Nezařazené

Panasonic Lumix Vario 1:4/7-14 ASPH (recenze)

Do letního počasí jsem vyrazil s širokáčem pro formát Micro 4/3, nasazený na paňákovi GF1. Takže popořadě:
Je to extrémně širokoúhlý zoom s rozsahem odpovídajícím 14 – 28 mm kinofilmového přístroje (crop factor 2x). Světelnost F4.0 je stálá v průběhu zoomování (= charakteristický znak špičkové optiky). Největší clona je F22. Objektiv má 16 prvků ve 12 skupinách, 2 členy jsou asférické (odtud šlechtický titul ASPH) a čtyři je dlouhý 83 mm, váží 300 g. Má pevně zabudovanou „kopretinovou“ sluneční clonu. To že ji neztratíte je výhoda, trochu ale překáží při čištění. Ostření je vnitřní, zoomování nikoli, jenže prodloužení délky je schované za sluneční clonou. Nějaké šroubování filtrů nepřichází v úvahu, nicméně není tu ani šuplík pro želatinové filtry. Minimální zaostřovací vzdálenosti je 25 cm, poměr zobrazení je 1:12,5. Zobrazovací úhel je až 114 stupňů.

Objektiv má dva prstence, blíže k tělu je zoomování, dále je tenčí prstenec pro ruční ostření. Žádné další ovládací prvky na objektivu nenajdeme.

Nasazený na GF1 působí mohutným dojmem, zvláště když jsme (jako já) zvyklí na „pancake“ palačinku 20 mm. Nicméně dobře padne do ruk a dodává nám příjemný pocit jistoty. Přezoomování vyžaduje pohyb cca 80 stupňů, je dostatečně tuhé a přesné. Škálování je po ař do 10 po milimetrech, pak 12 a 14. Není tu stabilizátor, bylo by to podivné kdyby byl, na těch 7 mm ohniska s přehledem udržíme 1/10 sec z ruky.

Výkon
Objektiv excelentně kreslí od plné světelnosti, začněme středovou oblastí při 7 mm. Problémy začne mít při cloně F16 a clona F22 věru není na výši.

V rozích je kresba slabší, ale katastrofa to naprosto není. Samozřejmě, zase při té cloně F22 je kresba úměrně slabší.

Ohnisko 14 mm se chová obdobně, pravda, zvadnutí kresby při F22 je méně výrazné. Zde je střed:

V kraji pozorujeme stejný jev jako při 7 mm:

Obdivuhodná je absence soudkové vady. Zde je ukázka při 7 mm ohnisku:

Nepřekvapí, že při delším ohnisku je situace stejná, žádné vypouklé linie:

No a jak je to s chromatickou aberací? Následující ukázka je pořízena proti slunci v okraji obrazu, tedy za situace, kdy sakra krucinál tam musí být aberace. Jenže není… 🙂

Na webu jsem se dočetl, že určitá aberace je při použití tohoto objektivu na Olympusu, vyzkoušel jsem a ouha, je to pravda – sice žádná velká katastrofa, nicméně rozdíl tam je. Zajímavě se chová, když je v záběru slunce – nezobrazí ho jako hvězdičku, ale jako takový rozmázlý knedlík, nicméně vnitřní reflexy jsou nepatrné:

Pro praxi: samozřejmě, ten ekvivalent 14 mm a tím pádem úhel záběru 114 stupňů je určen pro speciální širokoúhle řešené záběry – a zde hrozí autorovi nebezpečí klišé, když bude všechno brát „zeširoka“. Nicméně ohnisko ekv. 28 mm je velmi rozumné pro běžné fotografování. Dovedu si představit, že by někdo měl tenhle objektiv jako záklaďák… S tím ovšem souvisí i rychlost ostření. Objektiv je určen pro formát micro 4/3. V nabídce jsou i standardní objektivy 4/3, které lze s redukcí na „micro“ použít. Ovšem jejich pomalost je takřka za hranicí normální použitelnosti. Fotografování s tímto objektivem sice není tak rychlé jako když máte rychlý objektiv na zrcadlovce s jejím AF na bázi fázového posunu,. ale jak říkají na Moravě, „dá sa“. Můžete si troufnout i na živou fotografii a to je pro tento objektiv zásadně důležité.

Samozřejmě, jde o špičkovou optiku a ta musí být zaplacena, objektiv stojí 31 tisíc (červen 2010) a to věru není málo.

Ukázky:

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14

Do letního počasí jsem vyrazil s širokáčem pro formát Micro 4/3, nasazený na paňákovi GF1. Takže popořadě:
Je to extrémně širokoúhlý zoom s rozsahem odpovídajícím 14 – 28 mm kinofilmového přístroje (crop factor 2x). Světelnost F4.0 je stálá v průběhu zoomování (= charakteristický znak špičkové optiky). Největší clona je F22. Objektiv má 16 prvků ve 12 skupinách, 2 členy jsou asférické (odtud šlechtický titul ASPH) a čtyři je dlouhý 83 mm, váží 300 g. Má pevně zabudovanou „kopretinovou“ sluneční clonu. To že ji neztratíte je výhoda, trochu ale překáží při čištění. Ostření je vnitřní, zoomování nikoli, jenže prodloužení délky je schované za sluneční clonou. Nějaké šroubování filtrů nepřichází v úvahu, nicméně není tu ani šuplík pro želatinové filtry. Minimální zaostřovací vzdálenosti je 25 cm, poměr zobrazení je 1:12,5. Zobrazovací úhel je až 114 stupňů.

Objektiv má dva prstence, blíže k tělu je zoomování, dále je tenčí prstenec pro ruční ostření. Žádné další ovládací prvky na objektivu nenajdeme.

Nasazený na GF1 působí mohutným dojmem, zvláště když jsme (jako já) zvyklí na „pancake“ palačinku 20 mm. Nicméně dobře padne do ruk a dodává nám příjemný pocit jistoty. Přezoomování vyžaduje pohyb cca 80 stupňů, je dostatečně tuhé a přesné. Škálování je po ař do 10 po milimetrech, pak 12 a 14. Není tu stabilizátor, bylo by to podivné kdyby byl, na těch 7 mm ohniska s přehledem udržíme 1/10 sec z ruky.

Výkon
Objektiv excelentně kreslí od plné světelnosti, začněme středovou oblastí při 7 mm. Problémy začne mít při cloně F16 a clona F22 věru není na výši.

V rozích je kresba slabší, ale katastrofa to naprosto není. Samozřejmě, zase při té cloně F22 je kresba úměrně slabší.

Ohnisko 14 mm se chová obdobně, pravda, zvadnutí kresby při F22 je méně výrazné. Zde je střed:

V kraji pozorujeme stejný jev jako při 7 mm:

Obdivuhodná je absence soudkové vady. Zde je ukázka při 7 mm ohnisku:

Nepřekvapí, že při delším ohnisku je situace stejná, žádné vypouklé linie:

No a jak je to s chromatickou aberací? Následující ukázka je pořízena proti slunci v okraji obrazu, tedy za situace, kdy sakra krucinál tam musí být aberace. Jenže není… 🙂

Na webu jsem se dočetl, že určitá aberace je při použití tohoto objektivu na Olympusu, vyzkoušel jsem a ouha, je to pravda – sice žádná velká katastrofa, nicméně rozdíl tam je. Zajímavě se chová, když je v záběru slunce – nezobrazí ho jako hvězdičku, ale jako takový rozmázlý knedlík, nicméně vnitřní reflexy jsou nepatrné:

Pro praxi: samozřejmě, ten ekvivalent 14 mm a tím pádem úhel záběru 114 stupňů je určen pro speciální širokoúhle řešené záběry – a zde hrozí autorovi nebezpečí klišé, když bude všechno brát „zeširoka“. Nicméně ohnisko ekv. 28 mm je velmi rozumné pro běžné fotografování. Dovedu si představit, že by někdo měl tenhle objektiv jako záklaďák… S tím ovšem souvisí i rychlost ostření. Objektiv je určen pro formát micro 4/3. V nabídce jsou i standardní objektivy 4/3, které lze s redukcí na „micro“ použít. Ovšem jejich pomalost je takřka za hranicí normální použitelnosti. Fotografování s tímto objektivem sice není tak rychlé jako když máte rychlý objektiv na zrcadlovce s jejím AF na bázi fázového posunu,. ale jak říkají na Moravě, „dá sa“. Můžete si troufnout i na živou fotografii a to je pro tento objektiv zásadně důležité.

Samozřejmě, jde o špičkovou optiku a ta musí být zaplacena, objektiv stojí 31 tisíc (červen 2010) a to věru není málo.

Ukázky:

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14