Na kurzu IDIFu jsme s posluchači narazili a pokračování problému, o kterém jsme tu už psali loni v červnu: bílý pes na tmavém pozadí má přepálenou srst. Řešení je snadné, expozici kompenzujeme do mínusu. Když ale fotíme jenom bílou srst, co potom? Pak musíme kompenzovat do plusu. Kdo toto pochopí, má v podstatě expoziční záhady vyřešené. Zkusme to tedy nějak srozumitelně vyložit.
![]() ![]() Je jasné, proč to je. Expoziční automatika, pokud je nastavena na celoplošné měření, vyhodnocuje sílu světla odraženého z různých míst obrazu – zde z trávy i z bílé srsti. Pak stanoví nějaký průměr a podle něho nastaví v určitém poměru velikost clony a rychlost závěrky. Pokud ovšem je nějaká partie v obraze mimořádně nad průměrem jasu, bude přepálená. Expoziční kompenzací musíme tedy jít dolů, abychom získali kresbu i v oblasti nejvyšších jasů. To je snad jasné a psali jsme o tom už loni v červnu (a jindy mockrát taky, ono je to pořád dokola). Jenže co když uděláme snímek jenom bílé srsti? Pokusme se o to. Nastavíme přístroj na makrorežim a přiblížíme se k ozářené srsti tak, aby v záběru byla jenom bílá barva. Jenže – bez jakékoli kompenzace – na snímku nebude bílá srst bílá, nýbrž šedivá: ![]() Abychom se nedohadovali o tom, co je bílé a co není, podíváme se na histogram tohoto obrázku: ![]() Je na něm vidět, že na snímku není bílá vůbec obsažena – jen šedé tóny. Stejný efekt bychom získali, kdybychom fotografovali, dejme tomu, zasněženou pláň ozářenou sluncem, také by byla našedlá, podexponovaná. ![]() O tom, že jsme exponovali správně, nás opět přesvědčí pohled na histogram tohoto snímku, exponovaného s kompenzací +2/3: ![]() Takže to je ten paradox, kdy jednoho a téhož psa za stejných světelných podmínek fotíme jedou s expoziční kompenzací -2/3 EV a podruhé s kompenzací + 2/3. Paradox snadno pochopíme, když si uvědomíme, že do procesu měření a následného nastavení expozice vchází vše co je v záběru, tedy v první případě bílá srst plus tmavá tráva, podruhé jenom bílá srst. |
Na kurzu IDIFu jsme s posluchači narazili a pokračování problému, o kterém jsme tu už psali loni v červnu: bílý pes na tmavém pozadí má přepálenou srst. Řešení je snadné, expozici kompenzujeme do mínusu. Když ale fotíme jenom bílou srst, co potom? Pak musíme kompenzovat do plusu. Kdo toto pochopí, má v podstatě expoziční záhady vyřešené. Zkusme to tedy nějak srozumitelně vyložit.
![]() ![]() Je jasné, proč to je. Expoziční automatika, pokud je nastavena na celoplošné měření, vyhodnocuje sílu světla odraženého z různých míst obrazu – zde z trávy i z bílé srsti. Pak stanoví nějaký průměr a podle něho nastaví v určitém poměru velikost clony a rychlost závěrky. Pokud ovšem je nějaká partie v obraze mimořádně nad průměrem jasu, bude přepálená. Expoziční kompenzací musíme tedy jít dolů, abychom získali kresbu i v oblasti nejvyšších jasů. To je snad jasné a psali jsme o tom už loni v červnu (a jindy mockrát taky, ono je to pořád dokola). Jenže co když uděláme snímek jenom bílé srsti? Pokusme se o to. Nastavíme přístroj na makrorežim a přiblížíme se k ozářené srsti tak, aby v záběru byla jenom bílá barva. Jenže – bez jakékoli kompenzace – na snímku nebude bílá srst bílá, nýbrž šedivá: ![]() Abychom se nedohadovali o tom, co je bílé a co není, podíváme se na histogram tohoto obrázku: ![]() Je na něm vidět, že na snímku není bílá vůbec obsažena – jen šedé tóny. Stejný efekt bychom získali, kdybychom fotografovali, dejme tomu, zasněženou pláň ozářenou sluncem, také by byla našedlá, podexponovaná. ![]() O tom, že jsme exponovali správně, nás opět přesvědčí pohled na histogram tohoto snímku, exponovaného s kompenzací +2/3: ![]() Takže to je ten paradox, kdy jednoho a téhož psa za stejných světelných podmínek fotíme jedou s expoziční kompenzací -2/3 EV a podruhé s kompenzací + 2/3. Paradox snadno pochopíme, když si uvědomíme, že do procesu měření a následného nastavení expozice vchází vše co je v záběru, tedy v první případě bílá srst plus tmavá tráva, podruhé jenom bílá srst. |