Papírový program a flash v digitální fotografii. Ležím v posteli malého hotýlku v Benátkách a nemůžu spát. Množství událostí a dojmů na člověka doslova útočí. Při procházkách městem jsem narazil na pověstné papírové benátské masky. Skvělý materiál, proč neshrnout mé dosavadní zkušenosti s využitím papíru s moderní digitální technikou? Protože hodně pracuji s mladými lidmi, kteří začínají fotografovat a zrovna neoplývají nadbytkem finančních prostředků, ale touží po dokonalých fotografiích, vzpomněl jsem si, kterak po válce při nedostatku kvalitních fotopřístrojů Ing. Koblic využil právě potenciál českého kutilství ke stavbě fotoaparátů za pár korun z papíru. 1. Rozptylné bílé přídavné desky k blesku, používám asi 3 roky. Mám čtyři rozměry: A4, větší A3, úzkou 2xA3 na výšku a velkou desku cca 100x70cm. To podle objektu, který fotografuji. Dávají skvěle rozptýlené měkké světlo velkého blesku. Jsou laciné a lehké. Dá se použít jako výchozí materiál lepenka z krabice nebo zbytky Kapy. S přáním dobrého světla Na návštěvě u Neubertů Bližší pohled na adjustaci jednoho z blesků ve stěně krabice: No a takhle funguje svícení s odraznou deskou: Blesklo to! Snímek je nasvícen jednou ze škatulí. Vzadu vidíte muzeální, leč funkční zábleskové zařízení. Pořizovací cena za hubičku. Fotil jsem Samsungem NX100, podotýkám to proto, že si jeho aktivní sáňky dokázaly porozumět s „kostičkou“ synchronizačního kabelu z roku raz dva. Nevýhody Ty škatule samozřejmě nemají pilotní světlo, takže k nasvícení dojdete metodou pokus – omyl, která je náročná jak pro fotografa, tak pro model. Přirozeně, že Jan Neubert už má zkušenost, jak mu to v tom jeho ateliéru svítí, takže fáze pokusů je u něho krátká. Navíc, jednu z krabic vybavil pilotním světlem, i to tedy lze (pozor na bezpečnost… žárovky dovedou pekelně hřát, hasičům a bezpečnostním technikům se asi při četbě těchto řádků ježí chlupy na zádech). Na další problém upozornil i autor vynálezu – pokud se používají nějaké trofejní blesky, o automatice a ETTL měření není ani řeči. Expozici a vyladění světel je nutno konati ručně. Také focení pod širou oblohou pomocí papírových bronkolorů je možné, leč obtížné když fouká vítr. A ještě něco – adjustace krabic, tato otázka vás jistě taky napadne. Neubert je věší, jednak ke stropu, jednak k jednoduchým kovovým šibeničkám. Krabice visí na provazovém závěsu, inspirovaném z papírových draků – aby bylo možno snadno najít těžiště a měnit sklon papírového reflektoru. Tolik v kostce vše, drobných problémů se jistě vyskytne víc, ale ty si každý odhalí a vyřeší sám, což mu přidá k jeho radostnému edisonskému pocitu. J Za čtenáře děkuji panu Neubertovi – pokud ho chcete lépe poznat, stačí navštívit jeho webovou stránku. Ohlasy: |
Papírový program a flash v digitální fotografii. Ležím v posteli malého hotýlku v Benátkách a nemůžu spát. Množství událostí a dojmů na člověka doslova útočí. Při procházkách městem jsem narazil na pověstné papírové benátské masky. Skvělý materiál, proč neshrnout mé dosavadní zkušenosti s využitím papíru s moderní digitální technikou? Protože hodně pracuji s mladými lidmi, kteří začínají fotografovat a zrovna neoplývají nadbytkem finančních prostředků, ale touží po dokonalých fotografiích, vzpomněl jsem si, kterak po válce při nedostatku kvalitních fotopřístrojů Ing. Koblic využil právě potenciál českého kutilství ke stavbě fotoaparátů za pár korun z papíru. 1. Rozptylné bílé přídavné desky k blesku, používám asi 3 roky. Mám čtyři rozměry: A4, větší A3, úzkou 2xA3 na výšku a velkou desku cca 100x70cm. To podle objektu, který fotografuji. Dávají skvěle rozptýlené měkké světlo velkého blesku. Jsou laciné a lehké. Dá se použít jako výchozí materiál lepenka z krabice nebo zbytky Kapy. S přáním dobrého světla Na návštěvě u Neubertů Bližší pohled na adjustaci jednoho z blesků ve stěně krabice: No a takhle funguje svícení s odraznou deskou: Blesklo to! Snímek je nasvícen jednou ze škatulí. Vzadu vidíte muzeální, leč funkční zábleskové zařízení. Pořizovací cena za hubičku. Fotil jsem Samsungem NX100, podotýkám to proto, že si jeho aktivní sáňky dokázaly porozumět s „kostičkou“ synchronizačního kabelu z roku raz dva. Nevýhody Ty škatule samozřejmě nemají pilotní světlo, takže k nasvícení dojdete metodou pokus – omyl, která je náročná jak pro fotografa, tak pro model. Přirozeně, že Jan Neubert už má zkušenost, jak mu to v tom jeho ateliéru svítí, takže fáze pokusů je u něho krátká. Navíc, jednu z krabic vybavil pilotním světlem, i to tedy lze (pozor na bezpečnost… žárovky dovedou pekelně hřát, hasičům a bezpečnostním technikům se asi při četbě těchto řádků ježí chlupy na zádech). Na další problém upozornil i autor vynálezu – pokud se používají nějaké trofejní blesky, o automatice a ETTL měření není ani řeči. Expozici a vyladění světel je nutno konati ručně. Také focení pod širou oblohou pomocí papírových bronkolorů je možné, leč obtížné když fouká vítr. A ještě něco – adjustace krabic, tato otázka vás jistě taky napadne. Neubert je věší, jednak ke stropu, jednak k jednoduchým kovovým šibeničkám. Krabice visí na provazovém závěsu, inspirovaném z papírových draků – aby bylo možno snadno najít těžiště a měnit sklon papírového reflektoru. Tolik v kostce vše, drobných problémů se jistě vyskytne víc, ale ty si každý odhalí a vyřeší sám, což mu přidá k jeho radostnému edisonskému pocitu. J Za čtenáře děkuji panu Neubertovi – pokud ho chcete lépe poznat, stačí navštívit jeho webovou stránku. Ohlasy: |