvětlo, 13 při 800 ISO, 14 při 6400 ISO, 15 a 16 efekty.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16


Zjistěte aktuální cenu, dostupnost a také podrobné parametry digitálního fotoaparátu Pentax K S1.