Panasonic Lumix DMC-TZ20 (recenze)

Špičkový kompakt vybavený GPS a novým procesorem a HD videem a 3D zobrazením, to je důstojný pokračovatel řady, kterou tu už nějakou dobu sledujeme.

Jde o čtrnáctimegový kompakt s šestnáctinásobným zoomem, klasicky řešený. Je zaměřen na náročnější klientelu, která chce mít kvalitní cestovní přístroj, který všechno umí sám, ale také je připraven vyhovět i nárokům poučeného uživatele. Má bratříčka TZ18, který je velmi podobný a liší se třeba v tom, že jako snímač má CCD kdežto TZ20 má rychlejší a úspornější CMOS. Procesor je Venus Engine FHD. Krom jiného i kvůli GPS stojí skoro o 2 tisíce víc, zde se budeme tedy zabývat tou vyšší verzí.
Rozlišení tedy má 14,1 Mpx efektivně, jeho snímač je relativně velký (6.12 x 4.51 mm ). Obrázky je schopen vytvářet samozřejmě v nativním poměru 4:3, ale také v ořezaných formátech s poměrem 3:2, 16:9 a 1:1. Objektiv Leica Vario Elmar má rozsah odpovídající 24 – 384, podle mě za hranicí běžné použitelnosti. Stabilizátor je zabudován do objektivu, je velmi účinný. Displej je dotykový třípalcový, pevný, tedy nikoli vyklápěcí s rozlišením velmi slušným, 460 tisíc bodů.

Citlivost ISO má rozsah od 100 do 6400, závěrka od 60 sec do 1/4000, to je už fakticky „profi“ rozsah. Akumulátor DMW-BCG10E papírově vydrží 260 snímků, samozřejmě s vypnutou GPS. V podstatě s tím můžete počítat, záleží ovšem na režimech snímání. Zapisuje , jak je dnes samozřejmé, na karty rodiny SD včetně velkokapacitních SDXC. Akumulátor i karta mají společný prostor, vstup jak je na kompaktech obvyklé, to trochu komplikuje život při práci se stativem. Video je v HD kvalitě a nižší, rozlišení 1920 x 1080, 1280 x 720, 640 x 480 se stereozvukem. Video lze napojit na televizory Panasonic řady Viera. Velký je 104,9 x 57,6 x 33,4 mm , váží 219 g.

Přístroj se zapíná šoupátkem na horní stěně, zcela vpravo. Vedle něho je spoušť spojená s ovládáním zoomu, kousek dál spoušť pro video, dále zde najdeme kruhový volič s volbou inteligentní automatiky, 3D snímání , scény (těch je nepřeberně, proboha nechtějte ode mne vypočítávání všech těch západů slunce, vysoké citlivosti (3200 ISO a samo se to přepne na 3 Mpx) a pod. Oblíbený scénický režim si můžete navolit do položky MS1 a MS2 (na př. na jednu polohu vysoké ISO a na druhou sérii 60 oken/sec při 3 mps).Pro poučené je tu programovatelná automatika P, priorita clony / času a plný manuál. Na zadní stěně toho moc není. Nahoře je šoupě na přepínání foto / přehrávání, pod tím tlačítko „exposure“, které je důležité při nastavování clony, případně rychlosti závěrky v režimech priorita času / clony a plný manuál. Pod tím je čtyřcestný volič s dedikovanými funkcemi pro kompenzaci expozice (nahoře), blesk (vpravo), makro (dole) a samospoušť (vlevo). Dole je tlačítko DISP pro režim displeje a Quick menu, funkční menu s přístupem na nejčastěji užívané položky, jako je GPS vypnout / zapnout, režim snímání jednotlivé obrázky (/ série, režim autofokusu, nastavení bílé, nastavení ISO, velikost fotek a velikost videa a jas displeje.

Menu
Je pochopitelně v češtině, extra pro záznam, video, GPS a setup, ovšem v režimu SCN a MS1 a MS2 nabízí předvolené scénické režimy. Menu záznamu má pět okének, kromě toho co nabízí „quick menu“! Stojí za zmínku optimalizace obrazu (inteligentní expozice) a „i.R. rozlišení, snímky s vyšší ostrostí. Ty jsou zasuté do třetí obrazovky menu a jak se ještě zmíním, není moc důvodu, proč se tím zabývat. Je zde i „quick AF“, vypínatelná pomůcka. Jde o předostření, přístroj doostřuje průběžně i bez stisknutí spouště. Přirozeně to zvyšuje spotřebu akumulátoru. Je to výhodné v situacích, kdy záleží na rychlé ostření, např. Živá fotografie, sport a podobně. V návodu doporučují to vypnout, když používáme scénické režimy. V režimu AF pohybu (sledování pohybujícího se objektu) je tato funkce vypnutá. Pojednám níže. Ve prospěch menu lze dodat, že je tu zapnutá nápověda, která pomáhá v orientaci.

Menu v režimu iA
Přístroj nabízí inteligentní automatiku pro ni je i jiné menu, velmi zjednodušené, nicméně se zajímavou funkcí „redukce neostrosti“, kdy by přístroj měl snímat pohybující se objekty bez rozostření, a „noční záběr z ruky“, kdy by měl přístroj pořídit sérii dílčích snímků a složit z ní odšumění. Tato funkce, prozradím hned, nefungovala přesvědčivě, málo navyšovala ISO a přístroj zdá se snímal jen jeden snímek a moje badatelské úsilí nezlomilo tajemství, jak ho přimět k sériovému focení.

Přístroj nabíhá do dvou vteřin, takže pokud jde o rychlost je celkem v pořádku. Je to moc dobře propracovaný systém uspání, vydrží spát i dlouhou dobu, nicméně probouzení není výrazně rychlejší než normální zapnutí. Rychlosti se nezvýšily oproti předchozímu modelu. Quick autofokus na obrazovce č. 2 v menu záznamu zrychluje práci s přístrojem, pojednám níže.

Obrazová kvalita
Je to čtrnáctimegový fotoaparát a kresbou splňuje i vysoké nároky v běžném provozu, tedy za dobrého osvětlení. Velmi dobré výsledky dává při krátkém ohnisku. Samozřejmě s prodloužením ohniska nastávají obtíže. Stabilizátor je kvalitní, poznáte to na první pohled, když ho vypnete / zapnete. Při delším ohnisku je přece jen třeba hlídat rychlost závěrky, tedy nastavovat co nejkratší časy a pak nastává souboj s šumem při vyšším ISO.

Dotykový displej
Ten je zde velmi inteligentně řešen. Není určen k obsluze přístroje, nabízí umístění zaostřovacího bodu, eventuálně exponování – lze snadno přepínat z exponování „přes displej“ a spouští. Je možné i dotykově zoomovat, ale to je uživatelsky kostrbaté a očividně nefunkční a nemá to špetku smyslu.

Sériové focení
To je zde bohatě zastoupeno. V plném rozlišení nabízí sérii 2 a 5 oken za vteřinu v plném rozlišení a průběžným ostřením (na př. Ostří na sportovce který běží směrem fotografovi). V rychlosti 10 fps je ostření jednorázové. Kvalitativně jsou tyto sériové snímky zcela na výši „singlu“, není tedy třeba se bát degradace. Je to i jakási cesta v zápase se šumem – lze pořídit sérii fotek v ISO 1600 a pak je ve vhodném softwaru složit za účelem odstranění šumu, umí to např. Zoner Photo Studio 13.

Lze pořídit i série v menším rozlišení až 50 oken / sec, je to použitelné při tréningu sportu a mnoha dalších úkolech:

Obrázky jsou třímegové, na proklik ukázky nahoře uvidíte kvalitu jednoho dílčího snímku: není to KVALITNÍ třímegový obrázek, je to opravdu jen hrubá obrazová informace.

Quick iAF
Jako všechny kompakty, ostří i tento přístroj na principu analýzy kontrastu. To je pomalejší způsob autofokusu, než jaký používají zrcadlovky (fázový posun). Autofokus je tedy z povahy věci samé pomalejší a odstup se zvyšuje, jakmile klesá světelná hladina anebo když fotíme v málo kontrastní prostředí. Toto „samovolné ostření“ je pomůcka, jak tento nedostatek překlenout. Jistě je to dobrý nápad, nicméně – pokud nám záleží na rychlosti, pak nezbývá než uchýlit se k přístroji s AF na bázi fázového posunu, tedy k zrcadlovce. Jednou to bude i v kompaktech, pokusy se dějí, ale zatím to dořešeno není. Nicméně autofokus je zde rychlý, díky Sonic Speed AF je podle výrobce o 50% rychlejší než na TZ 10. Těžko soudit, nicméně s rychlostí autofokusu v praxi problémy nebyly.

iR. rozlišení
Nad touto funkcí jsem krčil rameny už v recenzi na model TZ 10 a názor neměním – samozřejmě nejde o nic jiného než běžné softwarové doostření. Na výřezu z tabulky vidíte, že žádné detaily nepřibyly, jen jsou jaksi obtažené, a to je princip softwarového doostřování. Posledně jsem psal, že nevidím důvod proč to nepoužívat, teď změním pozici – nevidím důvod, proč to používat.

I.expozice
Optimalizuje rozdělení jasů, je to v podstatě neškodná věc a nedělá to nic moc ani dobrého, ani zlého. Je to funkce ne moc prospěšná, zasutá v menu. Nicméně scénické režimy nabízejí scénu vysoká dynamika se třemi možnostmi, buď přirozené barvy, nebo kontrastní barvy nebo černobílé: ano, v tomto režimu jsou světlé a stinné oblasti „až moc“ vyrovnané. Jde o HDR zpracování, se všemi jeho ctnostmi a nectnostmi – asi by prospělo jiné škálování, než „normální a umělecké“.

Makro
Inzerováno od 3 cm, v praxi se dostanete cca na 1 cm od objektu a nastávají problémy se stínem příliš blízkého objektivu, musíte mít zásadně boční osvětlení – je to vidět i na ukázce:

Lze použít i digitální makro, což je samozřejmě převzorkovaný výřez – nemyslím, že je to moc k užitku. V počítači to uděláte lépe.

Soudková vada je při nejkratším ohnisku patrná, řekl bych že je větší než má objektiv s menším rozsahem zoomu, nicméně neuráží.

GPS je velká atrakce tohoto přístroje. Je užitečné nastavit ho na „režim letadlo“, to je poněkud zavádějící termín, plete se s mobilem. Zde to znamená, že se pozice zjišťuje jen když je aparát zapnutý. Přístroj si satelity najde za 2 až 3 minuty. Odchylka je asi 10 metrů, což v praxi je zcela dostatečná přesnost.

Šum
Ve stinných partiích se projeví už při 100 ISO.

Od 400 začínají problémy. Výrobce ustoupil od extrémních ISO a končí na 1600, ostatně taktéž málo použitelném.

Ve scénických režimech objevíme ISO navýšené na 3200 pod položkou „vysoká citlivost“, vznikne třímegový obrázek s kresbou patrnou z ukázky:

Panorama
Ve scénických režimech najdeme asistenci panorama se směry pohybu, nicméně není to automatické vytváření panorama, nýbrž klasický asistent, tedy zobrazení překryvných pásů. Bohužel, v tomto ohledu se zde hodně zaspalo, technika je dnes už hodně dál.

Panasonic Lumix DMC-TZ20 je v pravém slova smyslu upgrade modelu TZ 10. Jeho nový procesor posílil hlavně oblast iS, tedy inteligentní automatiky. V tomto inteligentním režimu zvládá běžné nároky a funguje jako vysoce výkonný obrazový zápisník. Ostatně právě k tomuto účelu obecně kompakty slouží a je problematické od nich čekat víc. K plnému zvládnutí přístroje je třeba bedlivě prostudovat návod, který je na CD ve formátu PDF a je vcelku srozumitelný i začínajícímu uživateli. S rostoucím rozsahem zoomu roste problém šumu při vyšších hodnotách ISO. Přístroj nenabízí RAW formát, ale nemyslím si, že u tohoto typu cestovního fotoaparátu, který si nehraje na „digitální leicu“, není RAW nutný. Zato nabízí 3D zpracování, v recenzi jsem to jaksi ostentativně opominul, ale možná mě vývoj převálcuje. Zatím nevidím žádný důvod, proč bych si měl kupovat televizor Viera, abych se mohl dívat na 3D fotky.

1 a 2 rozsah zoomu

1 2
3 4