Širokoúhlý objektiv s vysokou světelností pro G řadu Panasonicu, to je stručná charakteristika téhle nádherné kombinace špičkové mechaniky, elektroniky a optiky. Jsem rád, že mohu představit tuto jen týden starou novinku!
Širokoúhlý objektiv s vysokou světelností pro G řadu Panasonicu, to je stručná charakteristika téhle nádherné kombinace špičkové mechaniky, elektroniky a optiky. Jsem rád, že mohu představit tuto jen týden starou novinku!
Jaký je a komu je určen
Plným názvem je to Panasonic Lumix G Leica DG Summilux 12mm, F1.4 ASPH. Zkratka na konci označuje ve výrobcích Leica objektivy vybavené asférickými čočkami, tedy čočkami, které nemají kulový povrch. Ty se vyznačují lepším podáním kresby v rozích. Objektiv je primárně určen pro G řadu Lumix Panasonic, nicméně je kompatibilní se všemi přístroji systému Micro Four Thirds, jinak též MFT – hlavně tedy Olympus. Objektiv náleží k nejvyšší třídě jednak svými optickými vlastnostmi, jednak mechanickým provedením – je odolný proti prachu a dešti. Proto jeho nákup má smysl hlavně pro majitele podobně vybaveného těla.
![](/obrdg2016/objektivy/panasonic_12/panasonic_12_a.jpg)
Objektiv má 15 čoček v 12 skupinách, asférické jsou 2, jedna je ED a 2 UED, tedy jde o čočky ze speciálních skel, které minimalizují výskyt zelených a fialových kontur na strmých přechodech jasů. Světelnost je F1.4, největší clona F16. Objektiv ostří od 20 cm (od roviny čipu) a systém je poháněn krokovým motorem. Je hodně robustní, váží 335 g, průměr má stejná jako délku, tedy 70 mm. Průměr filtru je 62 mm.
![](/obrdg2016/objektivy/panasonic_12/panasonic_12_b.jpg)
Nalezneme na něm dva kroužky, jeden je clonový – s pozicí A pro automatiku, jeden na ruční ostření. Jako další ovládací prvek je přepínač manuálního a automatického ostření.
![](/obrdg2016/objektivy/panasonic_12/panasonic_12_c.jpg)
Jak se s ním fotí
Radosti začínají už při rozbalování krabice – málo kdy výrobce zabalí kovovou sluneční clonu do speciální pod – krabice. Svými rozměry a váhou objektiv poněkud nabourává představu, že MFT vám dává křídla – svými malými rozměry a váhou, až na to, že soudobé objektivy, zvláště pak ty vysoce kvalitní širokoúhlé, jsou taky pořádní mackové, tak třeba Sigma 24/1.4 váží 665 g a měří 90 x 85 mm. Milovníka klasiky potěší manuální clonový kroužek, tím spíš, že je odstupňován po třetinkách. Cvaká jedna radost. Ruční ostření je samozřejmě elektrické a skoro se stydím udávat takovou samozřejmost, že ostří vnitřně a že se nikde nic viditelně neotáčí a nesune.
Optické vady zde nejsou prakticky žádné. Soudková vada je nepostřehnutelná – a jde o silně širokoúhlý objektiv!
![](/obrdg2016/objektivy/panasonic_12/panasonic_12_soud.jpg)
Právě tak chromatická vada. Tato ukázka je ze snímku záměrně přeexponovaného, větvičky proti bílé obloze, to je pro optiku vražená kombinace. Je to neostré, nicméně chromaticky perfektní.
![](/obrdg2016/objektivy/panasonic_12/panasonic_12_aber1.jpg)
Právě tak neznatelná je vinětace, tmavnutí v rozích. Na clonu F1.4 je obraz v podstatě jednolitý – opakuji vždy při této příležitosti, že zmenšením fakticky do miniatury stoupne kontrast objektu.
![](/obrdg2016/objektivy/panasonic_12/panasonic_12_vinet.jpg)
Pokud jde o maximální přiblížení, na ukázce č. 15 vidíte, jaké maximum se dá od objektivu očekávat. Pokud jde o kresbu, ta je velmi vyrovnaná, na vysoké úrovni od plné světelnosti, na cloně F11 slábne až zeslábne na F16.
![](/obrdg2016/objektivy/panasonic_12/panasonic_12_kresbam.jpg)
Vysokosvětelných objektivů využíváme ke dvěma účelům. Jednak je to focení při nízkých světelných hladinách, jednak je to separační efekt vyvolaný malou hloubkou ostrosti.
O prvním použití asi nebudou debaty. Třebaže dnešní fotoaparáty snesou vysoké ISO bez problému, systém MFT snese 3600 ISO i více, záleží na typu přístroje a vaší otrlosti vůči šumu, přece jenom je lépe netahat čerta za ocas a raději odclonit, než přidávat zbytečně na citlivosti. Ten F1.4 je skutečně maximální (ne zcela) běžně používaná světelnost a krátce řečeno – hodí se.
Problematičtější je ten separační efekt. Ani při cloně F1.4 nemáme pocit, že se zde záměrně něco vypíchlo. Cvičené oko si malé hloubky všimne, ale laik to těžko pozná. A to ještě je na této ukázce rovina ostrosti poměrně blízko, cca dva metry.
![](/obrdg2016/objektivy/panasonic_12/panasonic_12_17m.jpg)
Crop factor 1:2, který nám zdvojnásobí fyzickou délku ohniska, se vztahuje i na clonu, jde o dva stupně, tudíž místo F1.4 – pokud jde o hloubku ostrosti, nikoli propustnost světla – získáme ekv. hloubky ostrosti F 2.8 objektivu s ohniskem 24 mm a formátem 24 x 36 mm. Tolik teorie, když ale budeme prakticky porovnávat obrázky, spíš to bude ekvivalent F4.0, ne-li rovnou F5.6. Pravda, jde o subjektivní posouzení. Což není žádný záporný verdikt, to je prostě fyzika a dokud se nepromění sám přístup k ostření (což očekávám), nebude tomu jinak.
Pokud jde o rychlost ostření, ta hodně závisí i na použitém těle. Já objektiv zkoušel na Panasonic G7 a tam jsem si všiml, že ostření bylo výrazně rychlejší při použití celoplošného AF než jednobodového. Díky krokovému motoru je ostření velmi tiché, takže objektiv je vhodný i pro video.
Shrnutí
Panasonic Leica Summilux 12/1.4 je špičkový, na vrcholné úrovni soudobé techniky pozicovaný objektiv s vysokou světelností, zbavený optických vad. Je vodotěsný a tato jeho významná vlastnost ale má uplatnění jen na stejně dokonale utěsněném těle. Je to vrcholná kvalita za vysokou cenu – v korunách nebyla ještě stanovena, BH PhotoVideo beze předběžné objednávky za 1300 dolarů.
Ukázky:
1 |
![]() |
2 |
![]() |
3 |
![]() |
4 |
![]() |
5 |
![]() |
6 |
![]() |
7 |
![]() |
8 |
![]() |
9 |
![]() |
10 |
![]() |
11 |
![]() |
12 |
![]() |
13 |
![]() |
14 |
![]() |
15 |
![]() |
16 |
![]() |
Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Panasonic 12/1.4 ?